فرماندار اشکذر:

حفاظت از منابع آب، وظیفه قانونی و ملی همگانی است

فرماندار اشکذر تاکید کرد: حفاظت از منابع آب، وظیفه قانونی و ملی همه ماست و اگر کوتاهی کنیم، نتایج سوئی برای استان به همراه دارد و با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.

به گزارش یزدی نیوز«محمد علی شاه حسینی» بیان کرد: با توجه به مسائل و حساسیت‌های موجود در مورد آب و وجود خشکسالی‌ها، باید همه دستگاه‌ها با شرکت آب منطقه‌ای یزد، تعامل و همدلی کند.

 
وی افزود: فرمانداری اشکذر به عنوان نماینده دولت در شهرستان با شدت، دقت، تدبیر و برنامه از هیچگونه تخلفی در زمینه آب حمایت نکرده و همگام با شرکت آب منطقه‌ای یزد برای برخورد با متخلفین  آماده است.
 
فرماندار ادامه داد: از مخترعانی که در راستای مصرف بهینه آب اختراعی دارند، باید حمایت شود تا اختراعات آنها  به تولید انبوه برسد. 
 
این مسئول  اعلام کرد:  برای مصرف بهینه آب باید از وسایل کاهنده مصرف آب استفاده کرد ولی اگر استفاده  از این  وسایل کاهنده از ادارات شروع شود، اثر بیشتری دارد و باید  مصرف بهینه را از خودمان شروع کنیم. 
 
وی در پایان سخنانش خواستار شد: ارگان‌های متولی از قبیل شهرداری، آبفا و آبفار با استفاده از فضاهای تبلیغاتی  شهرستان برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت تشویق شهروندان در مصرف صحیح آب همکاری لازم را با شرکت آب منطقه‌ای یزد داشته باشند. 
 
«ملکی سورکی» دادستان عمومی و انقلاب اشکذر با بیان این که زندگی و حیات در آب است و اگر آب نباشد زندگی از بین می‌رود، یادآور شد: مشکلات کم‌آبی که در کشور و در استان به وجود آمده ما را هوشیارتر می‌کند تا  در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشیم. 
 
وی تأکید کرد: طرح سپاس، آب طرح بسیار خوبی است همان طور که پرمصرف‌ها باید جریمه شوند، افرادی هم که  درست مصرف می‌کند، باید مورد قدردانی قرار بگیرند و این کار باعث می‌شود تا دیگران هم تشویق شوند. 
 
«محمدحسین باقری» رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد با تشریح وضعیت منابع آبی استان و به ویژه شهرستان اشکذر به عنوان بخشی از دشت یزد- اردکان، بیان کرد: حیاتی‌ترین دشت استان دشت یزد- اردکان است که متاسفانه به دلیل افت سطح آب زیرزمینی در شرایط نامساعدی قرار داشته و از این حیث ضرورت دارد در صیانت از منابع آبی آن اقدامات موثری در دستور کار قرار گیرد. 
 
وی تعداد چاه مجاز فعال در این شهرستان را ۲۳۱ حلقه چاه برشمرد و گفت: از این تعداد ۸۴ حلقه چاه کشاورزی، ۷۶ حلقه چاه صنعت و ۷۱ حلقه چاه آبفا و آبفار است و همچنین ۹۳ رشته قنات در این شهرستان وجود دارد. 
 
باقری با تشریح اقدامات انجام شده در راستای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی در شهرستان اشکذر افزود: شهرستان اشکذر از شهرستان‌های پیش رو در زمینه تشکیل منسجم شورای حفاظت منابع آب بوده که این موضوع حاکی از همدلی بین ادارات و ارگان‌های شهرستان در زمینه حفظ و حراست از منابع آب بوده است. 
 
وی  با تشریح طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی از اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طرح ملی احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را توقف افت سطح آب در پایان برنامه ششم و جبران کسری مخزن آب زیرزمینی طی برنامه ۲۰ ساله اعلام کرد. 
 
باقری اقدامات حفاظتی صورت گرفته در راستای اجرای طرح  احیاء وتعادل بخشی را ۴۳  مورد اعلام کرد و گفت: شناسایی ۲۱ حلقه چاه غیر مجاز، پر و مسلوب‌المنفعه شده  13 حلقه چاه،  طمس و پلمپ هشت حلقه چاه، منصوبات و خط لوله غیر مجاز یک حلقه چاه نیز جمع‌آوری شده است که  حجم آب صرفه‌جویی شده  از این اقدامات حفاظتی صورت گرفته حدود ۱.۵ میلیون مترمکعب است.
 
رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی تعداد کل کنتور نصب شده تا پایان سال گذشته در شهرستان اشکذر را ۴۸ مورد  اعلام و بیان کرد: ۳۲ درصد چاه‌های کشاورزی و   38 درصد چاههای صنعتی به کنتور هوشمند تجهیز شده اند که از این حیث نیاز به اهتمام بیشتر در نصب کنتورهای هوشمند است.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..