مشاهیر یزد؛

محقق داماد، روحانی گریزان از سیاست

به گزارش یزدی نیوزمهدی زمان زاده نوشت: خانواده محقق دامادها در دهه های اخیر همواره بر پیشانی افتخارات یزدی ها جا داشته اند. خانواده ای که چهره های علمی و دینی ارزنده را در کتاب مشاهیر ایران زمین جای داده و شخصیت ها بزرگ منش و بزرگی را داشته است.

بی شک یکی از مهمترین ارکان این خانواده مرحوم آیت ا… سیدمحمدآقای محمد داماد است. سید محمد محقق داماد  فقیه، اصولی و از مدرسین حوزه علمیه قم بود. بسیاری از روحانیونی که در انقلاب نقش داشتند و در جمهوری اسلامی مسئولیت پذیرفتند از شاگردان او محسوب میشوند. وی داماد آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بود و به همین دلیل لقب داماد را به او دادند. سید علی و سید مصطفی محقق داماد فرزندان او هستند.

سید محمد محقق داماد در سال ۱۳۲۵ق در احمد آباد اردکان به دنیا آمد. پدرش قبل از تولد او برای زیارت به عتبات عالیات رفته و در همین سفر درگذشت. در شش سالگی مادرش را نیز از دست داد. سید محمد پس از تحصیل علوم مقدماتی در اردکان راهی شهر یزد شد.

در حوزه یزد در درس آقا سید احمد مدرسی، حاج سید یحیی واعظ و سید محمد علیرضا حائری حاضر شد و بعد از اقامت نه ساله در یزد، بنا به پیشنهاد آشیخ غلامرضا یزدی در سال ۱۳۴۱ق به قم نقل مکان کرد و در حوزهی درس اساتید بزرگ حوزه علمیه قم از قبیل میرسید علی کاشانی، سید محمد تقی خوانساری، میرزا محمد همدانی، سید محمد حجت وشیخعبدالکریم حائری شرکت کرد. آیتالله داماد مورد توجه و عنایت آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری قرار گرفت و با دختر آیتالله حائری ازدواج کرد و به داماد ملقب شد.

پس وفات شیخ در سال ۱۳۱۵ شمسی، سید محمد محقق داماد جزو فضلای جوان حوزه قم محسوب میشد و حوزه درس وی به تدریج رونق گرفت. در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی، داماد جزو ممتحنین حوزه بود که در کنار علمایی چون شیخ مرتضی حائری یزدی از طلاب امتحان شفاهی می گرفت. وی در طول سه دهه تدریس در حوزه قم و با وجود بیان دشوار و محتوای سنگینی که در درس وی وجود داشت، به یکی از شاگردپرورترین استادان تاریخ حوزه قم بدل شد و اکثر شاگردان وی در زمان استاد از فضلای حوزه بودند و بعدها در سلک عالمان و مجتهدان نامدار معاصر درآمدند. آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی از شاگردان درس آیت الله محقق داماد میگوید: «در درس آقای داماد طلبههای ممتاز شرکت میکردند، علتش ویژگیهایی بود که در خود ایشان و درسش بود: یکی اینکه رئیس نبود لذا مطامع غیر علمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. از طرفی آقای داماد بیان روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطویه داشت و لازم بود طلبه مقدمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعا مشکل بود چون دقیق النظر بود.

بنا به گفته آیتالله جوادی آملی که از جمله مقررین درس این استاد بوده است، آیت الله محقق داماد در عین اعتقاد به ملازمه دین و سیاست، از هرگونه فعالیت غیرعلمی پرهیز میکرده و همه وقت خود را مصروف تحقیق و تدریس کرده بود.

 تنها مباحثی که از وی در این زمینه نقل شده است حضور در جمع معترضین به تصویب لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی در اوائل دهه چهل است.

آیت الله سید محمد محقق داماد پس از چند دهه تلاش علمی در حوزه و تربیت صدها چهره ادیب و علیم چهارشنبه ۲ ذیالحجه ۱۳۸۸ ق بر اثر سکته قلبی پس از ۷۵ روز بیماری درگذشت و در مقبرهای از مقابر سمت شرقی حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

منبع:هفته نامه پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..