رونق گردشگری حیات وحش در مهریز

 

مینا شوهانی‌/همشهری

صنعت گردشگری در سال‎‎های اخیر تنها به سیر و سیاحت در بین جاذبه های تاریخی و ناشناخته ختم نشده و روز به روز شاخه‎  ها و انواع مختلف گردشگری در حال توسعه یافتن است.
 امروزه علاقه    مندان به طبیعت، حیات    وحش و دیگر جاذبه های  محیط‌زیست، برای گردشگری پا را فراتر از جاذبه های معمول گردشگری گذاشته‎‎اند و بازدید از مناطق حفاظت    شده و مشاهده گونه‎‎های مختلف جانوری به شاخه جدیدی از گردشگری به نام «گردشگری حیات وحش» ختم شده است.
هدف اصلی از این نوع گردشگری که با سفر به زیستگاه های طبیعی اتفاق می‎‎افتد، صرفاً بررسی گونه های جانوری و شناخت بیشتر اقلیم طبیعی این مناطق است؛ به نحوی که حتی عکاسی از حالات طبیعی گونه‎‎های مختلف جانوری نیز برای گردشگران علاقه‎‎مند به این حوزه بسیار جذاب و لذت‎‎بخش است.
یزد از استان‎‎های کویری ایران واقع در فلات مرکزی است که علاوه‌بر جاذبه‎‎های تاریخی و گردشگری، دارای  مناطق بکر و زیبای حفاظت‌شده با گونه های نادر جانوری است.
هر چند با وجود علاقه فراوان گردشگران و محققان برای بازدید از این مناطق، هنوز مسئولان و فعالان گردشگری و محیط‌زیست استان برنامه خاصی برای باز شدن پای طبیعت‎‎گردان به این مناطق اجرایی نکرده‎‎اند؛ اما به‌تازگی با ایده    پردازی یک سرمایه‎‎گذار بخش‌خصوصی، نخستین باغ آهوی استان در مهریز راه‎‎اندازی شده است.
در حال حاضر فاز نخست این مجتمع گردشگری با سرمایه‎‎گذاری ۴ میلیارد تومان در زمینی به مساحت بیش از ۱۰‌هکتار به بهره    برداری رسیده و پذیرای گردشگران و علاقه‎‎مندان به طبیعت و حیات وحش است؛ به نحوی که تاثیر زیادی نیز تاکنون بر رونق گردشگری شهرستان مهریز گذاشته است.
این سرمایه‎‎گذار برای اولین بار طرح «زنده    گیری آهو» با تورهای ایستاده در طبیعت را در کشور اجرایی کرده که این اقدام کمک زیادی به متولیان محیط‌زیست در رابطه با زنده‎‎گیری حیات وحش کرده است.

راه‎‎ندازی اولین مرکز نگهداری از حیات    وحش کویر
سرمایه    گذار و بهره    بردار این مجتمع گردشگری در این باره می‌گوید: با توجه به این‌که از خردسالی علاقه‎‎مند به  طبیعت و حیات وحش بودم، در دوران نوجوانی و جوانی اقدام به شکار و زنده    گیری آهو و نگهداری آن در خانه می‌کردم که این روند تا سال ۸۰ نیز ادامه داشت تا این که از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست شناسایی و  جریمه شدم.
«علی شریفی» ادامه می‎‎دهد: البته با توجه به انسی که با آهوان داشتم، توانستم با پیگیری    های مکرر از طریق محیط‎‎زیست، مجوز نگهداری از این گونه‎‎های جانوری را دریافت کنم و همین موضوع بعدها انگیزه    ای شد تا نخستین سایت تکثیر و پرورش آهو را راه‎‎اندازی کنم.
وی بیان می‌کند: در همین زمینه نیز در سال ۱۳۸۶ برای نخستین بار در کشور با اجرایی کردن ایده‎‎ خود موفق به زنده‎‎گیری آهو بدون تلفات از منطقه رفسنجان و منطقه حفاظت‌شده بهادران مهریز شدم.
شریفی ادامه می‌دهد: در سال ۹۴ نیز به این فکر افتادم که سایت نگهداری از علفخواران وحشی را به محیطی برای بازدید نزدیک عموم مردم و آشنایی آنها با این گونه    ها تبدیل کنم.
به گفته وی، ایجاد فاز اول این مجتمع گردشگری که نخستین مرکز نگهداری حیات وحش استان به شمار می‌رود، با سرمایه    گذاری ۴ میلیارد تومان در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار راه‎‎اندازی شد و مورد بهره‎‎برداری قرار گرفت.
شریفی اظهار می‎‎کند: در حال حاضر این مجموعه که شامل امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ و محل نگهداری آهو، گوزن و پرندگان نادر ایرانی و اروپایی است، تاثیر زیادی بر جذب گردشگران و علاقه‎‎مندان به حیات وحش گذاشته است.

نگهداری ۲۰۰ راس گوزن و آهو
شریفی در ادامه با بیان این‌که ۱۵۰ راس آهو، ۴۰ راس گوزن قرمز، ۳۵ راس میش و قوچ وحشی از ۳ نژاد مختلف، ۸ راس گوزن زرد و اروپایی و همچنین ۱۲۰ نوع پرنده کمیاب و نادر در این مجموعه نگهداری می‌شوند، اظهار می‎‎کند: در صورت حمایت مسئولان و ارائه تسهیلات کم    بهره، شاهد توسعه فازهای دیگر این مجموعه خواهیم بود که شامل هتل، سالن همایش‎‎ها، تالار عروسی و همچنین چند نمونه جانوری نادر دیگر است.وی از سنگ    اندازی بانک  ها و پرداخت نکردن تسهیلات کم    بهره به سرمایه    گذاران انتقاد می‎‎کند و می‎‎گوید: با وجود بکر بودن ایده ایجاد چنین مجتمعی در استان، سختی‎‎های زیادی در راه ایجاد این مجموعه به‌ویژه از طریق این بانک    ها متحمل شدم.شریفی با بیان این‌که تهسیلات پرداختی بانک‎‎ها کوتاه‌مدت و با کارمزد بالا بوده است، از هزینه های سنگین جاری این مجتمع و بازدهی ناکافی آن به دلیل تازه‌تاسیس بودن آن می    گوید و اضافه می    کند: قطعاً ادامه نیافتن حمایت مسئولان از این طرح گردشگری، می‎‎تواند آن را به تعطیلی بکشاند.

   گردشگران داخلی و خارجی؛ مجذوب باغ آهوی مهریز
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: مجمتع باغ آهوی مهریز نخستین مجموعه گردشگری است که با ایده پرورش و نگهداری آهو و همچنین دیگر گونه های نادر حیات وحش در استان راه‎‎اندازی شده و میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
«محمدرضا نصیری» با بیان این‌که مجموعه مذکور در کنار روستای هدف گردشگری «سریزد» مهریز واقع شده است، اضافه می    کند: این مجموعه باعث رونق بخشیدن به گردشگری این منطقه تاریخی شده و در کنار آن نیز مجموعه زیرساخت    های دیگری مانند گلخانه‎‎های خیار سبز نیز می‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.
وی وجود باغ جهانی پهلوان    پور را از عوامل افزایش ظرفیت    های گردشگری این منطقه می‎‎داند و عنوان می‎‎کند: مجموعه گردشگری« باغ آهو» نیازمند توجه و توسعه بیشتر است. قرار است در فازهای بعدی پرورش شتر، توسعه اقامتگاه‎های بوم    گردی، گردشگری واسکان و نیز تالارهای عروسی به این مجموعه اضافه شود.

بخش نظردهی بسته شده است..