ادعای عجیب مدیرکل میراث یزد:

پیش‌بینی میزبانی ۱.۵ میلیون مسافر نوروزی در یزد

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تشریح برنامه‌های نوروزی این استان، از برگزاری 60 رویداد نوروزی در ایام خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«فاطمه دانش یزدی» در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت جهانی عید نوروز به عنوان یک میراث ناملموس و به صورت مشترک بین ۱۲ کشور جهان در دی‌ماه سال گذشته، اظهار کرد: نوروز در کشور ایران بر خلاف دیگر کشورها که به عنوان یک فرهنگ ملی مطرح است، در بین خانواده‎‎های ایرانی مورد توجه است، لذا شعار امسال  نوروز به عنوان «نوروزی با خدمات متفاوت» نامگذاری شده است.

وی با بیان این که ۶۰ رویداد فرهنگی و گردشگری در نوروز امسال برای استان تدارک دیده شده است، افزود: امسال در استان نوروزگاه‎‎هایی را با اولویت بناهای جهانی، ملی و اماکن تاریخی شاخص شهرستان‎‎ها در نظرگرفته‌ایم که این برنامه‎‎ها و رویدادها را به مناسبت روز هر شهرستان با همکاری ارگان‎های مختلف استان در این اماکن برگزار خواهیم کرد.

دانش یزدی در این باره تصریح کرد: نورزگاه مرکز استان در باغ جهانی دولت آباد برپاست که در روز دوم فرودین ماه که به نام شهرستان یزد نامگذاری شده است برنامه‌‎‎هایی را در نظر داریم.

وی ادامه داد: روز سوم فرودین ماه به نام شهرستان اردکان نامگذاری شده و نوروزگاه این شهرستان در محل موزه مفاخر و فرش اردکان در خانه تاریخی آیت‌الله خاتمی دایر خواهد شد.

وی روز چهارم فروردین را به نام شهرستان میبد نامگذاری کرد که در نوروزگاه این شهرستان در مجموعه رباط شاه عباسی با برگزاری نمایشگاه سوغات و صنایع دستی و گردشگری در این محل دایر می‌شود.

به گفته دانش یزدی، نوروزگاه شهرستان بافق در میدان خان این شهرستان با برگزاری برنامه نقالی خوانی اشعار وحشی بافقی برای اولین بار و جشنواره‎‎های بومی و محلی و نمایشگاه عکس‎‎های محلی در روز پنجم فروردین ماه که به نام این شهرستان نامگذاری شده است، دایر خواهد شد.

وی روز ششم فرودین ماه را به نام روز شهرستان اشکذر نام نهاد و گفت: نورزگاه شهرستان اشکذر در پارک اشکی این شهرستان دایر می‎‎شود و برنامه‎‎هایی مانند اقامت گردشگران و جشنواره‌های بومی و محلی و رویدادهایی در مسجد ریگ اشکذر در این ایام دنبال خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان روز هفتم فرودین ماه را نیز به نام شهرستان ابرکوه نام برد و گفت: نوروزگاه این شهرستان در محوطه سرو کهنسال ایرکوه برگزار می‎‎شود و در این شهرستان نیز برنامه‎‎هایی مانند نقالی خوانی و حافظ خوانی و نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی برگزار می‎‎شود.

 وی از نامگذاری روز هشتم فرودینماه به نام شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: نورزگاه این شهرستان در محل آرامگاه ملا عبدالله بهاباد برگزار می‎‎شود و  نمایشگاه ترنم بهاری و نمایشگاه پوستر اماکن فرهنگی و گردشگری را در این محل خواهیم داشت.

دانش یزدی، نهم فرودین ماه را به نام شهرستان مهریز خواند و اظهار کرد: برنامه‎‎های این روز در نورزگاهی که در محل باغ جهانی پهلوان‌پور که قنات جهانی حسن آباد از آن گذر می‎‎کند، دایر شده خواهیم داشت.

وی افزود: در این شهرستان یکسری خدمات ویژه برای معلولان در نظر گرفته شده که با بازدید از امکان تاریخی و برپایی سفره‌های هفت سین دنبال خواهد شد.

این مسئول به نامگذاری روز دهم فروردین ماه به نام شهرستان تفت اشاره و عنوان کرد: نوروزگاه شهرستان تفت در حسینیه شاه ولی تفت دایر می‎‎شود و علاوه بر پهن کردن سفره هفت سین، نمایشگاه گردشگری و دیگر برنامه‎‎هایی برای این روز در نظر گرفته شده است.

