بازارچه تاریخی رکن‌آباد میبد بازآفرینی و احیاء می‌شود

به گزارش یزدی نیوزعملیات اجرایی بازآفرینی و احیا بازاچه تاریخی رکن آباد میبد با سرمایه‌گذاری ۱.۵میلیارد تومان از محل اعتبارات دهیاری‌ها آغاز شد.

«محمد شیبانی» بخشدار مرکزی شهرستان میبد در این باره تصریح کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید با توجه به تغییر نگرش‌ها نسبت به حوزه میراث‌فرهنگی و همچنین گشایش‌های به وجود آمده در حوزه گردشگری پس از امضای برجام، گام‌های بزرگی در این دو حوزه در استان یزد برداشته شد که از مهمترین آنها می‌توان به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد اشاره کرد.

وی ادامه داد: با همین رویکرد شهرهای تاریخی دیگر استان یزد هم برای این که از قافله عقب نمانند و بتوانند از مواهب فضای جدید ایجاد شده استفاده کنند، طراحی و اجرای طرح‌هایی را در حوزه  میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کرده‌اند.

شیبانی در همین رابطه از آغاز عملیات اجرایی بازآفرینی و احیای بازاچه تاریخی رکن آباد میبد خبر داد و گفت: این طرح در سه فاز و با هزینه ۱.۵میلیارد تومان از محل بودجه دهیاری‌ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، این عملیات شامل جداره‌سازی، ساخت ساباط و تویزه، کف سازی و اصلاح تاسیسات مستقر در محل خواهد بود.

بخشدار مرکزی میبد در ادامه احیاء کاربری اماکن تاریخی را یکی از روش‌های مهم حفظ میراث فرهنگی و بافت های تاریخی ارزشمند کشور خواند و افزود: صیانت از بافت تاریخی ۷۰۰ هکتاری ثبت شده میبد، مستلزم سرمایه‌گذاری و داشتن برنامه و هدف منسجم است.

شیبانی در پایان خاطرنشان کرد: در طرح بازآفرینی بازارچه‌ی رکن آباد سعی شده است که هم به احیای کالبد مجموعه توجه شود و هم به روح و کاربری بنا توجه ویژه‌ای شود.

یادآور می‌شود که بسیاری از آثار بجا ماند‌ی تاریخی شهرستان میبد از جمله ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی این شهرستان مربوط به دوران آل مظفر(قرن هشتم هجری) است که در نوع خود کم‌نظیر و حتی در کشور بی‌نظیر است.

میبد در ۴۰ کیلومتری شمال مرکز استان یزد است و اخیراً پویش‌هایی برای ثبت جهانی بافت تاریخی این شهرستان آغاز شده است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..