رقیب اصلی روحانی کیست؟

به گزارش یزدی نیوزروزنامه اعتماد در گزارش اصلی خود با تیتر «رقیب اصلی روحانی کیست: رئیسی یا قالیباف؟» نوشت: «رقابت اصلی انتخابات ٩٦ میان کیست؟ شیخ حقوقدان حسن روحانی و قاضی راستگرا ابراهیم رییسی با یکدیگر رقابت می کنند یا حسن روحانی رییس جمهور و محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت. کدام یک از این دو گزاره و فرضیه انتخاباتی به واقعیت نزدیک تر است؟ گزاره نخست رقابت بین دو تفکر، دو نگاه مدیریتی کشور و دو جهان بینی سیاسی، متفاوت است و گزاره دوم رقابتی میان دو روش اجرایی و دو منش ناهمسو در دولتداری در عین مشترکات فکری.

صحنه انتخابات اکنون به نظر می رسد «یک» در برابر «دو» است چرا که در جبهه اصلاح طلبان- اعتدالگرایان، تکلیف نامزد نهایی انتخابات مشخص است. در سوی دیگربازی بزرگ انتخابات ریاست جمهوری اما صحنه رقابت، پیچیده تر است. سه ضلعی اصولگرایی – ابراهیم رییسی، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم – کار اصولگرایان را سخت کرده است. ابراهیم رییسی کاندیدای تازه نفس اصولگرایان انقلابی و راستگرا هر چند به «جمنا» تعهدی نداد و اصرار دارد که نامزد مستقل شناخته شود اما بر خلاف تصور حامیان حضورش نتوانست موج انتخاباتی بسازد و برای ماندن در انتخابات و داشتن شانس نیازمند حمایت سیاسی-اجتماعی اصولگرایان است.

راستگرایان انقلابی البته تلاش خواهند کرد که رییسی در صحنه بماند و رقیب اصلی روحانی خوانده شود چرا که کناره گیری او ممکن است که آنان را برای همیشه از صحنه سیاست حذف کند. در مقابل رییسی، محمدباقر قالیباف چهره میانه رو اصولگرایان سال هاست که خود را نامزد واقعی و اصلی راستگرایان می داند و به ویژه در این دوره از انتخابات که با نیامدن سعید جلیلی شانس خود را برای آنکه مورد اجماع همه طیف های اصولگرا قرار بگیرد بیش از گذشته ارزیابی می کند. هرچند رییسی و قالیباف هر یک برای جلب آرای عمومی با چالش های بسیاری روبه رو هستند. از یکسو ابراهیم رییسی نامزدی تازه نفس است و تاکنون اقبال عمومی خود را به رای نگذاشته و برای بخشی از توده های اجتماعی ناشناخته است و از سوی دیگر پیشینه قالیباف در ٨٤ و ٩٢ نشان می دهد که سقف آرایش چقدر است. بدون شک پیش از به صدا درآمدن زنگ مناظره های انتخاباتی، رقابت شدید و یک جنگ دو قطبی قالیباف – رییسی شدت خواهد گرفت. چه آنکه به نظر می رسد هر یک از این دو کاندیدای جناح اصولگرایی سعی خواهد کرد نامزد اصلی راست کیشان سیاسی ایران باشند.»

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..