کپی کاری ناشیانه از مدل عارف – روحانی!

به گزارش یزدی نیوزتاریخ در حال شبیه‌سازی تکراری است و نه تکرار! چهارسال قبل و در پی تصمیمی تاریخی و معقولانه، محمدرضا عارف که نماینده حزب اصلاحات بود، بدون برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده و در حالی که روزبه‌روز بر سبد آرای وی افزوده می‌شد، با اتخاذ بهترین اندیشه که فردای ایران را آرام‌تر و مهربانانه‌تر رقم می‌زد؛ عرصه انتخابات را ترک گفت و برای همیشه به فعالان عرصه سیاست اینگونه درس داد که اتخاذ سخت‌ترین تصمیمات و سرنوشت‌سازترین تصمیمات، تنها و تنها در سایه آینده‌نگری و برخورداری از منطقی درست، امکانپذیر است.

در آن سال و زیر سایه حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از حسن روحانی، در نهایت این دولت اعتدال با شعار تدبیر بود که راهی پاستور شد و اما چهار سال بعد در شرایطی که هر آن ممکن بود قالیباف حتی پیش از حضور در عرصه رقابت اصلی انتخابات از صحنه سیاسی کشور حذف شود! در میان بهت و انبوهی از سوالات بی‌جواب اعلام انصراف کرد تا جبهه نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) سر از پای نشناخته، کف و سوت و هورا بدرقه راه قالیبافی کند که دیگر جایی در سپهر سیاسی ایران نخواهد داشت! برخلاف محمدرضا عارف که این روزها با آرامش و اندیشه‌محوری به یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های اصلاح‌طلبی مبدل شده است. در میان سیل سوالاتی که از فردای مناظره سوم به‌وجود آمده زاکانی، نماینده سابق مجلس در واکنش به انصراف قالیباف، سر از پای نشناخته می‌گوید: «حرکت بسیار زیبا و دقیق آقای دکتر قالیباف حکایت از یک خودگذشتگی داشت که ماحصل آن در یک بصیرت و دقت و تیزبینی استوار بود.»
به‌کارگیری عباراتی چون از خودگذشتگی، بصیرت، دقت و تیزبینی، همه و همه بر این اصل تاکید دارد که جناح اصولگرا که از ترس عدم راهیابی مجدد به پاستور در ضعف و استیصال غیرقابل باوری قرارگرفته، ناگهان عرصه را برای یک شبیه‌سازی تاریخی، اما بدلی مهیا دیده و با خرج عباراتی شاذ، اما پرمعنا، به بالا و پایین پریدن مشغول شود.فراز دیگری از واکنش زاکانی ناخواسته و به‌طرزی شگفت‌آور در نهایت تشتتی آزاردهنده در جبهه اصولگرایی که ریشه‌دار و با قدمت شده را به رخ می‌کشد و از تفرقه و اختلافاتی می‌گوید که همواره خسارت‌زا بوده: «تجربه گذشته نشان داد که هر زمانی با یکدیگر وحدت داشتیم و کنار یکدیگر بودیم و با انسجام به ارزش‌های انقلاب تاکید می‌کردیم موفق و پیروز بودیم و هرکجا که شکاف در بین جبهه انقلاب حاکم بود ما ضربه خوردیم.»منظور از تجربه گذشته، شکست‌های متوالی اصولگرایان در انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا است. کمی آن‌سوتر اما مجتبی شاکری، دبیرکل جبهه جانبازان انقلاب اسلامی سر و دست‌افشان می‌گوید: «باید به جبهه مردم نیروهای انقلاب تبریک بگوییم که صحنه بسیار زیبایی از ایثارگری و بصیرت را خلق کردند. این صحنه بسیار زیبا که امروز از رفتار ایثارگرانه محمدباقر قالیباف شاهد بودیم، به صحنه کشیدن تمام ظرفیت جریان انقلاب و اتحاد برای پیروزی است.» اینکه یک انصراف ساده، اما پرهزینه! تا