اولتیماتوم استاندار یزد به بانک‌های استان در مورد طرح‌های اشتغالزایی

استاندار یزد با بیان این که رویکرد استان اشتغالزایی و کاهش بیکاری است، تصریح کرد: تا پایان تیرماه باید طرح‌های اشتغالزایی تکمیل و خاتمه یابد و بانک‌ها نیز توجه داشته باشند که عملکرد آنها را نیز زیر ذره‌بین داریم و اگر در این زمینه کوتاهی شود، گزارش مکتوب به مسئولان در سطح کشور ارائه خواهد شد و تا رس...

به گزارش یزدی نیوز «محمود زمانی قمی» در نشست کارگروه اشتغال استان اظهار کرد: کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان باید با گذشته خود تفاوت محسوسی داشته باشد و برگزاری جلسات باید حتی در روز تعطیل و به صورت هفتگی برگزار شود .

وی با بیان این که هدف دولت غلبه بر مشکل بیکاری است و تکلیف برای همه مسئولان مشخص شده است، ادامه داد: اختیارات خاصی در این زمینه به استانداران داده شده است و تاکید مسئولان کشور بر اجرای کامل و جذب تمامی اعتبارات طرح‌های اشتغال روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تا پایان تیرماه است .

استاندار با بیان این که استان باید نزدیک به چهار هزار اشتغال داشته باشد، اضافه کرد: بنابر اعتباری که برای استان در نظر گرفته شده است باید این میزان تحقق یابد اما هنوز در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیدیم و لازم است دستگاه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی استان در زمینه اشتغال ورود کنند .

وی با بیان این که همه دستگاه‌های استان به ویژه تیم اقتصادی به طور جدی مورد بررسی و رصد هستند، افزود: لازم است مدیران برای برگزاری جلسات منظم و تلاش شبانه‌روزی در راستای اجرای دستور رییس‌جمهور آماده باشند و هر دستگاهی که نتواند همراه باشد و دستورات را اجرایی کند، بهتر است برود و مسئولیت را به دیگری بدهد .

زمانی‌قمی با بیان این که رییس‌جمهوری به استانداران دستور صریح برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی داده‌اند و ما نیز تاکید بر اجرا داریم، ادامه داد: اختیارات در این زمینه با قبل تفاوت دارد و انتظار داریم استان یزد فعال‌تر از گذشته باشد و دستورات رییس جمهوری نیز دارای اهمیت است لذا برای غلبه بر بیکاری باید با برنامه و آمادگی کامل برای اجرای دستورات آماده شوند .

مقام عالی استان با بیان این که رویکرد استان نیز اشتغالزایی و کاهش بیکاری است، تصریح کرد: تا پایان تیرماه باید این طرح تکمیل و خاتمه یابد و با همه احترامی که برای بانک‌ها قائل هستیم عملکرد بانک‌ها را نیز زیر ذره‌بین داریم و اگر در این زمینه کوتاهی شود، گزارش مکتوب به مسئولان در سطح کشور ارائه خواهد شد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری خواهد شد .

«محمدحسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست اظهار کرد: سهمیه کل اعتبارات طرح‌های اشتغالزایی استان دو هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال است .

وی با اشاره به ۱۴ طرح معرفی شده به بانک تا حدود نیمه بهمن ماه، افزود: با توجه به این تعداد طرح، ۱۴۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال به بانک عامل معرفی شده که متعهد به ایجاد ۲۸۶ شغل است.

ریاحی با بیان این که ۱۹۶ طرح اشتغال فراگیر تاکنون به تصویب کارگروه اشتغال شهرستان‌ها رسیده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۰۸ طرح خارج از رسته عنوان شده است .

وی افزود: ۴۶ طرح به تصویب کمیته فنی رسیده که متعهد به ایجاد ۶۰۱ شغل بوده و معادل ۳۹۱ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال، مبلغ مورد نیاز این طرح ها اعلام شده است .

