مولانا خوانی در نهمین نمایشگاه کتاب یزد

به گزارش یزدی نیوزدر غرفه برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب یزد با برنامه ریزی موسسه فرهنگی و هنری تک منظوره یادداشت نو جلسه مولانا خوانی ویژه بازدیدکنندگان از این نمایشگاه برگزار شد. در ابتدای این برنامه خلاصه ای از زندگی نامه مولانا بیان و یکی از فعالان این حوزه با قرائت اشعار و متونی به شرح موضوعاتی  از مثنوی مولانا پرداخت.

وی مثنوی را یکی ازآثار منظوم مولوی و حاصل پربارترین دوران عمر وی بیان و گفت: در این اثر  تمثیل و قصه گویی برای بیان رمز و رازها به کار گرفته شده است و همواره یادآوری می شود که این آثار تنها برای سرگرمی نیست و هدفِ ایجاد فکر و اندیشه  را دنبال می کند.

این پژوهشگر ادبی افزود: با خواندن هر حکایتی از مولانا سرنخی به دست می آوریم که هدایت را به همراه دارد و نقطه عطف آن رسیدن کمال انسانیت است.

عضو موسسه ادبی یادداشت نو با قرائت و تحلیلِ " کبودی زدن قزوینی بر شانگاه" از سرورده های معروف مولانا، مفاهیم و نکات آموزنده این اثر را برای حضار تشریح کرد.

تاکید بر وحدت ادیان در مثنوی مولانا

در قسمت دوم برنامه، فاتحی از دیگر اعضای موسسه ادبی یادداشت نو با بیان نمونه های متعددی از آثار مولانا در تاکید بر وحدت ادیان،گفت: مولانا از اختلاف و تعصبات دینی بارها در متنوی انتقاد کرده است.
و ی ادامه داد:مولانا اصول ادیان را واحد شمرده و همه آن ها را منتهی شده به حق و حقیقت دانسته است .

فاتحی نمونه هایی از حکایات مولانا را بیان و در پایان افزود: در زمان درگذشت مولانا از تمام فرقه ها و ادیان مختلف حضور داشتند و این موضوع نشان از تاکید او بر وحدت و همدلی  در آثارش می باشد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..