کهن شهر ابرکوه آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

ابرکوه یکی از 14شهر نمونه گردشگری ایران است که با داشتن 400 اثر تاریخی، طبیعی، سرو 4500 ساله و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم آماده پذیرایی و استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.

به گزارش یزدی نیوزاز مجموع آثار آن تاکنون ۱۲۵ اثر در فهرست آثار ملی ایران ثبت

شد که می توان به سه اثر طبیعی، ۲ موزه مردم شناسی و گنجینه عبرت، خانه آقازاده (طرح پشت اسکناس ۲۰ هزار ریالی)، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و بافت ۱۶۲هکتاری تاریخی اشاره کرد.
ابرکوه چدین درخت دیر زیست هم دارد که معروف ترین آن سرو کهن سالی است که با عنوان مسن ترین موجود زنده ایران و دومین درخت کهنسال جهان و دومین اثر طبیعی ثبت شده ایران در فهرست میراث ملی یاد می کنند.
دانشمندان قدمت سرو تاریخی ابرکوه را چهار تا هشت هزار سال تخمین زده اند که تنه آن چهار و نیم متر قطر دارد، محیط ساقه آن ۱۸ متر و ارتفاع درخت ۲۵ متر است که همواره پذیرای هزاران مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.
از جمله دیگر آثار آن می توان به موزه مردم شناسی اشاره کرد که با ۵۰۰ مترمربع مساحت و ۸۰۰ قطعه اشیای تاریخی در خانه صولت ابرکوه دایر است.
از دیگر دیدنی های منطقه می توان به قلعه روستای شهرسب با ۱۷هزار متر مربع مساحت یاد کرد که مصالح به کار رفته در آن خشت خام، گل، سنگ، چوب و آجرپخته است.
مسجد جامع ابرکوه محراب گچبری بسیار عالی دارد که با شماره ۱۹۷ ثبت شد و دارای گنبد عالی از قدیمی ترین و مستحکم ترین آثار تاریخی منطقه است .
از دیگر جاذبه های این شهرستان که در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد، می توان به آرامگاه یکی از امرای دیالمه به نام امیر عمیدالدین شمس الدوله دیلمی اشاره کرد که به دستور فرزندش فیروزان در سال ۴۴۸ هجری ساخته شد،اشاره کرد.
این اثر با ارزش در سال ۱۳۱۲هجری شمسی به شماره ۱۹۵به عنوان نخستین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
همچنین مسجد بیرون که به منزلگاه امام رضا (ع) معروف است از جمله آثار تاریخی و مذهبی منطقه است که با شماره ۲۱۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
دیگر بناهای تاریخی می توان به یخچال های تاریخی ابرکوه اشاره کرد که اغلب با ۲۰متر ارتفاع به شکل مخروط و به صورت پله ای ساخت شدند و در گذشته به دلیل نبود یخچال محل نگهداری یخ بود. 
دیگر آثار فاخر آن را حمام خزینه ملاحیدر ، مقبره عزیزالدین نسفی مربوط به عصر سلجوقیان( قرن پنجم و ششم هجری)، گنبد سنگی هک مدفن حسن بن رئیس از سلسله آل اینجو و خانه گردشگری پردیسان نام برد.
مجموعه پردیسان با پنج هزار متر مربع مساحت شامل حانه های آقازاده ، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در هسته کهن شهر و در محله دروازه میدان واقع است.
این شهرستان هشت روستای هدف و نمونه گردشگری هم دارد که می توان شهرسب، هارونی، هک، بداف، فراغه و اسفند آباد ، کفه نصرت آباد و احمدآباد اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند.
