در آیین تکریم و معارفه شهردار یزد:

معاون عمرانی استانداری یزد:نگرش توسعه ای تهدیدی برای مدیریت شهری است/ شهردار یزد: گسترش افقی شهر، ساماندهی آن را با چالش مواجه کرده است/رییس شورای شهر:حاشیه نشینی اتباع بیگانه چهره نازیبایی به شهر داده است

معاون امورعمرانی استانداری یزد حاکم شده نگاه توسعه ای و گسترش شهرها را تهدیدی برای مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: توسعه بیش از حد عرصه برخی شهرها مشکلات عدیده ای را در مسیر مدیریت و پیشرفت کیفی شهرها ایجاد کرده است.

به گزارش یزدی نیوزسیدمحمدرضا سیدحسینی در آیین تکریم و معارفه شهردار یزد ادامه داد: نگاه توسعه سخت افزاری در مدیریت شهری باعث شده تا دائما به خیابان ها و سایر سازهای شهری افزوده شود واین موضوع کیفیت خدمات و ابعاد فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: نگاه توسعه ای (گسترش فیزیکی) به شهرها در جوامع توسعه یافته منسوخ شده و تمرکز برنامه ها در این حوزه بر ارتقاء کیفیت خدمات شهری قرار گرفته است.
سیدحسینی با بیان اینکه شهر جهانی یزد تنها تعلق به یزدی ها و ساکنان این شهر ندارد، تصریح کرد: مدیریت این شهر از اصفهان نیز دشوارتر است، زیرا هم اکنون این شهر به عنوان یک الگوی نمونه شهری مورد توجه جهانی قرار گرفته و نگاه های جهانی بیش از پیش به سوی یزد معطوف شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون در شهر یزد از بافت تاریخی شهر که فاصله بگیریم چیزی برای ارائه وجود ندارد و با الگویی از شهرسازی که با دیگر مناطق کشور تفاوتی ندارد، مواجه می شویم.
امام جمعه موقت یزد نیز در این آیین گفت: دامنه خدمات شهرداری بسیار گسترده است به گونه ای که در ایجاد فضاهایی برای شادی و حتی در غم مردم نیز با ارائه خدمات آرامستان ها حضور این خدمات قابل لمس است.
حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی با تاکید بر حفظ بافت تاریخی و سرمایه های اجتماعی استان و شهر یزد افزود: مردم استان های مختلف کشور نوعی اعتماد به یزدی ها دارند که باید این اعتماد و دیگر مواریث فرهنگی، اجتماعی و تاریخی استان حفظ شود .
وی تصریح کرد: مسوولان شهر جهانی یزد باید تفکر جهانی داشته باشند و برای شهری جهانی که ظرفیت میزبانی از گردشگران زیادی را دارد، الزامات چنین شهری را فراهم کنند که بخش قابل توجهی از این وظایف بر عهده شهرداری است.
رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز با تشریح تعهدات و برنامه های شورای پنجم در یزد اظهار کرد: این شورا خود را متعهد به اجرای امور بر اساس برنامه، زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاری، آسان سازی ارائه خدمات، اطلاع رسانی شفاف به مردم، پرهیز از حاشیه ها و جلوگیری از گسترش وسعت شهر یزد می داند.
غلامعلی سفید افزود: هم اکنون بخش عمده ساکنان بافت تاریخی و ارزشمند شهر یزد را افراد غیر یزدی تشکیل می دهد و حاشیه نشینی اتباع بیگانه نیز چهره نازیبایی به شهر داده که ساماندهی این موضوعات از اولویت های شورای اسلامی و شهرداری یزد است.
حجت الاسلام عباس زارع گاریزی رییس شورای اسلامی پیشین (دوره چهارم) شهر یزد نیز با ارائه گزارشی، ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، ارتقاء سهم ارزش افزوده شهر، افزایش مناطق شهری از سه منطقه به پنج منطقه، افزایش وصول و پیگیری مطالبات شهرداری تا ۱۲۰ میلیارد تومان و ارتقاء درجه شهرداری یزد را از اقدام های مهم شورا و شهرداری یزد در دوره فعالیت شورای چهارم برشمرد.
 شهردار یزدهم گفت: گسترش افقی بیش از حد شهر یزد تبدیل به بحران شده که ساماندهی معابر و سایر امور شهر را با چالش هایی مواجه کرده و شتاب پیشرفت این شهر را کند کرده است. 

به گزارش ایرنا، مهدی جمالی نژاد یادآور شد: یزد به عنوان یکی از کهن شهرهای جهان که اخیر بافت تاریخی آن در یونسکو به ثبت رسیده، از ظرفیت های بالایی در شاخص های معماری و گردشگری برخوردار است که باید با توسعه زیرساخت های مورد نیاز از ظرفیت های موجود حداکثر بهره وری صورت گیرد.
وی با تاکید بر حفظ پایداری محله ای و دستیابی به الگویی که ضمن صیانت از بافت تاریخی ارزشمند شهر، زمینه توسعه کیفی را فراهم می سازد، ادامه داد: در برنامه های آتی شهر یزد باید با حفظ نمادهای هویت بخش موجود از نمادهای جدید که با حیات مردم سازگاری دارد، استفاده شود.
جمالی نژاد تصریح کرد: الگوی حاکم بر بافت تاریخی شهر یزد مبین مدیریت خردورزانه است که با درایت مردم این دیار شهری بهشت گونه را در دل کویر پدید آورده و در عصر حاضر که الگوی شهرسازی تحت تاثیر موج مدرنیته است، معماری سازگار با محیط زیست یزد باعث حیرت جهانیان شده است.
وی حاشیه نشینی را برازنده شهر یزد ندانست و گفت: برای برون رفت از چنین مشکلاتی برنامه ریزی دقیق متکی بر ژرف اندیشی در پرتو خرد جمعی با استفاده از تعلق خاطر بالای مردم به یزد همراه با مدیریت منابع آب باید صورت گیرد.
شهردار سابق یزد نیز در این آیین گفت: شهر یزد به عنوان یادگاری ارزشمند از پیشینیان شهری جهانی بوده، که این ویژگی با تلاش هایی که صورت گرفت به ثبت جهانی رسید.
محمدرضا عظیمی زاده افزود: در مسیر ثبت جهانی و دیگر طرح ها و برنامه هایی که در شهر یزد اجرا شد، همه بخش های شهرداری زحمات زیادی را متقبل شدند و در این مسیر افرادی که چوب لای چرخ شهرداری گذاشتند نیز موثر بودند زیرا باعث شدن تا برنامه ها با قوت بیشتری پیگیری شود.
به گزارش ایرنا در این آیین مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار جدید یزد معرفی و از خدمات محمدرضا عظیمی زاده شهردار سابق این شهر تقدیر شد.
مهدی جمالی‌نژاد متولد ۱۳۴۸ که پیش از این شهردار اصفهان بوده از بین ۴۲ گزینه تصدی شهرداری یزد در چهارم شهریورماه با رای موافق هر ۱۱ عضو شورا به عنوان شهردار انتخاب شد.
وی دانش آموخته دکترای برنامه ریزی شهری از دانشگاه اصفهان و از مدیران جوان استان اصفهان است که تاکنون سمت های مختلفی در استانداری و شهرداری اصفهان برعهده داشته است.

بخش نظردهی بسته شده است..