گزارش تصویری زیبا از حیات وحش استان یزد

دیدن تصاویر زیبا از حیات وحش آنهم در همین چند قدمی مردم استان یزد جذاب است. در استان یزد بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ گونه خزنده در استان شناسایی شده اند که برخی از آنها در معرض خطر هستند.

به گزارش یزدی نیوز دیدن تصاویر زیبا از حیات وحش آنهم در همین چند قدمی مردم استان یزد جذاب است. در استان یزد بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۱۹۰ گونه پرنده، ۶۰ گونه پستاندار وحشی و بیش از ۴۰ گونه خزنده در استان شناسایی شده اند که برخی از آنها در معرض خطر هستند.

به گزارش سایت یزدزیست، استان یزد به لحاظ تنوع گونه‌های زیستی و فراوانی جمعیت حیات وحش در کشور شاخص است و مناطق حفاظت شده این استان بی‌نظیر هستند.

وی افزود: مناطق چهارگانه محیط زیست در این استان یزد شامل پارک ملی سیاه‌کوه اردکان، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، دره انجیر اردکان و بوروئیه خاتم و مناطق حفاظت شده شامل کالمند بهادران مهریز، کوه بافق، جنگل باغ شادی خاتم و سیاه‌کوه است.

سادات موسوی عنوان کرد: گونه‌هایی نظیر یوزپلنگ آسیایی، جبیر، آهو، کل و بز، پلنگ، قوچ و میش، کاراکال، شاه‌روباه و نیز گورخر ایرانی و گوزن زرد ایرانی و نیز پرندگانی شامل هوبره، زاغ بور، کبک، تیهو، بالابان، باقرقره، شکم سیاه، باقرقره گندمی و … در زیستگاه‌های استان یزد یافت می‌شوند که از اهمیت خاصی برخوردارند.

 

تصاویر زیبا تنوع زیستی و زیستگاه‌های حیات وحش استان یزد

موسوی اظهار داشت: با وجود اینکه اکوسیستم‌های طبیعی در مناطق خشک و بیابانی استان یزد‌، قابلیت کمی برای دگرگونی‌های وسیع در حوزه محیط طبیعی دارند و حتی در صورت رعایت اصول صحیح حفاظت و ممانعت از تخریب‌های بیش از حد در محیط دستیابی به مرحله اوج و بهره‌برداری از آنها به شکلی که در مناطق معتدل معمول است، مقدور نیست.

وی ادامه داد: با این وجود در حال حاضر در استان یزد شاهد زیستگاه‌های مطلوب و تنوع حیات وحش دشت‌زی و کوه‌زی پرندگان هستیم که به لحاظ سرانه مناطق تحت مدیریت در کشور رتبه اول را داریم.

مدیرکل محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: به منظور کمک به امر حفاظت از نسل وحوش و دسترسی به تنوع زیستی، مدیریت علمی بر منابع حیات وحش استان با اتخاذ استراتژی و خط مشی جدید در توسعه استان ضروری به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: انتخاب، پیشنهاد و افزایش مناطقی که به لحاظ وجود پوشش گیاهی، جانوری، مناظر و چشم اندازهای طبیعی دارای تنوع هستند، باید به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی برای نگه‌داشت گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و احیا و ترمیم اکوسیستم‌های تخریب شده با عناوین مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌های حیات وحش، آثار طبیعی – ملی پارک‌های ملی و در حوزه مراکز شهری پارک‌های طبیعت را ایجاد کرد و مورد حفاظت و کنترل قرار داد.

سادات موسوی ادامه داد: فراهم کردن شرایط لازم برای تکثیر و پرورش طبیعی جانوران وحشی، علاوه بر جنبه‌های مثبت گوناگون به لحاظ اقتصادی و به عنوان یک شیوه منطقی بهره‌وری از سرزمین می‌تواند مورد توجه واقع گیرد که از قبل آن سودمندی اقتصادی نیز عاید خواهد شد.

تکثیر گونه‌های در معرض خطر در استان یزد

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار مرکز احیا گونه‌های در معرض تهدید، شامل مرکز تکثیر و پرورش گورخر آسیایی، سایت گوراب واقع در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران مهریز، سایت تکثیر و پرورش گورخر پنج انگشت واقع در شهرستان ابرکوه، مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی واقع در منطقه حفاظت شده جنگل باغ‌شادی و سایت آبنار، تکثیر و پرورش جبیر پناهگاه حی، کلیه گونه‌های جانوری موجود در فهرست سرخ و زیستگاه‌های آنها تحت مدیریت قرار خواهند گرفت و تعداد گونه‌های در فهرست سرخ به میزان ۵۰  درصد کاهش خواهد یافت.

بخش نظردهی بسته شده است..