جاذبه‌های چشم نواز دیار کویر

 هیفاء پردل/همشهری
یزد، شهری در قلب تاریخ ایران زمین و از شهرهای کهن است که در دوران هخامنشی و شاید پیش از آن وجود داشته و در گذشته «ایساتیس» نامیده می‌شد.
سفر به این شهر کهن، سفر به یک کتاب کامل و مرجع تاریخی است چرا که در گوشه گوشه آن که قدم بردارید، گویی کتابی تاریخی و کهن را ورق می‌زنید.
این شهر تاریخی از گذشته‌های دور تا کنون مورد استقبال گردشگران و جهانگردان بوده و گفته‌ها و تعاریف آنها در سفرنامه‌ها مصداق این کلمات است.
یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی کشور است که به عنوان «یک شهر خشتی و تاریخی زنده» در حال ثبت شدن در فهرست جهانی یونسکو است و یکی از درخشان‌ترین میراث‌های فرهنگی در دوره‌های مختلف تاریخی ایران به شمار می‌رود.کهن شهر یزد یکی از مقاصد مهم برای سفرهای نوروزی است و هیچ مسافری با ورود به این شهر از تماشای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن مغفول نخواهد ماند. طعم شیرین و گوارای شیرینی سنتی این شهر هم بسیاری از مسافران را مجذوب خود کرده است.

بافت تاریخی زنده و پویای یزد
مسافران نوروزی در نخستین قدم خود در شهر تاریخی یزد، مشتاق دیدن بافتی هستند که در هر گوشه آن آثاری از تمدن، فرهنگ و معماری اعجاب انگیز قابل مشاهده است. بافتی تاریخی که آثار زندگی و حیات با  وجود  قدمت ۳۵۰۰ ساله شهر در آن وجود دارد و همین ویژگی آن را در شرف ثبت شدن در فهرست آثار جهانی قرار داده است.
کوچه‌های آشتی‌کنان با ساباط‌های زیبا و منحصر به فرد، از جاذبه‌های این بافت مسکونی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.
خانه‌های بزرگ حیاط مرکزی با ساکنان خونگرم و مهربان، بسیاری از مسافران و گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. بسیاری از این خانه‌ها به دلیل شاهکار معماری با حفظ کالبد خود، تغییر کاربری یافته و به هتل، رستوران سنتی و موزه تبدیل شده‌اند.
این بافت تاریخی گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به ویژه از دوران ایلخانی است که از بقایای آن می‌توان به بناهای مذهبی، مساجد، بقاع، حسینیه‌ها، اماکن و زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی ایرانی، بادگیرها، بازارچه‌ها و مسیر قنوات اشاره کرد.
مسجد جامع کبیر، بقعه دوازده امام(ع)، مجموعه تاریخی امیرچخماق، بازارهای سنتی، باغ جهانی دولت آباد، آتشکده زرتشتیان، دخمه زرتشتیان و آب انبار رستم گیو از جاذبه‌های شهر یزد است.

مسجد جامع کبیر؛ رفیع در آسمان کویر
یکی از جاذبه‌های بافت تاریخی یزد مسجد جامع کبیر است. وجود این شاهکار معماری در دل کویر، بحق نام «دارالعباده» را زیبنده این شهر کرده است. مناره‌های مسجد جامع کبیر بلندترین مناره‌های جهان است.
معماری این مسجد بسیار بزرگ به قدری منحصر به فرد و بی بدیل است که هر سال گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به قصد بازدید از این شاهکار هنر معماری به ایران و استان یزد سفر می‌کنند.
این بنا در شمار نخستین بناهای عظیم و پرقدمت کشور به شمار می‌رود. مسافران نوروزی علاوه بر مشاهده شاهکارهای معماری و کاشی‌کاری‌های این مسجد زیبا می‌توانند در این مسیر از صنایع سنتی و زیبای یزد که در بازارهای سنتی حاشیه خیابان مسجد جامع در حال فروش است، خرید کنند.
همچنین پایاب این مسجد، مسیر دسترسی به طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان یعنی قنات زارچ است. گردشگران نوروزی می‌توانند با عبور از پله‌های پایاب، در اعماق زمین با هنرمندی مردان کویری برای به دست آوردن آب شرب آشنا ‌شوند.

امیرچخماق؛ نماد فرهنگی یزد
میدان تاریخی امیرچخماق از دیگر جاذبه‌های تاریخی یزد در مرکز شهر است. این مجموعه از سوی «امیرجلا ل الدین امیرچخماق» حاکم وقت استان در دوره تیموریان ساخته شده و شامل مسجد، تکیه، آب انبار، بازار، خانقاه و کاروانسراست. امیرچخماق به کمک همسرش «فاطمه خاتون» آن را بنا نهاده و به مرور زمان تکمیل شده است.
این میدان شهری به تازگی سنگفرش شده است و مسافران نوروزی می‌توانند با قدم زدن در این میدان، تاریخ را نظاره کنند.