این مسئول ادامه داد: ۴۹ طرح از شهرستان اشکذر، ۲۸ طرح از تفت، ۱۵ طرح از مهریز و ۱۴ طرح از میبد به عنوان طرح های خارج از رسته اعلام شده است که بیشترین تعداد طرح معرفی شده خارج از رسته را در بین شهرستان های استان دارا می باشند .

وی در این باره تاکید کرد: بر همین اساس لازم است تا فرماندارن و بخشداران شهرستانی نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته و در راستای کاهش طرح های خارج از رسته و برگشتی، اهتمام ورزند .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص تعداد طرح‌های اشتغال روستایی- عشایری در کمیته فنی شهرستانی و استانی گفت: تاکنون تعداد ۲۴۶ طرح به تصویب کمیته فنی شهرستانی رسیده که از این تعداد ۲۵ طرح خارج از رسته عنوان شده و با احتساب مشکلات دیگری که در تعداد دیگری از طرح ها وجود داشته است، تنها ۷۱ طرح با تعهد ۲۳۶ شغل ایجاد شده مصوب کمیته فنی استانی می باشد .

وی افزود: ۱۳۵ طرح از تعداد کل طرح مصوب کمیته فنی شهرستانی برای بررسی مجدد رسته یا مجوز به دستگاه مربوطه معرفی شده است .

ریاحی با اشاره به طرح های مصوب اشتغال روستایی استان به تفکیک سهمیه بخش هدف از بدو اجرای طرح تاکنون تصریح کرد: سهمیه استان در این زمینه ۸۳۲ میلیارد ریال می باشد که ۳۴۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال از این مبلغ به تصویب کمیته فنی شهرستانی رسیده است .

وی افزود: از مجموع مصوب کمیته فنی شهرستان ها، ۸۸ میلیارد و ۱۵۰میلیون ریال مصوب کمیته فنی استان می باشد؛ بر همین اساس ۷۴۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال سهمیه باقیمانده یزد می باشد .

این مقام مسئول با اشاره به ۴۶ طرح معرفی شده به بانک عامل اظهار کرد: با توجه به این تعداد طرح، ۵۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال تسهیلات معرفی شده می باشد که تنها یک طرح به میزان ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است .

وی پیشنهاد کرد: کارشناسان دستگاه های اجرایی شهرستانی توسط دستگاه های اجرایی استان در خصوص متناسب بودن طرح ها با رسته های اولویت دار توجیه شده و آموزش های لازم برخوردار شوند .

ریاحی همچنین خواستار شد: صندوق کارآفرینی امید پیگیری لازم در جهت تخصیص اعتبار از مرکز بعمل آورده و نتیجه را در کارگروه اشتغال آتی اعلام کنند؛ همچنین بانک‌های عامل در پایان هر هفته گزارش پرداختی تسهیلات اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر را به دبیرخانه کارگروه اشتغال ارسال کنند .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، تعداد کارورزان پیش بینی شده در استان یزد را ۴ هزار و ۳۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد کل کارورز ثبت نامی ۲ هزار و ۲۴۵ نفر می باشد که ۶۸۶ نفر از این تعداد از واجدین شرایط آماده انعقاد  قرارداد می باشند .

وی در ادامه با بیان این که ۳۰۹ واحد پذیرنده در سامانه کارورزی اقدام به ثبت نام کرده اند افزود: با توجه به اینکه در استان یزد حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار واحد پذیرنده وجود دارد، تعداد واحد ثبت نامی بسیار ناچیز می‌باشد .

ریاحی در بخش دیگری از سخنانش به سهمیه دستگاه های اجرایی به تفکیک کارورز- واحد پذیرنده طرح کارورزی اشاره و تصریح کرد: حدود ۴ هزار و۸۰۰ کارورز و همچنین یکهزار و ۸۸۰ واحد پذیرنده پیشنهادی، به عنوان سهمیه ای است که به دستگاه های اجرایی داده شده است.

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..