ضرورت خرید کالای ایرانی از سوی زائران در شهرهای مذهبی

به گزارش یزدی نیوزمقام معظم رهبری ۱۳۹۷را به سال « حمایت از کالای ایرانی » نامگذاری فرمودند با توجه به انتخاب این شعار از سوی معظم له ، فرهنگ خرید و مصرف کالای تولید داخلی در میان قشرهای مختلف نیازمند بازنگری بسیار ظریفی برای تهیه لوازم روزمره به ویژه تولید داخلی است.

هر شهروند ایرانی معمولا در سفر به شهرهای مذهبی از جمله مشهد و قم در موقع بازگشت برای اقوام و دوستان خود به رسم اسلامی هدایایی تهیه می کند. 
در این میان عده ای سوهان، باقلوا، زیره، کشک، نبات، زعفران، زرشک و … خریداری و عده ای هم مهر ، تسبیح ، جانماز ، سجاده ،انگشتر و … تهیه می کنند.
باید به فهرست کالای یادشده برخی لوازم و اسباب بازی کودکان و چادر مشکی را هم افزود، که تعدادی از این اقلام ساخت خارج است که برخی از این کالاها با پرداخت تعرفه گمرگی و مقداری هم از طریق قاچاق به بازار داخلی راه یافته است. 
تشویق و ترغیب بیشتر مردم به خرید کالای داخلی با کیفیت نیازمند فرهنگ سازی است و آنچه در این میان هر ایرانی باید به آن توجه کند، هدایا محصول داخلی باید با کیفیت باشد و با این اقدام علاوه بر خوشحالی دوستان؛ آشنایان و اقوام آنها را به تهیه کالای ساخت ایران ترغیب کند.
آنها باید مواظب باشند، آنچه به رسم هدیه و با ارزش معنوی بالا تهیه می کنند، مانع خروج ارز از کشور شوند و به عبارتی با خرید هر بسته معنوی در واقع سکه ایرانی را در قلک چینی و اقتصاد خارج نیندازند. 
خرید محصول ایرانی از سوی زائران در شهرهای مذهبی به رونق تولید و اشتغال داخلی و سفره رنگین کارگر ایرانی کمک می کند و با این کار خداپسندانه ضمن روشنی چراغ کارگاه های داخلی ، تعدادی از جوانان از بیکاری نجات خواهند یافت. 
در این میان خرید چادر مشکی برای زنان و دختران ایرانی را نباید از یاد برد به گونه ای که گفته می شود ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی دنیاست .
نیاز کشور به چادر مشکی حدود ۸۰ میلیون متر در سال است شاید کمتر از یک میلیون متر آن تولید داخلی و بقیه وارداتی باشد.
به عبارتی ۹۵ درصد پارچه چادر مشکی بازار وارداتی است و می‌توان گفت، تولید داخلی تنها کمتر از پنج درصد آن را تشکیل می دهد.
در حال حاضر دولت برای تنظیم بازار ارز قیمت هر دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد، اگر هرمتر چادر مشکی به طور متوسط ۶ دلار باشد، قیمت هر قواره آن حدود ۳۰ دلار است بنابراین برای چادر مشکی در ایران ، حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه که ۳۸۰ میلیون دلار آن از خارج تامین می شود.
البته در این میان چند سال قبل بزرگترین کارخانه تولید چادر مشکی کشور در چهارمحال و بختیاری فعالیت خود را آغاز کرد، این مجموعه بزرگ صنعتی تنها بخش کوچکی از نیاز کشور را تامین می کند و بازهم بخش عمده پارچه چادری که زنان و دختران ایرانی از آن استفاده می کنند در خارج تولید می شود. 
در این بخش اگر نگاهی به آمار زائران مشهد و قم بیندازیم با معادله ساده ریاضی به اهمیت تولید این محصول به ظاهر کم و کوچک در اقتصاد داخلی و حمایت از کالای ایرانی و نیز اشتغال جوانان وطن پی خواهیم برد. 
بنا بر اعلام دفتر امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ، پارسال تا هشتم اسفند ماه ۹۶، ۲۸ میلیون و ۵۹۰ هزار زائر به مشهد وارد شدند که اغلب در مکان‌های اقامتی پیش بینی شده اقامت کردند. 
استانداری قم هم اعلام کرد به طور میانگین، این شهر مذهبی سالانه میزبان حدود ۲۳ میلیون نفر مسافر است که حدود سه میلیون نفر زائران غیرایرانی هستند. 
بنابراین سالانه حدود ۵۳ تا ۵۵ میلیون زائر به این دو شهر سفر می کند، اگر میانگین هر نفر ۱۰ هزار تومان برای خرید سوغات(تولید خارجی) اختصاص دهند، سالانه ۵۳۰ تا ۵۵۰ میلیارد تومان( ۱۳۱ میلیون دلار) به تولید کشورهای خارجی از جمله چین کمک می شود. 
در واقع ایرانی ها با ملزومات مذهبی خود برای اقامه نماز و انجام عبادات خود ، سالانه حداقل ۵۱۱ میلیون دلار سرمایه را به برخی کشورها که شاید اصلا دین ما را قبول نداشته باشند به طور ناخودآگاه کمک می کنند. 
نکته دیگر اینکه هزینه ایجاد هر شغل صنعتی توسط دولت ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است، بنابراین با ارز خارج شده به پول ایران ۲ تریلیون و ۱۴۶ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان می توان به طور میانگین حدود ۲۲ هزار شغل صنعتی در سال ایجاد کرد.
پیشنهاد می شود در سال حمایت از کالای ایرانی برای بهره گیری از ظرفیت این بخش، برنامه ریزی جدی صورت گیرد و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب به اقشار مختلف مردم بویژه قشر مذهبی که عرق خاصی به مصرف تولیدات داخلی دارند زمینه رونق تولید و اشتغال جوانان ایرانی و اعتماد به تولیدات داخلی را فراهم کنیم و قلکی از جنس خاک، آب و هنر دست ایرانی برای ذخیره سرمایه مردم بسازیم.
 
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..