تاسیس کانون «دوستدار محیط زیست» در دانشگاه یزد

عضو دانشجویی کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه به مناسبت هفته دانشگاه سبز، گفت: برای ترویج فرهنگ محیط زیست و آموزش آن به افراد کانونی تحت عنوان «دوستدار محیط زیست» در دانشگاه یزد راه اندازی و اقدام به عضوگیری کردیم و از تمام علاقمندان به حفظ محیط زیست با هدف داشتن دانشگاه سبز به همکاری دعوت م...

به گزارش یزدی نیوز«فرهاد علی‌نقیان» با اشاره به راهکارهای تحقق مدیریت سبز در دانشگاه، اظهار کرد: به نظر می‏‏رسد تعیین درسی با عنوان «شناخت محیط زیست» که متناسب با رشته‏‏ی هر دانشجو باشد و در آن به رابطه ‎ ی بین رشته تحصیلی و محیط زیست بپردازد، می‏‏تواند اقدامی موثر در بحث آموزش باشد. 

 
وی افزود: حتی این واحد درسی می‏‏تواند به صورت درس عمومی- اجباری باشد که به مباحث عمومی محیط زیست بپردازد و هر دانشجو موظف به گذراندن آن باشد.
 
وی ادامه داد: با این روش می‏‏توانیم به افراد آموزش‏‏های محیط زیستی ارائه کنیم که این آموزش‏ها سپس از سوی دانشجویان به خانواده و جامعه شهری منتقل می‏‏شود و می‏‏توانیم در آینده کنار دانشگاه سبز، یک خانه و شهر سبز نیز داشته باشیم تا این که در نهایت به سطح بالاتر یعنی کشور سبز دست پیدا کنیم. 
 
عضو دانشجویی کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز ادامه داد: همچنین در دانشگاه باید یک معاونت تحت عنوان «معاونت دانشگاه سبز» داشته باشیم که این معاونت از افراد متخصص در زمینه محیط زیست و حتی افرادی که دغدغه‏های محیط زیستی دارند، تشکیل شود و بتواند به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کند و برای آن بودجه جداگانه نیز تعریف شود. 
 
وی تصریح کرد: البته انجام این کار به این بر می‏گردد که ما به دنبال دانشگاه سبز پایداری باشیم که نتیجه آن کمک به هرچه زیباتر کردن فضاهای دانشگاه، کمک به شادابی و روحیه بخشی به دانشجویان و به رشد علمی دانشگاه باشد، زیرا اگر ما محیط آرامبخش داشته باشیم می‏‏توان انتظار پیشرفت علمی در همه رشته‏های دانشگاه را داشت. 
 
علی ‌ نقیان خاطرنشان کرد: مبحث مهم و کلیدی دیگر در بحث مدیریت سبز آموزش کارکنان دانشگاه است، که با این کار می ‌ توان در نهایت دانشجویانی درجهت حفظ محیط زیست تربیت کرد. 
 
وی تاکید کرد: باید دقت داشت که دانشگاه سبز مربوط به یک رشته خاص نیست و همه دانشجویان باید در حفظ محیط زیست تلاش کنند؛ همچنین برای داشتن دانشگاه سبز باید تمام دانشجویان دانشگاه دغدغه محیط زیست داشته باشند.
 
عضو دانشجویی کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه با بیان این که در تمامی دانشگاه‌های جهان سیستمی به نام سیستم پایداری وجود دارد، اظهار کرد: براساس این سیستم تمامی دانشگاه‌ها می ‎ توانند میزان پیشرفت خود را در زمینه توسعه پایدار و حفظ منایع طبیعی ارزیابی کرده و بر اساس نوع فعالیت خود در چهار رده پلاتین، طلا، نقره و برنز قرار گیرند.
 
به گفته وی، در جهان ۱۹ دانشگاه در رده برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند که با ارائه طرح‌هایی برای کاهش زباله، مصرف درست انرژی، ارائه کمک‌های مالی به دانشجویان در طرح ‎ ‌های محیط زیستی، ترویج حمل و نقل جایگزین و سایر اقداماتی که به نفع محیط زیست خواهد بود به این برتری دست یافته‌اند. 
 
وی افزود: در اینجا باید پرسید، دانشگاه ما در چه ردهای قرار دارد؟، دوست داریم در چه جایگاهی قرار بگیریم و آیا برای رسیدن به سطح بالا و داشتن دانشگاه سبز در سطح جهانی تلاشی می ‎ کنیم و اقداماتی انجام می‏دهیم؟ 

بخش نظردهی بسته شده است..