مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه با حضور معاون رئیس جمهوری افتتاح شد

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه روز شنبه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استان یزد و شهرستان ابرکوه افتتاح شد.

به گزارش یزدی نیوزرئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین بهره برداری از مجموعه تاریخی پردیسان ابرکوه با تسلیت ایام فاطمیه (س) و گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: ابرکوه شهری با تمدن است که قدمگاه امام رضا (ع) بوده و باید به صنعت گردشگری این شهرستان و اشتغال پایدار ناشی از این صنعت توجه ای بیشتری شود که دولت به سهم خود از رونق صنعت گردشگری در ابرکوه حمایت می کند. 

علی اصغر مونسان اظهار داشت: صنعت گردشگری در اشتغال زائی نقش موثری دارد و از هر ۱۱شغل در جهان یک مورد اشتغال مستقیم صنعت گردشگری است که ظرفیت های برجسته ای در حوزه گردشگری شامل بناهای تاریخی و طبیعی در سراسر ایران وجود دارد که باید این ظرفیت ها به دنیا معرفی شود.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر وامید به حوزه گردشگری برای افزایش اشتغال و رونق کسب کار توجه زیادی شده است.
مونسان یکی از دغدغه های اصلی دولت را ایجاد اشتغال دانست و یادآور شد: براساس برآوردهای انجام شده در بخش صنایع دستی به ازای ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری می توان یک شغل ایجاد اما در بخش صنعت به ازای هر پنج میلیارد ریال یک شغل ایجاد می شود.
رییس میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه اتکاء این سازمان به بودجه دولتی، اندک است، گفت: صنعت گردشگری بامشارکت بخش خصوصی حرکت می کند وباید بستر برای مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری فراهم و از سرمایه گذاری در این صنعت حمایت شود.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هم اکنون ظرفیت گردشگری خارجی کشور پنج میلیون نفر است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده افق این رقم برای سال ۱۴۰۴حدود ۲۰ میلیون نفرهدف گذاری شده که برای تحقق این هدف باید زیرساختهای صنعت گردشگری توسعه پیدا کند. 
مونسان با تاکید بر معرفی جاذبه های کشور در داخل و خارج یادآورشد: ۹ میلیون نفر سالیانه به خارج از کشور سفر می کنند واین در حالی است که بخش قابل توجهی از جاذبه های داخل کشور به خوبی معرفی نشده تا گردشگران داخلی بیشتر از جاذبه های کشور دیدن کنند.
سرپرست فرمانداری ابرکوه نیز در این آیین گفت: ابرکوه با توجه به قرار داشتن در مسیر طریق الرضا(ع)، جاده ابریشم و منزلگاه امام رضا (ع) یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است.
محمد کاظمی نسب اظهارکرد: ابرکوه از ظرفیت های گردشگری منحصر بفردی برخوردار است، اما در عین حال از شهرستان های کمتر توسعه یافته استان یزد محسوب می شود و نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان کشور واستان است.
وی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری در حوزه گردشگردی در این شهرستان افزود: تملک وخرید بیش از ۲ هزار خانه ی تاریخی و قدیمی در این شهرستان نیاز به تامین بودجه و تخصیص اعتبارات ویژه دارد.
کاظمی نسب با بیان درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه را از کهنسال ترین موجودات زنده جهان دانست و خاطرنشان کرد: انتظار این است که این درخت کهنسال درفهرست آثار جهانی ثبت شود و تصاویر از آن روی اسکناس یا لباس تیم های ورزشی چاپ شود.
سرمایه گذار مجموعه تاریخی پردسیان ابرکوه نیز در این آیین گفت: این مجموعه تاریخی و گردشگری ، شامل عمارت آقازاده و خانه های تاریخی حسینی دوست، موسوی، سیدعلی آقا و خانه گبری است.
سید محسن عظیمی افزود: برای مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی بیش از ۱۷میلیارد ریال هزینه شده و این مجموعه با کاربری واحد اقامتی و پذیرایی در مجموع پنجهزار مترمربع زیربنا دارد که با بهره برداری از مرحله نخست آن زمینه اشتغال ۱۵ نفر ایجاد با تکمیل مرمت و بازسازی خانه های یادشده زمینه اشتغال ۴۵ نفر دیگر فراهم می شود
به گزارش ایرنا ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درسفر به شهرستان ابرکوه با حضور در روضه الشهدا و ادای احترام به شهدای گرانقدر ابرکوه، از درخت سرو ۴۵۰۰ ساله و بافت تاریخی دروازه میدان این شهر دیدن کرد.
ابرکوه ۴۰۰ اثرتاریخی دارد که تاکنون (۱۲۵) اثر تاریخی، طبیعی و معنوی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 
منزلگاه امام رضا(ع)، خانه های قدیمی، قلعه های تاریخی، مسجد جامع، خانه آقازاده، کوه گنبد عالی و درخت سرو چهار هزار و ۵۰۰ساله از مهم ترین جاذبه های تاریخی و طبیعی ابرکوه است و این شهرستان در مرز استان های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری ایران شهر دارد، قرار گرفته است.
مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..