شهر میراث جهانی یزد، نیازمند همدلی و تلاش مسئولان نه رقابت بخشی

رقابت بخشی برخی مسئولان مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد پس از گذشت حدود 6 ماه از این رخداد مهم، موجب واکنش محمود زمانی قمی ، استاندار یزد شد، وی دیروز (سه شنبه) در نشست ستاد راهبردی مدیریت شهر جهانی یزد در این ارتباط به مدیران دستگاه های ذی ربط تذکر داد.

به گزارش یزدی نیوز بافت تاریخی شهر یزد ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درکراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید اما با گذشت حدود ۶ ماه از این مهم، همچنان شاهد رقابت بخشی برخی مسئولان مرتبط با این موضوع در یزد هستیم.

هرچند تا پیش از ثبت جهانی ۲۰۰ هکتار از عرصه بافت تاریخی یزد، کمتر کسی به تحقق این مهم امید داشت، اما پس از ثبت جهانی که نتیجه فعالیت و تلاش گروهی و چندین ساله کارشناسان حوزه میراث فرهنگی و دیپلماسی قوی ایران در یونسکو بود، برخی تلاش کردند از این موضوع مهم به نفع خود بهره برداری کنند.
در برهه کنونی نیز اختلاف نظرهایی در خصوص مدیریت بافت تاریخی شهر یزد بین مدیران دستگاه ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری، شورای اسلامی شهر، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و راه و شهرسازی بوجود آمده است.
لازم است هرچه زودتر اختلاف نظرها در این ارتباط رفع شود و مسئولان با همدلی و اتحاد برای خدمت بیشتر به جامعه گام بردارند.
بدون شک مسئولیت مدیران مرتبط با بافت تاریخی یزد پس از ثبت جهانی بیشتر شده است، از این رو باید علاوه بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای حفاظت و صیانت از این میراث به یادگار مانده از گذشتگان، برای ارتقای زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه پذیرایی مطلوب از گردشگرانی که به واسطه ثبت جهانی به یزد می آیند، تلاش شود.
استاندار یزد دیروز در نشست ستاد راهبردی مدیریت شهر جهانی یزد با تاکید بر اینکه باید نگاه بخشی به این موضوع کنار گذاشته شود و با تفاهم و همدلی در راستای صیانت از این میراث تلاش کنیم گفت: وظایف مسئولان پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد دوچندان شده و مدیران دستگاه ها نباید در این خصوص رقابت بین بخشی داشته باشند، بلکه باید به صورت مجموعه ای واحد به وظایف خود عمل کنند.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد. 
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
به گفته محمدرضا نصیری معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶، ۹۶هزار و ۳۰۰ گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد افزایش نشان می دهد. 
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۷۳ هزار نفر مربوط به ۹ ماهه سال گذشته بود. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۹ ماهه سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 

بخش نظردهی بسته شده است..