۱۶۰۰ کودک یزدی درمعرض سوء‌تغذیه

 

معصومه زارع‌زاده/همشهری
 
تغذیه یکی از عومل مهم رشد و نمو کودکان است، در‌حالی‌که سلامتی کودک و تضمین آینده او تنها به تغذیه پس از تولد معطوف نمی  شود، بلکه در دوران بارداری و شیردهی هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بدون شک، کودکان درصورت تغذیه سالم، در دوران تحصیل هم موفقیت زیادی خواهند داشت؛ بنابراین کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، با اجرای طرح «همسفره» برای بهبود سلامت کودکان زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه، تلاش می‎‎کند.

اختصاص ۶۵۰ میلیون تومان به طرح «همسفره»
معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در این باره می‎‎گوید: طرح همسفره برای جامعه هدف کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار و شیرده دچار سوء تغذیه در استان اجرا می‌شود.
«غلامرضا مشعلچی» بیان می‎‎کند: طرح همسفره با هدف بهبود وضعیت تغذیه خانواده‎‎های نیازمند، اجرا و مشمول افرادی می‎شود که دچار سوء تغذیه هستند، به‌طوری‌که اکنون ۱۶۰۰ کودک زیر ۵ سال و ۲۸ مادر باردار و شیرده که دچار سوء تغذیه بودند، مشمول این طرح هستند.
به گفته وی، در این طرح ماهانه هر نفر یک سبد غذایی به ارزش ۷۲ هزار تومان دریافت می    کند که در ۶ ماه ابتدای امسال، مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان به آنها کمک شده است.

همکاری ۲۰۰ مرکز درمانی
مشعلچی ادامه می‎‎دهد: این طرح با مشارکت کمیته امداد و دانشگاه علوم پزشکی یزد و خانه‎های بهداشت استان اجرا می‎‎شود، به طوری که ۲۰۰ مرکز درمانی در اجرای این طرح همکاری می‎‎کنند.
وی عنوان می‎‎کند: اگر به وضعیت سوء تغذیه کودکان و مادران باردار و شیرده توجه کنیم، از کوتاهی قد کودکان جلوگیری می‎‎شود و تاثیر منفی روی بهره هوشی آنها نخواهد داشت. این مسئول با بیان اینکه همه کارخانه‌های صنایع غذایی و فروشگاه های عرضه مواد غذایی و مردم خیر استان با کمیته امداد همکاری می    کنند، می‎‎گوید: همچنین شهروندان می‎‎توانند از‌طریق شماره حساب ۱۸۱۱ نزد بانک ملی یزد، با این طرح همکاری کنند و پل ارتباطی کمیته امداد با مردم خیر استان شماره تلفن ۱۸۱۱ است.
به گفته وی، هر خیری می‎‎تواند از یک یا چند نفر حمایت کند و بهتر است حداقل ماهانه بیش از ۵۰ هزار تومان در این باره کمک شود.

حمایت ۲۳ هزار حامی از کودکان یتیم و نیازمند
معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد استان همچنین در مورد طرح «اکرام ایتام»، بیان می‎‎کند: در این طرح هم ۲۳ هزار حامی از ۴۱۵۰ کودک یتیم و نیازمند حمایت می‎‎کنند که از این تعداد ۱۶۵۰ نفر یتیم و ۲۵۰۰ نفر غیریتیم هستند. وی تصریح می    کند: سرانه کمک مردم استان در ۲ طرح «اکرام ایتام» و «محسنین» ماهانه ۲۳۰ هزار تومان برای هر نفر است؛ به عبارتی، ماهانه، به طور میانگین، با کمک خیران استان، هر فرد در طرح‎های اکرام ایتام و محسنین ۲۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند. مشعلچی از مردم خواست با سرانه کمک ۵۰ هزار تومانی در این طرح    ها از کودکان نیازمند و یتیم حمایت کنند و از طریق سایت محسنین یا شماره حساب ۱۸۱۱ با این طرح محسنین همکاری کنند. شماره تلفن ۱۸۱۱ هم پاسخگوی مردم استان در این رابطه است.

    بیشترین حامیان طرح «اکرام ایتام و نیازمندان»  
معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد استان اظهار می‎‎کند: در ۶ ماه ابتدای امسال، حدود ۴ میلیارد تومان توسط خیران در طرح‎‎های اکرام ایتام و محسنین کمک شده است.
«غلامرضا مشعلچی» اضافه می‎‎کند: بیشترین گروه حامیان در این ۲ طرح، کارمندان و اصناف و بازاریان، شرکت    ها و کارخانه‌ها، پزشکان و معلمان هستند.
وی با بیان اینکه کمک‎های مردمی در حوزه درمان، وضعیت تحصیلی، ازدواج، معیشت و مسکن به نیازمندان ارائه می‌شود، تاکید می‌کند: کمک‎های مردمی صرفا خرج محرومان و نیازمندان می‎‎شود و هزینه‎‎های تشکیلاتی و اداری کمیته امداد استان مجزا از این بخش است و از سوی دولت پرداخت می‎‎شود. 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..