یک مقام انتظامی:

هجوم شبانه حفاران به قلعه تاریخی «بهشت گمشده» اردکان

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اردکان از دستگیری حفاران غیرمجاز محوطه‌های تاریخی قلعه انجیرآوند مشهور به روستای «بهشت گمشده» در این شهرستان خبر داد .

به گزارش یزدی نیوزسرهنگ «سیدرضا صادقیان» در گفت‌و‌گو  با خبرنگار ایسنا  – منطقه یزد، گفت: به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز توسط سوداگران و غارتگران میراث تاریخی، نیروهای یگان نیروی انتظامی اردکان پس از هماهنگی‌های لازم و اخذ دستور قضایی وارد عمل شده و موفق به دستگیری پنج نفر از این حفاران غیر‌مجاز شدند که پرونده آنها برای بررسی به مقامات قضایی تحویل داده شد .

وی افزود: عوامل این گروه طی چند شب گذشته اقدام به حفر در قلعه تاریخی روستا یاد شده کرده بودند که خوشبختانه با اقدام به موقع چند نفر از اهالی روستای انجیرآوند و با اطلاع به نیروهای انتظامی از انجام نیت سوء آنها جلوگیری شد و تجهیزات حفاری آنها و تعدادی ادوات مورد نیاز حفاری برای تکمیل پرونده و سیر مراحل قانونی ضبط شد.

فرمانده نیروی انتظامی اردکان با تشکر از عکس‌الالعمل به موقع اهالی روستای انجیرآوند، اطلاع‌رسانی به موقع در زمینه وقوع تخلفات در زمینه‌های مختلف به ویژه عرصه میراث فرهنگی را وظیفه همه افراد جامعه دانست و یادآورشد: همشهریان گرامی می‌توانند برای اعلام گزارش کشف اشیای تاریخی، تخریب یا انجام حفاری‌های غیرمجاز سریعاً به نیروی انتظامی یا یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان تماس بگیرند تا با اقدام به موقع از وقوع جرائم این حوزه و تعرض به آثار ارزشمند تاریخی که جبران‌ناپذیر است، جلوگیری شود.

بنابر گزارش‌های شاهدین و بومیان روستا، متعرضین به قلعه تاریخی انجیرآوند از اهالی استان هستند که قبلاً به این روستا رفت و آمد داشته‌اند.

گفتنی است، قلعه تاریخی روستای انجیرآوند از آثار باستانی مربوط به دوره صفویه است که هنوز در لیست آثار ثبتی کشور قرار نگرفته است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..