۹۰۶ هکتار از باغات اشکذرمورد تهدید آفت مگس میوه مدیترانه ای

به گزارش یزدی نیوز؛کارشناس مدیریت بحران استان یزد گفت: ۹۰۶ هکتار از سطح باغات شهرستان اشکذر در معرض تهدید آفت مگس میوه مدیترانه ای است که برای مقابله با این آفت اقدامات لازم باید به سرعت صورت گیرد.
 احمد آخوندی  در نشست مدیریت بحران شهرستان اشکذر اظهار کرد: طبق پیش بینی صورت گرفته در صورت بروز خسارت ۵۰ درصدی ناشی از این آفت تنها ۳۱۰ میلیارد ریال به باغات انار استان خسارت وارد می شود.
وی افزود: آفت مگس میوه مدیترانه ای در سال گذشته شهرستان های اشکذر، تفت، مهریز و بخشی از بخش عقدا را درگیر کرد که امسال با هماهنگی های صورت گرفته مقرر شده در صورت مشاهده آفت، در مرحله اول کانون کوبی و نیز جمع آوری میوه ها صورت گیرد .
آخوندی خاطر نشان کرد: می توان در صورت انجام اقدامات به موقع در راه مبارزه با این آفت از ایجاد خسارت به درختان انار که محصول استراتژیک استان است، جلوگیری کرد.
وی یاد آور شد: باید تمام دستگاه های اجرایی استان کمک نمایند تا مدیریت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی در این امر بتواند در زمینه مقابله اقدام های لازم را انجام دهد.
کارشناس مدیریت بحران استان یزد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که هر ساله مدیریت بحران استان و شهرستان ها درگیر آن هستند منازلی که در اثر سانحه دچار خسارت می شود که درقانون کشور هیچ راهی برای تامین اعتبار بلاعوض در این خصوص دیده نشده است .
آخوندی افزود: برای جبران خسارت ناشی از حوادث از سوی وزیر کشور بحث فراگیر شدن بیمه حوادث به استانداری، فرمانداری و بخشداری ها ابلاغ شده است.
آخوندی اظهار داشت: در استان یزد در این خصوص بین شرکتهای بیمه مناقصه ای صورت گرفت که در نهایت بیمه معلم با کمترین مبلغ این تعهد را پذیرفت که بیمه حوادث مسکونی و تجاری استان را انجام دهد.
وی یادآور شد: شهرستان اشکذر در زمینه فراگیر سازی بیمه حوادث خصوصا در بخش رستاق عملکرد خوبی داشته که امید است با همت مردم و مسوولان در آینده نزدیک پوشش فراگیرتر در سطح این شهرستان را شاهد باشیم .
کارشناس مدیریت بحران استان یزد خاطر نشان کرد: بنابر اعلام هواشناسی استان یزد تا ۱۵ مرداد دمایی بین ۳۸ تا ۴۱ درجه در استان حاکم خواهد بود که باید مدیران آب و فاضلاب استان تلاش کنند تا با اعمال مدیریت مناسب از این بحران با کمترین خسارت عبور کنیم.
وی افزود: دمای هوا امسال نسبت به میانگین بلند مدت استان ۱.۵ درجه بیشتر است و تابستان گرم تری خواهیم داشت که این می تواند به محصولات کشاورزی به علت کم آبی و شدت گرما خسارت زیادی وارد کند.
آخوندی تصریح کرد: میانگین بارندگی استان در سال ۹۵ ـ ۹۴ ، ۵۷ میلیمتر بوده که این مقدار در سال جاری به ۶۵ میلیمتر رسیده است .
وی افزود: همچنین میانگین بارندگی در شهرستان اشکذر در سال گذشته ۵۱ میلیمتر بوده که در سال جاری این مقدار به ۵۰ میلیمتر رسیده و کاهش نشان می دهد.
فرماندار اشکذر نیز با بیان اینکه در سال جاری توزیع اعتبارات شهرستانی صد درصد انجام می شود، گفت: اعتباری که در سال جاری برای شهرستان اشکذر در نظر گرفته شده ۱۴۰ میلیارد ریال است .
محمدعلی شاه حسینی با تاکید بر پیگیری برای اجرای مصوبات نشست ها و نیز ارائه گزارش به فرمانداری اظهار کرد: آنچه در توزیع اعتبارات شهرستان بین دستگاه های اجرایی مد نظر قرار می گیرد دقت و اهمیت دستگاه ها به مصوبات نشست ها و موارد اجرایی که در نشست ها به آن تاکید می شود.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..