طراحی و اجرای روش نوین آبیاری زیر سطحی در دانشگاه یزد

سیستم جدیدی از آبیاری زیر سطحی تحت عنوان «سیستم آبیاری زیر سطحی با استفاده از فتیله‌های آوندی» مبتنی بر قوانین پتانسیل ماتریک و فشار آب و نیاز آبی گیاه به عنوان روشی ساده، کم هزینه و دارای راندمان آبیاری در دانشگاه یزد طراحی و اجرا شد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «اصغر مصلح آرانی» عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در مورد این روش نوین ابداعی آبیاری که به منظور آبیاری محدوده‌های فضای سبز و کشاورزی این دانشگاه طراحی و در بخشی از فضای سبز این دانشگاه پیاده شده است، گفت: مساله آب مورد نیاز فضای سبز و کشاورزی در کشور از مشکلات فعلی کشور است و ارائه راهکارهای عملی و دارای کارایی بالا، وظیفه نهادهای علمی و در راس آن دانشگاه‌ها را خطیر و مهم می‌سازد. 

 
وی افزود: سیستم مذکور که به مدت تقریبی سه ماه گذشته پیاده‌سازی و اجرایی شده، دارای راندمان آبیاری بسیار قابل قبولی نسبت به سایر روش‌های قدیمی فعلی است و مصرف آب آبیاری را به مقدار بسیار قابل توجهی کاهش داده است.
 
وی تصریح کرد: سیستم آبیاری زیر سطحی با استفاده از فتیله‌های آوندی در راستای حل مشکل مهم کمبود آب به ویژه در شرایط فراخشک، خشک و نیمه خشک ابداع شده است. 
 
مصلح آرانی با اشاره به این که این طرح از سوی وی و دکتر «حمیدرضا عظیم زاده» عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد ارئه و اجرا شده است، اظهار کرد: این آبیاری نوعی آبیاری زیرزمینی است که با توجه به نیاز آبی گیاه و خصوصیات ساختاری ریشه آن به صورت ساده قابل پیاده‌سازی و عملیاتی شدن است. 
 
به گفته وی، در این روش علاوه بر کم هزینه بودن، کاهش قابل توجه مصرف آب، فقدان آثار سوء شرایط شور سدیمی، زیان‌ها و معایب سایر سیستم‌های آبیاری مانند قطره‌ای یا غرقابی را نیز ندارد بدین لحاظ به علت استقرار سیستم آبیاری در زیرزمین قطرات حیات بخش آب تبخیر نشده و در فضای ریشه و در اختیار گیاه در حد کفایت آن قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: این در حالی است که در روش آبیاری قطره‌ای آب قطره قطره به لایه سطحی خاک که در معرض گرمای سطحی و تابش خورشید است قرار می‌گیرد و تبخیر آن باعث سطحی شدن ریشه و تجمع املاح زیانبار نمک در سطح می‌‌شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: این روش قابل اجرا و آماده بهره‌برداری برای انواع سیستم‌های ریشه‌ای گیاهان مختلف زراعی، باغی، فضای سبز و جنگل‌داری مناطق خشک است.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..