تغییر رفتار رای دهندگان

 

مریم موسوی/تابناک

 فارغ ازهرنتیجه ای که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری یزد که پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود,روی دهد؛ بحث و بررسی بر روی  رفتار ثبت نام کنندگان و رای دهندگان در این دوره نیز جالب  است؛ چرا که بر اساس آمار ارائه شده  شمار داوطلبان ثبت نام شده یزد در این دوره ۳۸ درصد نسبت به دوره قبل رشد داشته که از این  سه هزار و هشتصد دواطلب,۳۵۴۶ مرد و ۲۵۴داوطلب زن هستند. امسال شمار زنان داوطلب شورای شهرنیز  نسبت به دوره گذشته ۵۸درصد رشد داشته و استان یزد از نظر تعداد ثبت نام کنندگان از جمله استانهای برتر شناخته شده است.
در واقع باید گفت که با گذشت ۱۴ سال از اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷اسفند ماه سال ۱۳۷۷ احساس تکلیف در بین عموم جامعه نسبت به وضعیت محل زندگیشان  رو به افزایش است. البته لازم به ذکر است که اولین دوره انتخابات شوراها نیز با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار و در نهایت حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند. اما تفاوت عمده پنجمین دوره انتخابات شوراها را می توان آگاهی اکثریت جامعه از اوضاع و احوال اتفاقات سطح شهرو روستاها و شناخت بیشتر این مخاطبان از تخصص و مهارت داوطلبان از طریق گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی دانست که بسیار در دسترس بوده و بلافاصله اخبار و مطالب را در معرض دید مخاطبان قرار می دهند.قطعا این موضوع کمک شایانی به انتخاب بهتر رای دهندگان در این دوره  خواهد کرد.
 فصل هفتم قانون اساسی ایران یعنی اصول صد تا صدوششم این قانون به شوراها اختصاص دارد که براساس اصل صدم قانون اساسی ایران, "شورای اسلامی شهر و روستا برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی, اقتصادی, عمرانی, بهداشتی, فرهنگی, آموزشی و سایرامور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی,اداره امور هرروستا,بخش, شهر, شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده, بخش, شهر, شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند" و اصل صد و سوم همان قانون, "استانداران, فرمانداران, بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طریق دولت تعیین می شوند را ملزم به رعایت تصمیمات شوراهایی که مردم شهر آنها را برگزیده اند, می نماید." اینهمه اختیارات و شرح وظایفی که برای شوراها نام برده شده است مسئولیت انتخاب شده ها را در قبال آبادانی آن محل بیشتر می کند. البته که تغییر رفتار رای دهندگان و انتخاب اعضای شورا براساس تخصص و مهارت های مورد نیازو توانمندی آنان در یک شهر نیز مهم می نماید.به نظر می رسد با توجه به رشد تعداد متقاضیان و افزایش کاندیداها درگروه سنی جوانان و زیر پنجاه ساله ها  در این دوره می تواند نشانه مثبتی در راستای ایجاد نشاط و شادابی بیشتر برای گروههای سنی جوان در سطح شهرو تصمیمات شورا باشد.
با وجود وظایفی که برای شوراها مد نظر است وجود تخصص و تحصیلات نیز ضرورت دارد که در بین متقاضیان,این نکته نیز دارای رشد چشمگیری بوده است به طوری که در مقطع تحصیلی فوق لیسانس شاهد رشد ۱۷۰ درصدی و در مقطع دکتری رشد ۲۷۰ درصدی را داشته ایم که نشان از ورود متخصصین و افراد تحصیل کرده برای آبادانی بیشتر شهر است.
ودر خاتمه هدف از نگارش این یادداشت این است که جوانان و متخصصین یزدی در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا احساس وظیفه و تکلیف نموده اند و اینک نوبت به رای دهندگان است که در رفتار خود تغییراتی را لحاظ کنند و در رای خود تجربه, تخصص و توانمندی  کاندیدایشان را بیش از گذشته سرلوحه قرار دهند.
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..