مسجد حظیره، نمادی از معانی والای شهر تاریخی یزد

به گزارش یزدی نیوزدکتر «غلامرضا میثاقیان» مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها و محوطه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از طرح ساماندهی مجموعه حظیره یزد بازدید کرد.

 «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در جریان این بازدید با ارائه توضیحاتی کامل در خصوص مسجد رویدادی حظیره یزد، اظهار کرد: مسجد حظیره از اموال «حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی» در محله ابر و مبارکه مقابل دروازه فتح یعنی محله‌ای که به پیر برج نیز شهرت داشت، ساخته شد .

وی با بر شمردن اهمیت مجموعه حظیره یزد، تصریح کرد: شهر تاریخی یزد در دل کویر، ثمره خردمندی و شناخت عمیق مواهب و موانع طبیعت است و حاصل رفتار مهربانانه و پرستارانه انسان و محیط‌زیست است.

ریاحی‎‎مقدم افزود: یزد سند بیش از هزار سال مدنیتِ بلاانقطاع  و تجلی همزیستی و صلحِ عقاید و باورها و ادیان و مذاهب است. این شهر، نماد عبادت و قناعت است و مجموعه حظیره یزد، نمادی از این معانی والاست .

این مقام مسئول تصریح کرد: بنای کنونی حظیره(مسجد روضه محمدیه) و کلیه کاشیکاری‌های آن به جز سنگ مرمر منصوب در محراب، از آثار جدید و تازه ساز است که ساخت آن قبل از انقلاب اسلامی ایران و در ۱۳۵۷ آغاز شده است.

به گفته وی، مسجد مذکور دارای سه درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است و به خطوط هندسی تزئین یافته‌ است. اسپر و پیشخوان و دو مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل و بوته اسلیمی، ختایی و ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان و طاق نما (نغول) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی(معقلی) و لوز است.

وی ادامه داد: بر ترنجی‌های آن اسماء خدا و پنج تن آل عبا (ع) حک شده‌ و نمای بیرونی مسجد نیز آجری است. کف مسجد و صحن آن با سیمان(بتن) مفروش شده ‌است و از صحن میانسرا وسیع و زیبایی برخوردار است که در میان آن حوضی(آب نما) دیده می‌شود .

«منصور علاقه ‎‎ بند» مشاور این طرح نیز در پایان توضیحاتی را در خصوص ساماندهی مجموعه حظیره ارائه کرد.

گفتنی است، در جریان این بازدید مقرر شد که موارد مطروحه در نشستی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مورد بررسی قرار گیرد .

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..