رهاسازی ۲۰۰۰۰۰۰ مترمکعب آب سد کاسه‌رود در طبیعت خشک ابرکوه

به دنبال بارندگی‌های اخیر حدود دو میلیون مترمکعب آب در پشت سد کاسه‌رود ابرکوه جمع‌آوری شده که به علت عدم انتقال برای استفاده در بخش کشاورزی، در محیط در حال رهاشدن است و مسئولان امیدوار هستند از این طریق بتوانند از تشدید فرو چاله‌ها در این شهرستان جلوگیری کنند و مانع ایجاد ریزگردها شوند.

به گزارش یزدی نیوزبه دنبال بارندگی‌های ابتدای سال جاری در شهرستان ابرکوه، حجم قابل‌توجهی آب در پشت بندهای مناطق مختلف این شهرستان از جمله بند بزرگ «کاسه‌رود» جمع‌ شده است.

 
البته آب جمع‌آوری شده در پشت بند کاسه رود بدون هیچ استفاده‌ای در طبیعت در حال رهاسازی است ولی با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و بحران شدید آب در منطقه که همه اقشار مختلف به‌ ویژه کشاورزان با آن درگیر هستند، این مسئله مطرح است که چرا این حجم عظیم آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
 
گنجایش ۴۲۰۰ میلیون مترمکعبی بند کاسه‌رود
 
«مرتضی سعیدی» رییس اداره منابع طبیعی ابرکوه در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه یزد، در این باره اظهار می‌کند: بند کاسه‌رود ابتدا در سال ۱۳۹۰ با هدف حفاظت از جاده مواصلاتی و کنترل سیل برای جلوگیری از تخریب، تکمیل و به بهر برداری رسید.
 
وی ادامه می‌دهد: در ابتدا شرکت فولاد سرمد از طریق لوله‌گذاری، آب‌های پشت این بند را برای مصرف در بخش صنعت منتقل می‌کرد که پس از مدتی این عملیات متوقف شد . 
 
سعیدی خاطرنشان می‌کند: بند کاسه رود ابتدائاً ارتفاع زیادی نداشت ولی پس از مشاهده آبگیری‌های زیاد، ارتفاع آن تا پنج متر افزایش یافت به‌ طوری‌ که گنجایش آن به ۴۲۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.
 
به گفته وی، به دنبال بارندگی‌های اخیر حدود دو میلیون مترمکعب آب در این بند جمع‌آوری شده که به علت عدم انتقال برای استفاده در بخش کشاورزی، در محیط رها می‌شود . 
 
عدم استفاده به موقع از آب کاسه‌رود در بخش کشاورزی
 
رییس اداره منابع طبیعی ابرکوه در این باره اظهار می‌کند: مدتی قبل تصمیم بر این شد که جهادکشاورزی با ایجاد خط لوله، آب‌های موجود در پشت سد را برای کشاورزی به روستاهای شرق شهرستان ابرکوه هدایت کند که این امر نیازمند انجام طرح‌های مطالعاتی بود ولی تاکنون از سوی دستگاه‌های مربوطه اقدامی صورت نگرفته است . 
 
وی تصریح می‌کند: اگر آب موجود منتقل نشود باید آن را در محیط رها کرد تا چرخه طبیعی خود را طی کند و حداقل  به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود.
 
سعیدی می‌گوید: البته حدود ۵ سال قبل نیز آب‌گیری خوبی در پشت این سد اتفاق افتاد که به علت شوری بالای آن، ماهیان آن ار بین رفتند و بلااستفاده ماندن این آب و تبخیر شدید که باعث افزایش شوری آن شده بود، موجب مرگ پرندگان مهاجر نیز شد . 
 
توقف طرح انتقال آب کاسه‌رود به روستاهای شرق ابرکوه
 
«مهدی غیب‌اللهی» رییس جهادکشاورزی ابرکوه نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، عنوان می‌کند: جهادکشاورزی جهت انتقال آب کاسه‌رود برای استفاده در بخش کشاورزی روستاهای شرق ابرکوه، اقدام به لوله‌گذاری ۱۱ کیلومتر از این مسیر ۱۳ کیلومتری کرده ولی در ادامه به علت انجام نشدن طرح‌های مطالعاتی و عدم تزریق اعتبارات کافی، این عملیات متوقف شده است . 
وی اضافه می‌کند: عملیات لوله‌گذاری این طرح از شش سال قبل آغاز شده و هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد.
 
رهاسازی آب کاسه‌رود برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی
 
«حسن تیموری» رییس محیط‌زیست ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، بیان می‌کند: در دوره‌های بارندگی روان‌آب‌های اطراف به منطقه پشت سد کاسه‌رود سرازیر می‌شوند و امروزه عملاً اینجا به بستر تجمع رسوبات تبدیل ‌شده است.
 
وی در این باره می‌گوید: انباشته شدن رسوبات موجب شده کاسه رود حالت سیمانیزه پیدا کرده و از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری شود.
 
تیموری با اشاره به مواجه بودن ابرکوه با فرآیند فرو چاله‌ها، تاکید می‌کند: اگر این آب‌ها به زمین تزریق نشود و سفره‌ها را تغذیه نکند، روند ایجاد فرو چاله‌ها تشدید می‌شود لذا بهتر است با رهاسازی آن در محیط علاوه بر کمک به تغذیه سفره‌ها، از ایجاد فروچاله‌ها و ریزگردها نیز جلوگیری شود.
 
وی آب این بند را مناسب بخش کشاورزی نیز نمی‌داند و در این مورد خاطرنشان می‌کند: با توجه به تخلیه تدریجی آب پشت سد کاسه‌رود، شوری زمین، گرمای محیطی و تبخیر شدید، غلظت املاح موجود در این آب بالا می‌رود و در نتیجه برای استفاده در بخش کشاورزی نیز زیاد مطلوب نیست . 
 
رییس محیط‌زیست ابرکوه در پایان نیز متذکر می‌شود: محوطه اطراف کاسه رود استراحت‌گاه مناسبی برای انواع پرندگان آبزی مهاجر است ولی تاکنون نیز هیچ گونه‌ای در منطقه به دلیل استفاده از این آب تلف نشده است.

بخش نظردهی بسته شده است..