عضو هیئت مدیره خانه صنعت یزد:

شفاف‌سازی اقتصادی راهی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی است

عضو هیئت مدیره خانه صنعت یزد با بیان اینکه یکی از مباحث مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، شفافیت در اطلاعات و مسائل اقتصادی است، گفت: شفاف‌سازی اقتصادی راهی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسین فنایی در گردهمایی صنعتگران و فعالان اقتصادی استان با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی در حوزه اقتصاد و صنعت اظهار داشت: بند ۱۹ سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر این مهم تاکید دارد که متاسفانه هرکسی تعبیر و برداشت خود را دارد و تاکنون نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه در کشور رانت و فساد زیاد داریم و اگر به شفاف سازی توجه نکنیم روابط بجای ضوابط حاکم می شود، ادامه داد: ضابطه محوری نیاز به علم و تخصص و توانایی دارد و رابطه محوری هیچ نیازی به تخصص و توانایی ندارد و زمانی که پررنگ شود کسی احساس مسئولیت نخواهد کرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت یزد اضافه کرد: زمانی که در دنیا اتفاقی رخ دهد بسیاری از مسئولان کناره گیری می کنند اما در کشور ما برعکس است و چون ظوابط حاکم نیست همه به دنبال پست هستند و زمان بروز اشتباهات کسی پذیرنده مسئولیت خود نیست.

وی با بیان اینکه باید شکست ها را در آیینه خود ببینیم اضافه کرد: نباید دیگران را یرای کارهای ضعیف خود مقصر بدانیم و ادعای مسئولیت پذیری داشته باشیم چون تداوم این رویه به نفع اقتصاد نخواهد بود و مشکلات نیز حل نخواهد شد.

فنایی با تاکید بر اصلاح فرهنگ ها گفت: باید به این نکته توجه کنیم که انتقاد را در حضور مطرح کنیم و احترام را در غیاب داشته باشیم و اگر شهامت انتقادپذیری داشته باشیم بسیاری از کارها بهتر پیش می رود.

وی با بیان اینکه تمام بندهای اقتصاد مقاومتی در خصوص تولید و صنعت است اظهار داشت: شفاف‌سازی در حوزه های پولی و ارزی و اقتصادی باید بیش از پیش مورد توجه باشد در واقع برای اجرای شفافیت باید سه ضلع مردم، خبرنگار و دولت را مورد توجه داشت.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد و رئیس کمیته شفاف سازی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اگر جلسه ای که موضوع اقتصادی دارد بدون حضور و دعوت از خبرنگاران برگزار شد باید به شفافیت آن مشکوک باشیم تصریح کرد: این رویه مربوط به جلسات امنیتی است و جلسات اقتصادی در هر شکل و زمانی که باشد باید رسانه ها حضور یابند و به مردم اطلاع دهند که چه در مملکت می‌گذرد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های پیشینیان در یزد و توجه به صداقت و راستگویی و حمایت از یکدیگر بیان داشت: متاسفانه امروز همه به یکدیگر بدبین شده و حتی به دولت هم اطمینانی ندارند و برای بازساری اعتماد در سطح جامعه باید به شفاف سازی روی آورد.

فنایی با تاکید بر اینکه دستگاه ها نیز برای توجیه عملکرد خود نباید طوری رفتار کنند که اعتماد ضعیفتر شود افزود: باید برای بهبود وضعیت، روابطی که در دوره‌ای حاکم بوده جای خود را به ضابطه بدهد و در انتخاب افراد کسانی را برگزینیم که با جان و دل مسئولیت پذیر باشند و برای صنعت و اقتصاد دلسوزی واقعی داشته باشند نه اینکه با آمارسازی‌ها فعالیت خود را توجیه کنند.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور ناشی از رودربایستی‌هایی است که موجب شده افراد بجای انتقاد سازنده چاپلوسی کنند اضافه کرد: یزد پایلوت شفاف‌سازی در سطح کشور در عرصه صنعت و اقتصاد باشد و با ارتباط و تعامل سازنده با رسانه‌ها در این زمینه گام بردارد.

عضو خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در ادامه با اشاره به لزوم توجه به اندیشکده ها در راستای شفاف‌سازی اظهار داشت: لازم است در جهت شفاف سازی، حمایت همه جانبه از اندیشکده ها صورت گیرد و در استان یزد نیز تشویق کنیم تا اندیشکده هایی ایجاد شوند و با همکاری نخبگان و اهل فن، قوه مجریه بتواند اقتصاد مقاومتی را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه دولت مجری کار است و باید ناظر بر فعالیت ها باشد و فرصتی هم برای سیاست‌گذاری ندارد افزود: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری باید با مشارکت اندیشکده ها و اتاق های فکر باشد و دولت به عنوان مجری برای اجرای برنامه ها اقدام کند.

فنایی با بیان اینکه تکنیک هایی برای تحقق شفاف سازی است تصریح کرد: دولت باید از اندیشکده ها بخواهد تا برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه بدهند و دولت اجرا کند اما پیشنهاد دارم یزد پایلوت ارائه برنامه برای تحقق بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: هویت بخشی به تولیدکننده و فعال صنعتی در راستای شفاف سازی یکی از تکنیک هایی است که به خودی خود با فساد هم مبارزه می کند عنوان کرد: با استعلام تامین اجتماعی، بانک و بیمه و امور مالیاتی به راحتی می توان صنعتگر و تولیدکننده واقعی را شناسایی کرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه با این روش می توان برای هر تولیدکننده واقعی یک کد اختصاصی تعیین کرد گفت: هنوز هویتی به تولیدکننده داده نشده اما از سویی اعلام می شود که فلان مقدار تسهیلات داده ایم و از سویی همه تولیدکننده ها نیز شاکی از عدم دریافت تسهیلات هستند و مشخص نیست این پول ها کجا رفته و چه شده است که خوشبختانه یزد می تواند در این زمینه پایلوت کشوری باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حرف و عمل باید یکسان باشد افزود: دائما حرف از حمایت از تولیدکننده به میان می‌آید اما در عمل از سپرده‌گذاران بانکی حمایت می شود و کمترین دردسر و ریسک را در برابر سرمایه‌گذار دارند و از مالیات هم معاف هستند.

فنایی همچنین با اشاره به تعدد قوانین در حوزه صنعت و اقتصاد و عدم توجه نمایندگان به تحقق شفاف‌سازی در وضع قوانین تصریح کرد: نمایندگان یزد توضیح دهند که برای شفاف سازی و ضابطه محوری بجای رابطه بودن چه اقدامی کردند و اگر در این زمینه اقدامی شده که بخش صنعت از آن بی خبر است به صورت شفاف برای مردم گزارش دهند چون امروز مردم یزد مانند اجداد و نیاکان خود به دنبال شفافیت و صداقت و راستگویی هستند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..