مزار آذریزدی همچنان در غربت بی‌توجهی مسئولان یزد

با گذشت 9 سال از وفات «مهدی آذریزدی» پیر قصه‌گوی یزد که به پدر ادبیات کودک و نوجوان در کشورمان نیز ملقب شده، همچنان شاهد عدم تحقق وعده‌های هر ساله‌ی مسئولان استان یزد برای ساماندهی مزار این نویسنده شهیر هستیم.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی آذریزدی» نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال ۱۳۰۰ در محله خرمشاه یزد متولد شد و به رغم محرومیت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودکان و نوجوانان در کشورمان را متحول سازد.

 
وی که به خاطر تلاشش در حوزه کودکان از سازمان جهانی یونسکو جایزه نیز گرفته است، تمام طول زندگی ساده و بی‌آلایش خود را صرف مطالعه و نگاشتن برای کودکان کرد.
 
هر چند آذر یزدی ۸۷ سال را در تجرد زندگی کرد و هیچ فرزندی غیر از کتاب از خود به یادگار نگذاشت، ولی آثار متعدد وی به ویژه مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که از پرتیراژترین کتب در کشورمان است، دین بزرگ وی به کودکان ایران‌زمین است.
 
اکنون حدود ۱۰ سال از درگذشت پیر قصه‌گوی یزد می‌گذرد اما گویی غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته که وعده‌های خود برای گرامیداشت شان و منزلت پدر ادبیات ایران پس از مرگش را نیز به دست فراموشی سپرده‌اند.
 
و اینک مزار آذریزدی همچون زندگی‌‌ صاحبش، ساده و بی‌آلایش با تنها یک سنگ قبر فیروزه‌ای اما ترک خورده در گوشه‌ای از قبرستان خرمشاه در غربت، روزگار می‌گذراند.
 
هر چند در سال گذشته نیز برخی مسئولان استان خبر از اجرای طرحی مصوب برای ساماندهی آرامگاه آذریزدی داده بودند ولی اکنون چنین طرحی را تکذیب می‌کند ولی باز هم به بهانه ۱۸ تیرمان سالگرد وفات این نویسنده حوزه کدک به سراغ مسئولان شهر رفتیم.
 
شهرداری متولی ساماندهی آرامستان است
 
«سید خلف حوتی‌نژاد» معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در این باره می‌گوید: طرح ساماندهی آرامستان محلی خرمشاه از سوی شورای شهر یزد تصویب شده و هم‌اکنون متولی این طرح عمرانی، شورای شهر است . 
 
وی اظهار می‌کند: بر طبق طراحی انجام شده، علاوه بر ساماندهی قبرستان مذکور، نمادی در شان پدر ادبیات کودک و نوجوان روی مزار وی نصب خواهد شد.
 
اجرای طرحی شایسته و شکیل تا پایان سال
 
«ونوس عامری» رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد هم به خبرنگار ایسنا در این مورد می‌گوید: بنا به مصوبه شهرداری قرار است طرحی شایسته و شکیل برای ساماندهی آرامگاه این نویسنده برجسته استان و کشور تا پایان سال جاری اجرایی شود.
 
وی در مورد اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح بیان می‌کند: اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی شهر یزد در سالجاری در نظر گرفته شده که برای تولید محتوا، طرح‌های عمرانی و ورزشی در این بخش تخصیص یافته و بخشی از آن نیز برای انجام قطعی طرح ساماندهی این مقبره لحاظ خواهد شد . 
 
عامری اظهار می‌کند: انجام این طرح در اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرداری یزد قرار دارد اما هنوز طرح مذکور تکمیل نشده ولی قطعاً در برهه‌ای چند ماهه به مرحله اجرایی خواهد رسید . 
 
وی با بیان این که ادبیات کودک ایران وام‌دار نوشته‌های این نویسنده شهیر یزدی است، اجرایی این طرح در سال جاری را حتمی و ضروری می‌داند.
 
تاکنون هیچ طرحی ارائه نشده بود
 
این عضو شورای شهر یزد در مورد به تعویق افتادن ساماندهی آرامگاه این نویسنده نیز بیان می‌کند: در سنوات قبل هیچ گونه طرحی در راستای ساماندهی این آرامگاه در نظر گرفته نشده و این طرح اولین طرح ساماندهی است که مصوب شده و به مرحله اجرا خواهد رسید . 
 
عامری در مورد خانه آذر یزدی نیز اظهار می‌کند: با وجود این که برنامه‌هایی بابت این محل در نظر گرفته شده اما این ملک شخصی است و هنوز بابت این طرح، اقدامی صورت نگرفته است.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..