سعدی خوانی و حافظ خوانی در نمایشگاه کتاب یزد

به گزارش یزدی نیوزبرنامه حافظ خوانی و سعدی خوانی همراه با تحلیل و تشریح نمونه آثاری از این دو شاعر بزرگ ایرانی در غرفه برنامه های جنبی نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب و رسانه های دیجیتال یزد برگزار شد. پیشکسوت حوزه ادبیات فارسی در این برنامه گفت: کتاب تجربه ها و ارزش ها را حفظ و از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند و به عنوان پشتوانه ای ارزشمند همواره ماندگار می شود.

سیدمحمود الهام بخش ادامه داد:دوستی واقعی و آشتی پذیری جزئی ارزشمند از ادب نیاکان ما می باشد و حافط نیز در آثار خود به این موضوع اشاره کرده است.

الهام بخش با توضیح غزل درخت دوستی از دیوان حافظ بر جایگاه ریشه مند و محکم دوستی و پایه سست دشمنی و نفاق در توصیه های این اثر اشاره کرد.

وی پس از قرائت غزلی توسط یکی از کودکان حاضر در برنامه افزود: کودکان در آینده فرهنگ و ادب ما را با هوشمندی و علاقه نسبت به این آثار  و به صورتی پر بار حفظ  می کنند که رسالت خانواده نیز در این میان دارای اهمیت فراوان است.

پیشکسوت ادبیات فارسی استان یزد در قسمتی دیگر از سخنان خود به قرائت آثاری از سعدی و شرح آن پرداخت و گفت:غزلیات سعدی از جذابیت، غنا و زیبایی خاصی برخوردار است.

نیاز جامعه انسانی به ادبیات در تقویت ارتباطات میان فردی

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: زبان وقتی از سطحی فراتر می رود و ترجمان درون می شود ادبیات پدید می آید و در ادبیات گزارش معمولی جایگاه و سطحی ندارد.

الهام بخش افزود: در ادبیات عمق روح در کار وجود دارد و مخاطب آن در درجه اول قلب باصفا و آگاه و در مرحله بعد عقل و خرد آدمی است.

وی ادامه داد: بر همین مبنا جامعه انسانی هم برای تلطیف احساسات خود و تقویت روابط بین فردی به ادبیات نیار دارد.

پژوهشگر ادبی استان در پایان سخنان خود بُعد دیگر ادبیات را کمک به رفع نیاز انسان برای تقویت دانش ، آگاهی و دقیق تر فهمیدن معرفی کرد و دلیل تنوع در متون ادبی را پاسخ به این نیازها دانست.

این برنامه علمی و فرهنگی با خوانش آثاری از حافظ و سعدی توسط دوستداران زبان و ادب فارسی از گروه های مختلف سنی همراه بود.
 

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..