اجرای طرح سراسری و رایگان واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای فاز سوم طرح سراسری واکسیناسیون تب برفی در استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «سید خلیل موسوی» در این باره تصریح کرد: به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و جلوگیری از وقوع تبعات سوء این بیماری در صنعت دامپروری و حفظ منابع دامی، فاز سوم طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان یزد از ۱۶ بهمن‌ماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ اسفندماه نیز ادامه دارد .

وی افزود: در این مرحله، ۲۵ اکیپ دولتی در سطح استان این طرح را به مرحله اجرا می‌گذارند که در طی آن بیش از ۴۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۵۰ هزار راس گوسفند و بز واکسینه خواهند شد .

موسوی در ادامه یادآور شد: پیشگیری از طریق واکسیناسیون همواره به عنوان یک راهکار کم هزینه و موثر در صدر سیاست‌های مبارزه با بیماری های دامی و مشترک قرار داشته است. بیماری تب برفکی نیز در شمار بیماری‌های واگیردار دامی است که همه ساله در سه تا چهار نوبت تحت پوشش برنامه های واکسیناسیون دامپزشکی قرار می‌گیرد .

این مسئول در ادامه نیز تب شدید، ایجاد تاول بر روی دهان و سم دام و کاهش شدید تولیدات دام را جزو بارزترین علائم بیماری تب برفکی دانست و گفت: در صورت بروز این بیماری در دام، درمان بیماری به سختی و با صرف هزینه بسیار خواهد بود و در عین حال قطعیت ندارد و ممکن است در نهایت منجر به تلف شدن دام شود لذا پیشگیری از این بیماری از طریق واکسیناسیون بهترین راه به منظور مقابله با ضررهای اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی به شمار می رود .

موسوی در پایان نیز به دامداران توصیه کرد: با واکسیناسیون به موقع و جلوگیری از جابه جایی دام (حداقل به مدت دو هفته) پس از واکسیناسیون میزان شیوع این بیماری مسری را در استان به حداقل ممکن برسانند.

 

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..