برگزاری چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان های گرد و غبار در یزد

چهارمین همایش ملی فرسایش بادی و طوفان‌های گرد و غبار 16 و 17 اسفندماه امسال به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز«محمد علی صارمی نائینی» دبیر این همایش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، این دوره از همایش را به لحاظ رویکردی متفاوت از دوره‌های گذشته همایش ذکر کرد و گفت: موضوع مدیریت آب و تاثیر آن بر فرسایش بادی، امسال برای اولین بار به دیگر محورهای همایش افزوده شده است .

وی از دیگر موضوعات چهارمین همایش فرسایش بادی را «اندازه گیری، پایش مستقیم و غیرمستقیم فرسایش بادی، طوفان‌های گرد و غبار و ریزگردها با استفاده از فنآوری‌های نوین» و نیز «مدل‌سازی و ارزیابی مدل‌های مورد استفاده در فرسایش بادی و طوفان‌های گرد و غبار» ذکر کرد.

صارمی نائینی شناخت و به‌کارگیری دانش‌های بومی و روش‌های نوین در کنترل فرسایش بادی را هم از موضوعات مورد توجه در این همایش برشمرد و ادامه داد: «فیزیک و دینامیک باد و ذرات بادرفت»، «بررسی تأثیر فرسایش بادی و ریزگردها بر محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی، صنعت، بهداشت و سلامت، «اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم روی فرسایش بادی و طوفان‌های گرد و غبار» نیز از دیگر موضاعات این جشنواره محسوب می‌شود .

وی همچنین از معرفی روش‌های نوین منشاء‌یابی طوفان‌های گرد و غبار و تعیین مناطق حساس به فرسایش بادی به منظور انتخاب روش بهینه مدیریت بحران، بررسی اثرات مدیریت آب در مناطق خشک و نیمه خشک بر روی فرسایش بادی و پدیده ریزگردها، بررسی اثرات توسعه صنعت و معدن بر روی فرسایش بادی و میزان گرد و غبار در این دوره از همایش خبر داد.

به گفته وی، در این دوره از همایش که با هدف کلی گردهمآیی و تبادل اطلاعات پیرامون محورهای یادشده برگزار می‌شود، بیش از ۱۱۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه دائمی همایش در دانشگاه یزد ارسال شده که غالبلاً نیز مروبط به مباحث ریزگرد‌ها و فرسایش بادی و بیشتر از استان‌های درگیر با این پدیده‌ها مانند مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، شهرکرد و دیگر نقاط کشور است .

دبیر چهارمین همایش ملی فرسایش بادی در پایان نیز خاطرنشان کرد: این همایش که سومین دوره آن در سال ۱۳۹۲ برگزار شده است، به همت انجمن علمی مدیریت و کنترل مناطق بیابانی ایران و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..