بدان جایی به رخ کشانیده می‌شود که برخی را مجبور می‌کند تا این صحنه را با صحنه‌های دفاع‌مقدس مقایسه کنند (به هر صورتی که می‌خواستیم صحنه‌های دفاع‌مقدس را برای نسل چهارم تشریح کنیم یا اگر می‌خواستیم رفتاری که رزمندگان در دوران دفاع مقدس در محبت به یکدیگر داشتند را نشان دهیم، به‌وضوح با رفتار امروز محمدباقر قالیباف این امکان وجود نداشت، عملکرد قالیباف صحنه‌های ایثارگرانه دفاع مقدس را به نسل چهارم نشان داد). نشان از این مهم دارد که جناح اصولگرا در یک کپی کاری ناشیانه نیز، ناکارآمد و بدون خلاقیت و توانایی نشان داده می‌شود. تاکید
شاکری بر این نکته که«باید از این فرصت پیش‌آمده استفاده کنیم تا با وحدت کلمه تمام نیروهای انقلاب و به صحنه آمدن ظرفیت انقلابی در انتخابات، تکلیف دولت عهدشکن مشخص شود.» مهر تاییدی است بر تشتت نهادینه شده‌ای که بی‌ربط‌ترین حرکات نیز بدان جهت سوق داده می‌شود که حکایت از پایان تفرقه در آن ترسیم شده باشد. 
****
باهنر و دوگانه امیدواری و ناامیدی!
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه قالیباف از نظر قانونی و شرعی هیچ تکلیفی نداشت که از رقابت‌ها کنار برود، گفت: این آزمون بزرگی بود که قالیباف از پس آن برآمد و باعث وحدت شد.باهنر که پیشترها خبر از توافقی نانوشته با موتلفه داده بود! توافقی با واکنش شدید میرسلیم رو در رو شد این بار و در پس ماجرایی که کم‌کم و با سر از پا نشناختن‌هایی ناشیانه! همپایه با کناره‌گیری محمدرضا عارف معنا می‌شود لب به اعترافی تلخ می‌گشاید اعترافی که نشان می‌دهد اصولگرایان به جای بهره‌مندی از رفتارهای مدیریت و هدایت شده، دلخوش به رفتارهایی به‌شدت باری به هرجهتی هستند و این یعنی حتی کناره‌گیری میرسلیم که با وضعیت موجود چندان غیرممکن نمی‌نماید! آرائی به سبد رای رئیسی اضافه نشود.
***
تناقض آشکار، اما نخ‌نما شده رجانیوز!
رجانیوز که سابقه حملاتی تند به قالیباف دارد در یادداشتی که خیلی زود از صفحه اصلی این سایت حذف شد به‌درستی کناره‌گیری قالیباف را به ضرر اصولگرایان دانسته بود و اما فشارهای خارج از تصور بر این پایگاه رسانه‌ای متعلق به خواص اصولگرا در تغییر موضعی عجیب، لب به احسنت و تبارک الله می‌گشاید: «از همان زمان که حرف و حدیث‎ها در خصوص انصراف قالیباف در فضای تلگرام آغاز شد، برخی انقلابیون با این تصمیم مخالفت کردند. آنها معتقد بودند بخشی از رای قالیباف به سبد روحانی خواهد رفت و این به سود ما نیست. با این همه اما به نظر می‎رسد با بررسی نظرسنجی‎های جدید انقلابیون آنقدر کار را تمام شده می‎بینند که حتی از واریز بخشی از آرای قالیباف به سبد روحانی هم هراس ندارند. آنها حتی نگرانی از این موضوع را خنده‎دار تلقی می‎کنند. انقلابیون مصمم شده‎اند کار روحانی را در مرحله اول تمام 
کنند.»رجانیوز اگرچه از تحلیل نخستین خود عدول می‌کند، اما به‌درستی بر هزینه‌زایی انصراف قالیباف دست می‌گذارد، انصرافی که سلسله جنبان حضور بی‌سابقه مردم برای عدم‌موفقیت تندروها و ادامه دولت روحانی خواهد شد، ادامه‌ای که صدالبته چهارسال خیلی سخت را پیش‌روی روحانی و تیم همراهی‌کننده وی قرار خواهد داد.

بخش نظردهی بسته شده است..