ناوگان حمل و نقل عمومی یا کوره‌های آدم پزی!

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به دنبال گلایه برخی شهروندان از عدم فعالیت سیستم خنک‌کننده در اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری در یزد، اعلام می‌کند: رانندگان این اتوبوس‌ها موظف به استفاده از این سیستم‌ها برای مسافران از ساعت 9 تا 19 هستند وگرنه سه ساعت از کارکرد روزانه‌شان کسر خواهد شد...

به گزارش یزدی نیوزیکی از معضلات امروز بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله یزد، ترافیک معابر است و راهکار اساسی برای رفع آن استفاده شهروندان از وسایل نقلیه عمومی است.

 
البته در حالی این موضوع نیز مورد تاکید مسئولان حوزه ترافیک شهرداری است که بسیاری از ناوگان حمل و نقل عمومی فاقد امکانات لازم برای جذب شهروندان جهت استفاده از آنهاست.
 
این مشکل در برخی از ایام سال مانند فصل گرم تابستان مضاعف می‌شود به طوری که این غول‌های آهنی در برخی روزها که دمای هوا در شهری مانند یزد به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد عملاً به کوره‌های آدم‌سوزی تبدیل می‌شوند و حتی استفاده از آنها در مسیرهای کوتاه را ناممکن می‌سازد.
 
هرچند برخی این اتوبوس‌های این ناوگان فاقد امکانات خنک‌کننده هستند ولی بسیاری از آنهایی که دارای چنین سیستم‌هایی هستند به اذعان شهروندان از خنک‌کننده‌های خود استفاده نمی‌کنند و هیچ بهایی به مسافران خود نمی‌دهند.
 
سفرهای ملالت‌آور درون شهری با اتوبوس
 
«فاطمه زارع» یکی از این شهروندان با اشاره به این که هر روز چندین بار از اتوبوس برای جابجایی در شهر استفاده می‌کند، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه استفاده از وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در یزد در ساعات گرم ایام تابستان بسیار سخت و ملالت‌بار است.
 
وی در این باره اضافه می‌کند: متاسفانه برخی از این اتوبوس‌های آهنی که به طور معمول گرمای زیادی را جذب می‌کنند، فاقد کولر و وسایل خنک‌کننده هستند و آن دسته هم که دارای این وسایل هستند از سوی رانندگان برای مسافران استفاده نمی‌شود.
 
زارع عنوان می‌کند: حتی همان چند پنجره کوچک بالای اتوبوس نیز در اکثر اوقات بسته است و مسافران باید در مسافتی که با این وسیله نقلیه می‌پیماند، گرمای غیرقابل تحملی را تحمل کنند.
 
«محمد‌مهدی دهقانی‌زاده» یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز از کم‌توجهی به رفاه مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در ایام تابستان گلایه می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در حالی که مسافران باید فضایی مانند سونا در طول مسیر تحمل کنند و این در حالی است که خیلی از رانندگان تنها در مقابل خود یک کولر کوچک گذاشته‌اند و توجهی به مشکل مسافران و تذکر آنها ندارند.
 
وی اظهار می‌کند: معمولاً مسافرانی که در دیگر ایام سال از این ناوگان استفاده می‌کردند، در ماه‌های گرم تابستان به دلیل عدم استفاده از وسایل خنک‌کننده در اتوبوس‌های این ناوگان کمتر و مگر به اجبار از این وسایل نقلیه استفاده نمی‌کنند و پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی‌ها را به تن قبول می‌کنند.
 
رانندگان متخلف جریمه می‌شوند
 
این در حالی است که «محمدرضا شفیعی» رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، تاکید می‌کند که رانندگان باید در طول ساعات ۹ تا ۱۹ فصل تابستان نسبت به استفاده از وسایل خنک‌کننده خود برای مسافران اقدام کنند و در غیر این صورت به ازای عدم استفاده از این وسایل سه ساعت از کارکرد روزانه آنها کسر خواهد شد. 
 
وی در این باره نیز خاطرنشان می‌کند: ناظران هر پایانه مسافری بر استفاده رانندگان از کولرهایشان نظارت کامل دارند ولی شهروندان نیز می‌توانند در صورت هر گونه گلایه و شکایت در این باره، موارد را با شماره ۱۸۸۹ در میان گذارند.
 
البته شفیعی در این باره یادآور می‌شود که اتوبوس‌های دارای کدهای ۴۵۷ به بالا مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده هستند که باید از آنها برای مسافران خود بهره گیرند ولی تعدادی از اتوبوس‌ها نیز فاقد چنین امکاناتی هستند و تا زمان اختصاص اعتبار جهت نوسازی آنها، چاره‌ای جز تحمل نیست. 
 
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..