معاون جهاد کشاورزی یزد:

توزیع نهاده‌های یارانه‌ای بین دامداران جوابگوی نیاز استان نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به این‌که وجود خشکسالی‌های متوالی پرورش دام در استان یزد را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: توزیع نهاده‌های یارانه‌ای بین دامداران جوابگوی نیاز استان یزد نیست .

به گزارش یزدی نیوز«نادر سلیم» با اشاره به این‌که شهرستان‌های خاتم و ابرکوه از گذشته‌های دور به‌عنوان قطب کشاورزی و دامداری استان یزد محسوب می‌شدند، اظهار کرد: با توجه به این‌که شرایط مناسب برای کشت علوفه دامداری نیز توسعه پیداکرده است؛ اما درزمینهٔ دام‌پروری تنها در دسترس بودن علوفه مدنظر نبوده است و بیشتر دسترسی به بازار فروش و راه ارتباطی نیز بستگی دارد که از این نظر شهرستان‌های مهریز، تفت و اشکذر نقش مهم‌تری ایفا نموده‌اند .

 
وی افزود: از تعداد کل دام سبک (گوسفند، بره، بز و بزغاله)۵۰ درصد از مراتع استفاده می‌نمایند که تعدادی در حاشیه روستاها نگهداری می‌شوند و بیشتر نیاز آن‌ها از تغذیه دستی تأمین می‌شود.گاهی از پس چرا نیز به‌عنوان کمکی استفاده می‌گردد؛ البته دام‌های عشایری وابستگی زیادی به مراتع دارند .
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بابیان این‌که با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر مشکلات زیادی برای بهره‌برداران بخش دام‌پروری ایجادشده است، گفت: به علت سخت‌کوشی و عدم وابستگی دامداران در حد توان، نسبت به ادامه کار اقدام نموده‌اند و بیش از ۸۰ درصد به فعالیت خود ادامه داده‌اند .
 
سلیم مهم‌ترین چالش درزمینهٔ پرورش دام در استان یزد را وجود خشک‌سالی‌های متوالی دانست و بیان‌کرد: به دلیل این مشکل نیاز به استفاده از منابع علوفه‌ای از سایر استان‌ها ایجادشده است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمت‌ها نوسانات زیادی را داشته است .
 
این مقام مسئول عدم خرید تضمینی محصولات که بهره‌برداران مجبورند کالای تولیدی را به بهای نازل به واسطه‌ها بفروشند، افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نقدینگی را از دیگر چالش‌های مهم درزمینهٔ پرورش دام برشمرد و عنوان کرد: وجه حاصل از فروش محصولات دامداری در زمان مناسب به دامدار پرداخت نمی‌گردد و بنابراین دامدار می‌بایست مبلغ بیشتری برای خرید نهاده‌ها بپردازد .
 
وی مهم‌ترین مشکلات دامداران را عدم تناسب بین قیمت محصولات و قیمت تمام‌شده محصول دانست که ناشی از افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، سوخت، بهداشت، کارگری و حامل‌های انرژی است و هزینه‌های مربوط به تغذیه دستی دام که به دلیل خشک‌سالی اخیر است؛ زیرا اگر دامدار نسبت به تغذیه دستی دام اقدام نکند، دسترنج سالانه خود که بره‌ها و بزغاله‌های متولدشده هستند از دست می‌دهد و از طرفی دام‌های مولد که مدت طولانی، زمان صرف امور اصلاح نژادی آن‌ها شده است را از دست می‌دهد .
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه تأمین آب با تانکر برای دامدار به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست، گفت: هزینه هر تانکر آب بسته به حجم بر اساس مترمکعب و فاصله برآورد می‌شود که عددی از ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان دریافت می‌شود، که در صورت تخصیص اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه مبلغی پرداخت می‌کند .
 
سلیم یادآور شد: ازآنجاکه دامداران جهت تأمین نقدینگی با مشکل مواجه بوده و پرداخت وجه محصولات تولیدی طولانی‌مدت انجام می‌شود و در مواقعی محدودیت‌های خاصی به وجود می‌آید که به دلیل رقابتی نبودن قیمت‌ها در استان یزد اختلاف فاحشی با خارج از استان پیدا می‌کند که دامدار برای متضرر شدن مجبور به فروش دام‌های خود برای خرید نهاده‌ها می‌گردد .
 
این مقام مسئول بابیان این‌که در راستای کمک به دامداران از منابع اعتبارات خشک‌سالی مبالغی برای تأمین آب شرب هزینه شده است که با توجه به وسعت خشک‌سالی چندان مؤثر نبوده است، بیان کرد: توزیع نهاده‌های یارانه‌ای بین دامداران نیز محدود بوده و جوابگوی نیاز استان یزد نیست و اجرای سیاست خرید تضمینی که به‌صورت محدود توسط شرکت‌های پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی انجام‌شده بسیار جزئی است .
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تسهیلات سرمایه در گردش و کمک‌های فنی اعتباری برای دامداران در نظر گرفته‌شده است که کافی نیست و درصد سود تسهیلات به علت ریسک‌پذیری بالا قابل توجیه نیست .
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..