روزه‌داری، رژیم لاغری نیست!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر این که نباید روزه‌داری را به عنوان نوعی رژیم لاغری مدنظر داشت، تصریح کرد: گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری نه تنها نباید از سلامت بکاهد بلکه باید بر سلامت بدن بیفزاید.

به گزارش یزدی نیوز«سید کاظم کاظمینی» ، با اشاره به اهمیت روزه‌داری هم به عنوان یک فضیلت دینی و هم برای سلامتی جسمانی، اظهار کرد: از مهمترین خواص روزداری به لحاظ جسمانی می‌توان به پاک‌سازی جسم، دفع مواد زائد، تقویت احساس بویایی، بینایی و شنوایی و کاهش بیماری‌های ناشی از رطوبت بدن اشاره کرد.

 
وی با اشاره به این که روزه گرفتن همچنین باعث از بین رفتن نفخ و بیماری‌های بدن و نیز چاقی زیاد می‌شود، خاطرنشان کرد: روزه‌داری باعث افزایش اعتماد به نفس و مقاومت بدن در برابر مشکلات می‌شود به نحوی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که دعا درمانی به تقویت جسم و افزایش ایمونوگلوبین بدن منجر خواهد شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری نه تنها نباید از سلامت بکاهد بلکه باید بر سلامت بدن بیفزاید اما لازمه آن رعایت اصول لازم در مصرف مواد غذایی مناسب و دوری از غذاهای نامناسب است. 
 
کاظمینی در مورد اهمیت استفاده از وعده سحری، بیان کرد: سحری حتماً باید خورده شود و نباید با نگاه یک رژیم لاغری باعث ضعف بدن شود، هر چند در پایان ماه رمضان انتظار لاغری وجود دارد  اما نباید به لاغری ناشی روزه‌داری به عنوان رژیم لاغری نگاه کرد.
 
وی با تاکید بر پرهیز از پرخوری در هنگام سحر، بیان کرد: پرخوری در سحر باعث گرسنگی در طول روز می‌شود چرا که هورمون‌های افزایش دهنده قند خون، افزایش یافته و ضعف و گرسنگی را به دنبال دارد. 
 
این مسئول در رابطه با اصول کلی وعده سحری، تصریح کد: وعده شام سنگین می‌تواند اشتها را برای خوردن سحری کاهش دهد، از مصرف زیاد آب قبل از سحری نیز باید پرهیز شود، غذا به خوبی جویده شود و بلافاصله بعد از سحری نیز نباید خوابید. 
 
وی یکی از دلایل مهم ضعف در ساعات روزه‌داری را مصرف برنج دانست و گفت: مصرف برنج یا غذاهای کم‌سبوس و همچنین مصرف میوه‌ها به دلیل زود هضم بودن برای جلوگیری از گرسنگی مفید نیستند. 
 
کاظمینی غذاهای فیبردار را مناسبترین غذاها برای روزه‌داری ذکر کرد و افزود: این نوع مواد غذایی به تدریج هضم و انرژی آنها آزاد می‌شود لذا استفاده از سبوس در غذاها یا مصرف نان سبوس‌دار مثل نان بربری، سنگک و اضافه کردن سبوس به خورشت یکی از روش‌های مناسب برای روزه‌داری در ماه رمضان است.
 
وی مصرف سبزیجاتی مانند ریحان و نعناع را در وعده سحری توصیه و بیان کرد: نوشابه باعث اتساع معده می‌شود و بعد از تخلیه معده، همچنان حجم معده را بزرگ نگه می‌دارد که باعث احساس گرسنگی می‌شود.
 
این مسئول همچنین عدم مصرف سالاد به همراه غذا، کمتر مصرف شدن روغن‌های نباتی و جامد که باعث ضعف بدن می‌شود و جایگزین کردن روغن‌های زیتون و کنجد، مصرف خورشت‌هایی مانند قیمه، خورشت سیب، خورشت به آلو و موارد مشابه با نان، مصرف گوشت‌های کم چرب مانند مرغ خانگی، بلدرچین و کبک را توصیه کرد.
 
وی در مورد مصرف انواع مغزیجات و جوانه‌ها به جای غذاهای پخته، اظهار کرد: غذاهای ترکیبی مانند مویز به عنوان قند طبیعی و مقوی، بادام به عنوان رطوبت بخش و فندوق به عنوان مقوی معده و روده و افزایش هوش مفید به ویژه برای روزه‌داران سرد مزاج، مفید است.
 
کاظمینی در پایان نیز روزه‌داران را از مصرف غذاهای غلیظ برحذر داشت  گفت: غذاهای غلیظی مانند حلیم، ماکارونی، کله‌پاچه، ماهی، الویه و گوشت گاو به دلیل احتیاج به آب بیشتر جهت هضم و جذب مواد غذایی در بدن برای این ایام توصیه نمی‌شود.
 
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..