ضمنا بخشی از جمعیت ۵۳ هزار نفری شهرستان ابرکوه را عشایر تشکیل می دهند، آنها در کنار یکجا نشینان منطقه در خلق هنرهای دستی مشارکت دارند که علاوه بر عرضه در بازارهای استان یزد در جشنواره صنایع دستی سایر استانها نیز عرضه می شود. 
از جمله تولیدات دستی می توان از نمد مالی، گیوه دوزی ،گلیم بافی ، قفل سازی ،چنته بافی ، پاپیه ماشه ،منبت چوب ، معرق چوب ، مشبک چوب ،حجم سازی ، نگارگری ، نقاشی روی شیشه ، نقاشی روی پارچه ،قلمزنی روی مس ،چهل تکه دوزی و چرم دوزی نام برد. 
سه صنایع دستی شهرستان شامل گیوه دوزی، قفل سازی و چنته بافی است که در فهرست آثار ناملموس ایران ثبت شد.
مسئولان ابرکوه از سه ماه قبل برنامه ریزی ها را برای پذیرایی از مسافران نوروزی آغاز کردند و در این ارتباط علاوه بر ۳۰ مرکز رفاهی برای اسکان مسافران که شامل ۱۳ مدرسه توسط آموزش و پرورش است، خانه های بوم گردی ، مهمان سراهای اداره ها و نهادها و امامزادگان با ظرفیت ۲ هزار نفر در شب مهیا کردند.
فرماندار ابرکوه هم هفته جاری به ایرنا گفته بود که این شهرستان یکی از قطب های مهم صنعت گردشگری استان یزد است که با تشکیل و شروع به کار۱۲کمیته ستاد تسهیلات نوروزی ، آمادگی های لازم برای پذیرایی از مسافران و گردشگران به این منطقه فراهم شده است.
محمد کاظمی نسب این کمیته ها را اسکان و رفاه، امداد و نجات، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت و سلامت، محیط زیست، انتظامی، امنیتی و ترافیک و …ذکر کرد و افزود: برای رفاه حال مسافران و گردشگران برنامه ریزی های خوبی هم انجام شد.
به گفته وی در تعطیلات نوروز سال ۹۶، از ۲۷۶ هزار و ۷۰۰ مسافری که وارد شهرستان شدند، ۹۸ هزار و ۴۰۰ نفر از آثار تاریخی ابرکوه دیدن کردند که بیشترین بازدیدها مربوط به سرو ۴۵۰۰ ساله ، خانه آقازاده ، موزه مردم شناسی و بقیه مربوط به دیگر آثار بود.
ابرکوه در مجاورت استان های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار دارد که همه ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) از طریق این شهرستان به مشهد مقدس سفر می کنند.
همچنین به گفته مسئول ستاد اسکان فرهنگیان اداره آموزش و پرورش ابرکوه ۱۰۶کلاس در ۱۳ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی تجهیز و آماده سازی شد.
علی رضاییان یکشنبه هفته جاری اظهار کرد : مهمانان نوروزی از ۲۸ اسفند ماه سال ۹۶ همزمان با آغاز تعطیلات رسمی مدارس و واحدهای فرهنگی مرتبط به این اداره پذیرش می شوند و در اغلب مدارس امکاناتی از قبیل حمام،فرش، یخچال، پتو، اجاق گاز و تلویزیون موجود است. 
وی ظرفیت پذیرش روزانه ستاد یادشده را ۶۰۰ نفر ذکر کرد و ادامه داد: ستاد تا پایان تعطیلات نوروزی سال ۹۷آماده ارائه خدمت علاوه بر فرهنگیان، به سایر مسافران است. 
مسئول ستاد اسکان آموزش و پرورش ابرکوه می گوید:در تعطیلات نوروز سال ۹۶ چهار و ۵۸۱ نفر در مدارس شهرستان اسکان یافتند.
هرچند در تقویم رسمی ایران تعطیلات نوروزی سال ۹۷ چهار روز است، عموما سفرهای نوروزی ایرانیان از ۲۵ اسفند ماه ۹۶ شروع و تا ۱۷فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. 
ابرکوه با ۵۳ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد – شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..