اجرای پایلوت طرح غربالگری شنوایی در مهدهای کودک میبد

رییس اداره بهزیستی شهرستان میبد اعلام کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج ساله برای کودکان تحت پوشش مهدهای کودک بهزیستی میبد به صورت پایلوت در حال اجراست.

به گزارش یزدی نیوز«سید محسن فلاح» در این باره با اشاره به این که در اجرای این طرح شنوایی ۳۰۰ کودک در مهدهای کودک بهزیستی تحت پوشش قرار می‌گیرند، افزود: تعیین وضعیت شنوایی، تعیین نوع و مقدار و شکل افت شنوایی در مورد هر دو گوش، تعیین معلولیت‌ها یا اثرات تخریبی احتمالی یا حتمی ناشی از افت شنوایی، تعیین عوامل خطر و نیاز به بررسی و کنترل احتمال بروز آفت‌های شنوایی دیر آغاز یا پیش رونده و تعیین نیاز و کاندید بودن برای وسایل کمک حسی مثل سمعک، ارجاع جهت ارزیابی‌های دقیق و ارائه مشاوره‌های متناسب با شرایط بومی و فرهنگی به خانواده‌ها و ارائه توصیه‌های لازم از جمله اهداف عمومی این طرح است.

 
وی هدف اصلی از اجرای این طرح را شناسایی افت شنوایی دیرآغاز برشمرد و بیان کرد: مواردی که در غربالگری اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده‌اند و شناسایی افت‌های شنوایی دیرآغاز که می‌توانند بر رشد زبان و موفقیت درمدرسه تاثیر بگذارند از اهداف مهم در اجرای این طرح است.
 
فلاح با اشاره به این که برنامه ملی غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخوارگان نیز در حاضر با همکاری بیمارستان امام جعفر صادق(ع) اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ نوزاد و شیرخوار مورد سنجش شنوایی در میبد قرار گرفتند.
 
رییس اداره بهزیستی شهرستان میبد طرح غربالگری کودکان سه تا پنج سال را مکمل برنامه غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخوارگان عنوان کرد و گفت: هدف  از اجرای این طرح شناسایی، تشخیص ودرمان به موقع کودکان دارای مشکلات شنوایی است که در نهایت پیشگیری از معلولیت شنوایی و کم شنوایی کودکان را در بر دارد.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..