مدیر جهادکشاورزی میبد هشدار داد؛

آفت مگس مدیترانه‌ای در کمین انارستان‌های میبد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان میبد با بیان این که آفت مگس مدیترانه‌ای در کمین محصول انار این شهرستان است از کشاورزان این منطقه خواست تا برداشت این محصول را به تعویق نیاندازند.

به گزارش یزدی نیوز«صدر پورکوثری» در این رابطه گفت: کنترل، مبارزه و برداشت به‌موقع محصول بهترین راه مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای است.

 
وی آفت مگس مدیترانه‌ای را از خطرناک‌ترین آفت‌های میوه‌ انار برشمرد‌‌ و گفت:  این آفت در مرحله شیرین شدن انار به این محصول حمله می‌کند و کشاورزان تنها در زمان برداشت متوجه آفت‌زدگی محصولاتشان می‌شوند لذا اگر در زمان مناسب از آن جلوگیری نشود می‌تواند به سمت بخش‌های دیگر محصول نیز طغیان کند که در این صورت انجام هیچ کاری برای از بین بردن آن موثر نخواهد بود. 
 
وی با بیان این که هر مگسی، آفت مگس مدیترانه‌ای نیست، تصریح کرد: برای شناسایی آن ۲۰ ایستگاه ردیابی در شهرستان مستقر شده و در هفته‌های اخیر نسبت به شناسایی آن اقدام کرده است.
 
پورکوثری ضمن معرفی منطقه مرکزی شهرستان(فیروزآباد) به عنوان اولین مکان شناسایی شده در این رابطه، بیان کرد: در سال گذشته هم با توجه به شناسایی این آفت در این منطقه مبارزه با این آفت در ۶۰ هکتار از باغات انار آن انجام شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد باغات درگیر این آفت شوند.
 
به گفته وی، در مجوموع پارسال حدود ۲۰۰ هکتار از باغات میبد درگیر این آفت شده بود که برای امسال حدود ۴۰۰ هکتار پیش‌بینی می‌شود و اگر تمام دستگاه‌های متولی برای کنترل آن متحد نشوند در سال‌های آینده با مشکل اساسی روبرو خواهیم شد.
 
مدیر جهاد کشاورزی با اشاره به ارزش ۲۶ میلیارد تومان انار شهرستان میبد، گفت: حدود ۱۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان میبد زیرکشت محصول انار قرار دارد که در صورت حمله آفت مذکور به تنها محصول یک باغ و عدم کنترل آن می‌تواند کل محصول انار شهرستان را برگیرد.
 
وی اطلاع‌رسانی و آگاه ساختن کشاورزان با این آفت را یکی از راههای موثر در کنترل آن دانست و افزود: با فراهم آوردن شرایط لازم و اطلاع‌رسانی به موقع با نصب بنر و سم‌پاشی به شیوه طعمه پاشی می‌توان تا حدودی این آفت را کنترل کرد ولی به دلیل توانایی سازگاری با محیط به صورت کامل از بین نخواهد رفت.
 
پورکوثری گفت: میزبان اصلی این آفت غالباً درختانی نظیر هلو، زردآلو و آلوچه است ولی بعد از این که انار به مرحله شیرین می‌رسد به این درختان حمله می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که نمی‌توان روی درخت انار به طور مستقیم سمپاشی کرد، باید سم را با یک شیرینی خاص آلوده کرد و به صورت طعمه روی درخت دیگری بجز انار قرار داد تا مگس به سمت آن درخت هدایت شود و در دام بیفتد. 
 
پورکوثری همچنین با تاکید بر این که کشاورزان نباید برداشت محصول انار خود را به تعویق بیاندازند، گفت: در اولین فرصت که امکان برداشت محصول انار ممکن است باید آن را از روی درخت برداشت کرد زیرا در مرحله شیرین شدن انار نمی‌توان با آفت مگس مدیترانه‌ای مبارزه کرد. 
 
مدیر جهادکشاورزی میبد در پایان نیز تشکیل کلاس‌های آموزشی، تامین سم، ایجاد دستگاه‌های شناسایی آفت، ایجاد پایگاه‌های مردمی در مساجد برای کنترل و مبارزه این آفت اعلام همکاری کرد و از تمام کشاورزان درخواست کرد که این آفت را جدی بگیرند و با کارشناسان  جهادکشاورزی همکاری لازم را انجام دهند.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..