وی روز یازدهم فرودین ماه را نیز به عنوان روز شهرستان خاتم نام نهاد و گفت: با توجه به بحث عشایرنشین بودن این شهرستان، برگزاری جشنواره‎‎های بومی و محلی، موسیقی محلی و بازارچه‎‎های صنایع دستی و گردشگری را در این شهرستان خواهیم داشت.

وی با اشاره برگزاری رویدادهای نوروزی استان با همکاری ارگان‎‎ها و سمن‎‎ها به عنوان سین هشتم در نوروز، گفت: به همت شهرداری برنامه‎‎های شادی در مسیرهای پرتردد گردشگری استان از تاریخ ۲۵ اسفندماه آغاز شده است.

دانش یزدی با بیان این که همچنین ۱۸ سمن فعال استان در این ایام، برنامه‎‎های فرهنگی را در نظر گرفته‌اند، افزود: برگزاری بزرگترین سفره هفت سین کشور در مجموعه امیرچخماق، برپایی ۳۰ نمایشگاه صنایع دستی در استان و احیاء صنایع دستی زری بافی پس از ۲۰۰ سال منسوخ شدن از دیگر برنامه‎‎های نوروز امسال هستند.

وی همچنین به برپایی هفت کمپ کویر نوردی در استان با برنامه‎‎های سافری، شترسواری و کویرنوردی اشاره کرد و گفت: این ظرفیت بکر استان در سالهای اخیر مورد توجه و استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در مورد ظرفیت‎‎های اسکان نوروزی استان گفت: هم اکنون ۹۶ هزار و ۲۴۰ نفر روز فضای اقامتی در استان مهیا شده که شامل ۳۷۲۰ تخت اقامتی در هتل‎‎ها، ۶۵۰ تحت در مهمانپذیرها، ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ تخت بومگردی، ۲۵ هزار تخت اقامتی مهمانسراهای دولتی، خوابگاه‎‎های دانشجویی و سالن‎‎های ورزشی، یکهزار تخت خانه‎‎های مسافر مجوزدار، ۴۰ هزار نفر در بوستانها و ۲۵ هزار نفر روز در مدارس، است.

دانش یزدی در پایان نیز آمار مسافران نوروزی استان در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفندماه را به ترتیب ۲۲، ۲۷ و ۳۰ هزار نفر ذکر و پیش‌بینی کرد که استان یزد در نوروز امسال پذیرای ۱.۵ میلیون نفر مسافر و گردشگر باشد.

«محمدرضا نصیری» سرپرست گردشگری و معاون سرمایه‎‎گذاری میراث فرهنگی استان نیز در این نشست با اشاره به وجود ۶۲۴۰ تخت اقامتی در استان، به اتفاقات خوبی که در دو سال اخیر در بحث بومگردی در استان روی داده است اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۲۰ مجوز ایجاد اقامتگاه‎‎های بوم گردی در استان صادر شده که ۴۸ واحد آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی به استقبال خوبی که از این اقامتگاه‎‎ها در استان صورت گرفته است، تصریح کرد: هر چند که اقامتگاه‎‎های بوم گردی برای روستاها تعریف شده ولی اکنون این موضوع در بافت تاریخی یزد نیز اتفاق  افتاده است.

نصیری با اشاره به تجربه خوب زندگی ساده در این اقامتگاه‎‎ها، این اقدام را در جذب گردشگران خارجی بسیار مفید خواند و گفت: این اقامتگاه‎‎ها در استان‎‎های اصفهان و فارس و یزد که به عنوان مثلث‌های گردشگری کشور مطرح هستند در نظر گرفته شده که استان یزد هم اکنون دراین رابطه پیشرو است.

 وی با اشاره به جایگاه نخست استان به لحاظ تعداد راهنمایان گردشگری در کشور، از وجود ۳۷۴ راهنمای گردشگری در استان که بعضاً در در سطح کشور فعالیت دارند، خبر داد و اظهار کرد: ۴۰ نفر از این راهنمایان در نوروز امسال در بناهای تاریخی استان ارائه خدمات می‎‎کنند.

نصیری از ارائه خدمات گردشگری استان در قالب ۷۵ دفتر و آژانس گردشگری خبر داد و گفت: علاوه بر هفت مرکز اطلاعرسانی در استان، ۹ مرکز نیز به صورت موقت در این ایام برای اطلاعرسانی به گردشگران ایجاد شده است.

سرپرست گردشگری استان به وجود ۱۰ مرکز خدمات بین‎‎راهی در راه‎‎های مواصلاتی استان خبر داد که بعضاً راه اندازی شده و برخی نیز در دست اقدام است.

نصیری میراث فرهنگی استان را در حوزه آموزش گردشگری سرآمد خواند و از ایجاد یک مرکز علمی و کاربردی در کنار سه موسسه آموزش گردشگری در استان خبر داد.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..