موارد تخلف در عرصه و حریم بافت تاریخی یزد،۶۰ درصد کاهش یافت

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: تخلف ها در عرصه و حریم بافت تاریخی یزد از ابتدای سال 1396 تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 60درصد کاهش یافت .

به گزارش یزدی نیوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ساشا ریاحی مقدم، افزود: امسال اخطارهای یگان حفاظت این اداره کل نیز نسبت به تاریخ مشابه در سال قبل کاهش چشمگیری داشته و به کمتر از یک سوم مدت مشابه سال قبل رسیده است.

وی افزود: موارد کاهش تخلف و اخطارها در حالی است، مجوزهای مرمت و بازسازی در عرصه و حریم بافت تاریخی در این مدت ۲ برابر افزایش یافت که نشانگر خودآگاهی و احساس وظیفه جامعه محلی نسبت به بافت قدیم است.
ریاحی مقدم با قدردانی از خردمندی، هوشیاری و آینده نگری جامعه محلی و ساکنان بافت تاریخی شهر یزد ابراز امیدواری کرد که در سال های آتی همراهی در عرصه و حریم بافت بیش از این افزایش یابد.
وی افزود: بیشتر ساکنان بافت تاریخی یزد علاقه مند هستند تا با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به مرمت و بازسازی مناسب اقدام کنند.
بافت کهن شهر یزد یکی از منحصر به فردترین بافت های تاریخی زنده و پویای جهان است و یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان را به خود اختصاص داد.
این بافت تاریخی ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی در کراکف لهستان، با رای قاطع اکثر اعضای کمیته میراث بشری سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..