طبق آمار:

یزد، همچنان در رده های آخر بارش ها

آمارهای این دوره مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نشان می دهد استان یزد بار دیگر در میان کم بارش ترین استانهای کشور قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوزبر اساس اعلام این مرکز از ابتدای مهر ماه ۹۵ تا ۲ مرداد ۹۶ در کل کشور حدود ۲۱۳.۱ میلی متر بارش گزارش شده و با توجه به اینکه بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی ۲۲۹.۱ میلی متر بوده نسبت به میانگین بارش بلندمدت هفت درصد کاهش نشان می دهد.
از سوی دیگر در ایران در سال گذشته ۲۳۳.۳ میلی متر بارندگی گزارش شد که بیانگر این است که در ۹ ماهه گذشته حدود ۹ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.
میزان بارندگی ها نیز نشان می دهد بارش بلندمدت در استان های قم ۳۶ درصد، هرمزگان ۳۴ درصد و مرکزی ۳۰ درصد افزایش یافته در حالی که استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به ترتیب ۴۱، ۳۴ و ۲۸ درصد کاهش بارش داشته اند.
هر چند که در دوره قبل استان یزد در رده دوم کم بارش ترین استان ها و در دوره قبل از آن در رده نخست قرار داشته و این امر بیانگر تغییرات بسیار اندک در جایگاه این استان کویری است اما همچنان صدای زنگ خطر کم آبی به گوش می رسد.
نکته دیگر خنک تر شدن هوای یزد نسبت به تیرماه است در این خصوص آمارهای مرکز ملی خشکسالی بیانگر افزایش ۶ دهم درجه سلسیوس هوای این استان است که بعد از آن اصفهان چهار دهم درجه سلسیوس و سمنان ۲ دهم درجه سلسیوس خنک‌تر از میانگین دمای تیرماه بوده اند.
در واقع آمارها بیانگر خنک تر شدن مرکز ایران در این مقطع زمانی است و این امر در کاهش مصرف برق ناشی از استفاده از کولرهای آبی و گازی نیز موثر بوده ولی در روند رو به گسترش خشکسالی ها چندان تأثیری نداشته است.
تداوم کاهش بارندگی ها در کویر مرکزی ایران درحالی اتفاق افتاده که در کرمان در کویر لوت ۲۸ درصد و یا قم در نقطه دیگر کویر کشور ۳۶درصد افزایش بارندگی داشته اند که این موارد نیز می تواند بیانگر تغییرات آب و هوایی در نقاط کویری ایران در نتیجه دخالت های انسانی و رشد صنایع آلاینده و پرآبخواه باشد.
به هر صورت بار دیگر آمارهای میزان بارش ها وضعیت نامطلوب و نامناسب استان یزد را در مقایسه با استان های همجوار نشان داده به گونه ای که استانهای خراسان جنوبی و اصفهان هر چند که به ترتیب کاهش ۲۵.۴ و ۱۷.۴ درصدی داشته اند باز هم اوضاع بهتری داشته اند.
یا استان های کرمان و فارس که هر کدام حدود ۲۸ درصد افزایش بارندگی داشته اند و یا هرمزگان که ۳۴ درصد افزایش داشته این در حالی که استان خوزستان در جوار هرمزگان با ۴۱ درصد کاهش اوضاعی به مرتب بحرانی از یزد داشته است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..