افزایش ۱۵ درصدی مصرف دخانیات در میان زنان یزدی/ تغییر گرایش ها از سیگار به قلیان

مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش 15 درصدی مصرف دخانیات در میان زنان یزدی در 10 سال گذشته خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا صادقیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف دخانیات در سال ۸۶ در بین زنان یک دهم درصد بود که این رقم در سال ۸۸ به یک درصد، سال ۹۴ به ۱.۶ درصد و سال ۹۵ به دو درصد رسید که نشان می دهد گرایش به مصرف دخانیات در زنان یزدی در ۱۰ سال گذشته، ۱۵درصد شده است.

به گفته وی بر پایه جدیدترین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۲۸ درصد مردان و دو درصد زنان این استان دخانیات مصرف می کنند. 
وی اظهار کرد: از سال ۸۵ تا ۹۵ مصرف دخانیات در استان سیر صعودی داشت اما اکنون این الگو تغییر کرده و بیشتر به سمت قلیان گرایش پیدا کرده و رشد چشمگیری هم دارد. 

*گرایش نوجوانان و جوانان به قلیان 
وی با بیان اینکه افزایش گرایش به مصرف قلیان و کاهش سن مصرف به ویژه در میان دختران و زنان بسیار نگران کننده است افزود: در بررسی که در سال ۹۴ در یزد انجام شده ۱۹.۸ درصد مردان و ۵.۳ درصد زنان بصورت همیشگی یا تفریحی قلیان می کشند. 
وی اظهار کرد: تبلیغات ضد سیگار و اقدامات انجام شده از سرعت افزایش افراد به استعمال سیگار کاسته شده و صنایع دخانی با سوء استفاده از موقعیت انجام شده و اجرای نشدن قوانین، توانسته اند با جذب مشتریان کم سن و سال و جوانان، الگوی مصرف را به سمت قلیان تغییر دهند. 
صادقیان افزود: همچنین کانون گرم خانواده را با هدف افزایش شیوع مصرف در زنان و دختران، هدف قرار دادند و اکنون شیوع افراد به مصرف روزانه قلیان در کشور سیر صعودی دارد. 
وی افزود: اکنون هشت درصد زنان و ۳۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال کشور سابقه مصرف دخانیات دارد. 

***سیگار و قلیان، عامل انواع سرطان ها 
مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه ۳۰ درصد سرطان ها با انواع دخانیات ارتباط دارند گفت:سرطان های ریه، معده، پروستات، خون، روده ، لب و لوزالمعده از جمله سرطان هایی است از عوارض بدخیم مصرف طولانی استفاده از قلیان و سیگار است. 
وی با اشاره به اینکه استعمال این ماده های دخانی باعث تشدید بیماری های تنفسی می شود گفت:دود سیگار مستقیم وارد ریه می شود و آسیب جدی به این عضو بدن می زند. 
صادقیان خاطر نشان کرد: دود سیگار و قلیان فقط افراد مصرف کننده را درگیر نمی کند بلکه اطرافیان هم در معرض خطر این دود قرار می گیرند. 

*** مصرف یکبار قلیان معادل ۷۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است 
مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه مصرف یکبار قلیان معادل ۷۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است گفت: اگر در یک سیگار، نیم لیتر دود استنشاق می کنند در قلیان این رقم ۲۰ لیتر است. 
صادقیان با اشاره به تصور غلط 'کم خطر بودن دود حاصل از قلیان' افزود: دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطانزا و سمی زیادی است. 
مدیر گروه بیماری های غیرواگیردار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد: افرادی که کشیدن قلیان را تجربه کرده اند برای همیشه به دخانیات معتاد شده اند. 
وی افزود: صنایع دخانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، سالم و بی ضرر بودن مصرف قلیان را نسبت به سیگار تبلیغ می کنند و درصدند مصرف قلیان و میزان وابستگی جوانان و نوجوانان را افزایش دهند.
استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..