معاون استانداری یزد:

به بهانه ادامه خشکسالی نباید کشاورزی را رها کرد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری یزد گفت: کشاورزی با تار و پود زندگی بیشتر مردم گره خورده است و به بهانه کم آبی نباید کشاورزی را رها کرد.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان یزد، علی زینی وند در دومین دوره تجلیل از ۴۹نفر نمونه های بخش کشاورزی استان، توجه بیشتر به این بخش و بر مدیریت مصرف منابع آبی برای افزایش بهره وری از داشته های موجود تاکید کرد.

وی با بیان شرایط غیرقابل انکار خشکی و بیابانی بودن بیشتر عرصه های منطقه ، بر استفاده از دانش های نوین و تجارب سایر کشورها در برخورداری از شیوه های جدید در راستای افزایش کمی و کیفی محصول بدون افزایش سطح زیرکشت تاکید کرد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری یزد تأکید کرد: باید با بهره مندی از فنون و علوم روز و توجه به تحقیقات کاربردی و تسهیل اجرای طرح های توجیه پذیر در جهت توسعه کمی و کیفی بخش گام برداریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد نیز گفت: انتخاب کشاورزان برتر از سال ۶۴ تاکنون در کشور برگزار می شود که در این مدت یکهزار و ۸۷۸ نمونه استانی و ۱۱۵ نمونه ملی معرفی شدند.
وی ادامه داد: در این دوره ۴۹ نفر از بهره برداران و تلاشگران عرصه های مختلف بخش کشاورزی استان در ۵۱ رشته تجلیل شدند.
سید جمال سجادی پور، هدف از این امر را ایجاد انگیزه برای رقابت سالم میان شاغلان بخش کشاورزی، معرفی الگو و مصداق قابل اعتماد در بین تولیدکنندگان، ایجاد فرصت و زمینه برای طرح مسایل و مشکلات بخش کشاورزی در سطح ملی بیان کرد.
وی ایجاد زمینه تشویق و ترغیب تولید کنندگان و فراهم کردن بستر مناسب برای نوآوری و شکوفایی در تولید محصولات کشاورزی را از دیگر اهداف انتخاب نمونه ها برشمرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد مهمترین شاخص ها برای انتخاب کشاورزان نمونه را رعایت اصول فنی و علمی در مراحل کاشت ، داشت و برداشت ، تولید محصول سالم و با کیفیت، اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری در به کارگیری عوامل پایه تولید و رعایت اصول ایمنی و بهداشتی عنوان کرد.
سجادی پور با بیان اینکه کشاورزان باید تلاش کنند با کاشت محصولات کم آبخواه و گلخانه ای از طریق روش آبیاری نوین از افت سطح آب های زیر زمینی جلوگیری کنند ، افزود: کشاورزان با وجود خشکسالی و کاهش بارندگی، بیشترین بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح را دارند.
در مراسم یادشده از ۴۹ کشاورز و فعال بخش های مرتبط با زراعت ، باغبانی ، دام و طیور، تعاونی ها ، شیلات، ترویج ، پرداخت زکات ، آب و خاک ، امور اراضی ، منابع طبیعی ، صنایع کشاورزی و مکانیزاسیون با اهدای لوح سپاس ، تجلیل شد.
از ۱۱۸هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان یزد که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، ۳۶ هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد ۱۵۸هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲دهه پدیده خشکسالی در بقیه این اراضی محصول کشت نمی شود.
سالانه بیش از ۳۳۸ هزار تن انواع فرآورده های دام و طیور ، شامل ۲۴۰ هزار تن شیر خام ، ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۵۶ هزارتن گوشت مرغ، ۲۳ هزار تن تخم مرغ ، سه هزار ۵۸۹ تن گوشت سایر ماکیان و ۲۳۹ تن عسل در استان تولید می شود.
علاوه بر تولیدات دامی، ۴۵۷ هزار تن فراورده های دامی خوراکی و غیرخوراکی شامل ۳۰۰ تن پشم، کرک و مو ، یک هزار و ۹۲۰ تن آلایش خوراکی و ۴۵۰ هزار تن آلایش غیرخوراکی شامل پوست و کود تولید می شود.
۱۹۶۸/۲۰۴۷/ خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری

منابع استفاده شده:
یزد ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..