باغ جهانی دولت آباد
بی‌شک در تصور خیلی از مسافرانی که برای نخستین بار به یزد سفر می‌کنند، وجود باغ زیبا و دل انگیزی با معماری اعجاب انگیز و بادگیر مرتفع در دل کویر، تعجب‌برانگیز خواهد بود، اما باغ جهانی دولت آباد شاهکاری است که با داشتن بلندترین بادگیر جهان در بافت تاریخی خودنمایی می‌کند.
بادگیرهای زیبای یزد، یکی از عناصر قدیمی معماری کویری است که گرمای سوزان تابستان اقلیم یزد را به نسیمی ‌دل انگیز در اتاق‌هایی که زیر بادگیر هستند،تبدیل می‌کند.مهم‌ترین و شاخص‌ترین بادگیر یزد که مرتفع‌ترین بادگیر جهان نام دارد، ۳۳ متر طول دارد که در باغ جهانی دولت‌آباد قرار دارد.
این باغ  از باغ‌های زیبای ایرانی است که در کنار شاهکار معماری آن، با داشتن درختان میوه بسیار شامل انار و انگور، زیبایی خاصی یافته است. این باغ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آتشکده و دخمه زرتشتیان یزد
عبادتگاه‌های زرتشتیان در یزد قابل توجه است. مهم‌ترین این مراکز آتشکده زرتشتیان یزد است. این آتشگاه در دوره پهلوی اول ساخته شده و در آن به روی همه گردشگران باز
است. دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان نیز بنایی سنگی است که در قدیم زرتشتیان مرده‌های خود را در آن قرار می‌دادند.
دخمه‌ها معمولا بر فراز بلندی‌های شهر ساخته می‌شده ‌است. زرتشتیان در گذشته مردگان خود را به دخمه می‌بردند و با آیین خاصی در مرکز این دخمه‌ها قرار می‌دادند.

بازارهای سنتی یزد
بازارهای سنتی و قدیمی‌ یزد در حاشیه خیابان‌های امام خمینی(ره) و قیام، از دیگر جاذبه‌های تاریخی است که گردشگران نوروزی را برای خرید سوغات یزدی از جمله طلا و زیورآلات، ترمه و منسوجات یزدی و البته شیرینی سنتی به خود جذب می‌کند.
مهم‌ترین بازارهای سنتی یزد، بازار خان و بازار شاهزاده فاضل است که اولی ویژه طلافروشان و دومی ویژه منسوجات یزدی است. البته سایر اقلام مورد نیاز نیز در این بازارها عرضه می‌شود.

کویر زیبا و آسمان پرستاره برای رصد
اما همه جاذبه‌های یزد به تاریخ خلاصه نمی‌شود. وجود کویرهای وسیع در اطراف شهر از جاذبه‌‌های زیبایی است که در معرض استفاده گردشگران قرارگرفته است. برگزاری تورهای کویرنوردی و رصد ستارگان از برنامه‌‌های نوروزی برای ثبت خاطرات شیرین و به یاد ماندنی از سفر به استان یزد برای گردشگران نوروز است.
برگزاری تورهای شترسواری، موتورسواری و سافاری در کویر از اقداماتی است که برای استفاده هر چه بیشتر از فضای کویر استان برای تفریح و سرگرمی مسافران نوروزی اجرا می‌شود.
همچنین آسمان زیبا و پرستاره کویر، فرصت رصد ستارگان را برای گردشگران فراهم کرده است و گردشگران می‌توانند با ثبت نام در تورهای رصد، به تماشای آسمان صاف و زیبای کویر بنشینند.

   مناطق ییلاقی یزد
کویر از جاذبه‌های زیبای استان یزد است اما این استان روستاهای ییلاقی بسیاری دارد که در دل کویر، چون خورشید درخشان هستند. مناطق کوهستانی در همنشینی با کویر، روستاهای ییلاقی بسیاری را در دل کوه‌ها ایجاد کرده است که از جمله آن می‌توان به ده بالا، طزرجان، منشاد و سانیج اشاره کرد.
این روستاها با توجه به استقبال گردشگران، به اقامتگاه‌های بوم گردی تجهیز شده‌اند. مسافران نوروزی می‌توانند با سفر به این روستاها، اقامت در خانه‌های روستایی را تجربه کنند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..