استاندار :

روند تراز تجاری یزد مثبت است / واردات در خدمت تولید داخلی است

استاندار یزد و رئیس کارگروه توسعه صادرات استان با بیان اینکه روند رو به رشد صادرات و تراز تجاری استان مثبت و امیدوارکننده است ،گفت: آمارهای 11 ماه گمرک بیانگر این است که واردات در خدمت تأمین نیازهای اصلی و در خدمت تولید است.

به گزارش یزدی نیوزمحمود زمانی قمی سه شنبه شب در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با تبریک ولات حضرت زهرا(س) و روز زن بعد از ارائه گزارش عملکرد آمار واردات و صادرات گمرک گفت: بخش قابل‌توجهی از واردات برای تأمین مواد موردنیاز تولید است.

وی افزود: با تمام تلاش ها و مثبت بودن تراز تجاری استان ،شرایط موجود رضایت‌بخش نیست و باید تلاشمان را برای پیشرفت در این حوزه مضاعف کنیم.
استاندار یزد بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای افزایش میزان صادرات و کاهش خام فروشی افزود: امکانات موجود باید به بهترین نحو برای رونق تولید و صادرات به کار گرفته شود.
زمانی قمی بعد از گزارش میز صادرات محصولات گلخانه ای و خیار سبز هم یادآور شد: تهدید عمده محصولات گلخانه ای نداشتن سند چشم انداز در این بخش است بنابراین باید برای محصولات صادراتی این حوزه به دنبال بازارهای هدف جدید بود.
وی ادامه داد: یکی جدی‌ترین مشکلات این بخش وجود واسطه‌های فراوان و نقش آن‌ها در تعیین قیمت‌هاست، که با تنظیم سند چشم‌انداز و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند و ایجاد ضوابط و شرایط لازم این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.
رئیس کارگروه توسعه صادرات استان همچنین اظهار کرد: باید تنوع کشت و تنظیم مقدار تولید با مقدار مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی مورد توجه باشد تا مشکلی در آینده برای گلخانه داران پیش نیاید.
استاندار یزد یکی از مشکلات تولید را چشم و همچشمی در اخذ مجوز برای یک محصول دانست و گفت: این موضوع موجب شده تا یک محصول بیش از نیاز داخل بدون بازاریابی تولید و تولیدکننده متضرر شود.
زمانی قمی با بیان اینکه هم اکنون با تب احداث گلخانه روبرو هستیم ، خاطرنشان کرد: باید برای تنوع تولیدات گلخانه ای در کنار توسعه گلخانه ها برنامه ریزی جدی کرد.
صادرات استان در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزن ۱۲ درصد و ارزش ۱۱درصد رشد داشته است.
همچنین دراین مدت ۳۳هزار و ۵۶۰ تن کالا به ارزش ۱۲۰هزار و ۶۸ دلار وارد استان شد که از نظر وزن ۱۳ درصد و از نظر ارزش ۱۸ درصد افزایش داشته است.
 
منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..