حلقه ‌نامزدهای نزدیک به رییس دولت دهم افزایش می یابد:

بازی انتخاباتی احمدی‌نژاد در پس‌پرده نزدیکانش

با نهی احمدی‌نژاد از کاندیداتوری، حمید بقایی که حکم دست راست رئیس جمهور سابق را داشت برای انتخابات اعلام نامزدی کرد.

به گزارش یزدی نیوزسال ۸۸ وقتی احمدی‌نژاد مشایی را به عنوان معاون اول خود برگزید با نامه نهی رهبری روبه‌رو شد. سال ۹۲ اما او دست در دست مشایی به ساختمان وزارت کشور رفت تا کاندیدای مورد حمایت خود را معرفی کند. این بار اما احمدی‌نژاد اعلام کرده در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کند. با این حال بقایی همچون مشایی هویتش به احمدی‌نژاد وابسته است و نیازی به حضور فعال رئیس جمهور سابق ندارد. 

بیانیه‌ای هفت روز بعد از بیانیه اول
هنوز جوهر بیانیه احمدی‌نژاد خشک نشده بود که حمید بقایی در انتخابات اعلام نامزدی کرد. رئیس جمهوری دولت‌های نهم و دهم که از حضور در صحنه انتخابات نهی شده است، ۲۳بهمن بیانیه‌ای نوشت که چند روز فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور را متوجه خود کرد. بیانیه‌ای که از آن خودنمایی یا نقشه‌ای برای انتخابات تعبیر شده بود، جان کلامش آن بود که احمدی‌نژاد حتی از نزدیکانش هم حمایت نمی‌کند. 
هفت روز گذشت و بیانیه دومی از سوی حلقه ولنجک منتشر شد تا حمید بقایی هم وارد صحنه انتخابات شود. بقایی از افراد حلقه محمود احمدی‌نژاد است که مانند اسفندیار رحیم مشایی نیازی به معرفی ندارد. هرکسی که اخبار و فضای سیاسی را رصد می‌کند به خوبی می‌داند که بقایی و مشایی حکم دست راست و چپ احمدی‌نژاد را داشتند و همین کار را برای بقایی دشوار کرده است. بیانیه اعلام نامزدی حمید بقایی بعد از انتشار بیانیه رئیس جمهور سابق این شائبه را به وجود آورده است که آیا احمدی‌نژاد هم اعتمادش را به بقایی و دیگر مردان حلقه خود از دست داده است؟ بیانیه‌ای که محمود احمدی‌نژاد در آن نوشته: «ممکن است برخی افراد یا جریانات و جناح ها به خاطر منافع گروهی، اخبار و شایعاتی تحت عنوان حمایت از شخص خاصی به نقل از اینجانب منتشر کنند. صریحا اعلام می‌کنم که این نوع شایعات و اخبار حتی اگر از زبان نزدیکان اینجانب باشد، خلاف واقع است و قویا تکذیب می‌شود.»
نهی احمدی‌نژاد از مشایی
این اولین بار نیست که دستان احمدی‌نژاد بعد از نهی شدن او وارد انتخابات می‌شوند. او بعد از انتخابات سال ۸۸ اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود برگزید که با نامه رهبری مواجه شد. رهبر انقلاب در ۲۷ تیرماه ۸۸ در نامه‌ای به احمدی‌نژاد او را از انتصاب مشایی نهی کردند و نوشتند:«انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقه‌مندان به شما است.»
رحیم مشایی پس از این نامه کنار رفت، اما نه با حکم احمدی‌نژاد بلکه با تعلل او و البته استعفا. رئیس دولت نهم پس از دریافت نامه رهبری ابتدا برای ابقای مشایی تلاش کرد و چند روزی را سکوت پیشه کرد. اما پس از انتشار نامه رهبری در رسانه‌ها، مشایی نامه استعفای خود را به رئیس دولت تقدیم کرد. احمدی‌نژاد هم در پاسخ به استعفای مشایی گفت که این انتصاب به اصرار رئیس دولت بوده است. در نامه او آمده بود: «با تقدیر فراوان از بزرگواری و پذیرش مسئولیت معاونت اولی که علی‌رغم میل شخصی جنابعالی و با اصرار این‌جانب انجام شد، مجددا تاکید می‌کنم که شما را انسانی خودساخته، مومن و دلباخته حضرت ولی عصر(عج) و با تعهدی عمیق و آگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می‌شناسم.» مشایی اما سپس رئیس دفتر احمدی‌نژاد شد. چهار سال بعد نیز احمدی‌نژاد دست در دست رفیق گرمابه و گلستانش وارد وزارت کشور شد. این اقدام احمدی‌نژاد در حالی بود که به خاطر نامه چند سال گذشته رهبری به احمدی‌نژاد ردصلاحیت مشایی اصلا دور از ذهن نبود. 
ظاهرا این بار قرار نیست احمدی‌نژاد دست در دست بقایی به وزارت کشور برود، اما خلاف آن هم چندان به نظر نمی‌رسد. فارغ از آنکه او پس از نامه رهبری درباره مشایی از «اصرار خود به انتخاب مشایی» سخن به میان آورده، سابقه تمرد و خانه‌نشینی در برابر رهبری را دارد. به این ترتیب دست‌خوانی احمدی‌نژاد برای کنش‌گران سیاسی تا حدی دشوار شده است و آنان نمی‌‌توانند غیبت احمدی‌نژاد از صحنه انتخابات ۹۶ را قطعی بدانند. 
از زریبافان تا علی‌آبادی
مردان دیگر احمدی‌نژاد هم خود را گرم می‌کنند تا وارد میدان شوند. امیررضا واعظ‌ آشتیانی، سخنگوی جبهه یاران انقلاب از بررسی کاندیداتوری مسعود زریبافان، معاون دیگر احمدی‌نژاد خبر داده است. واعظ آشتیانی به ایلنا گفته: مصادیق مورد بررسی جبهه یاران در حال حاضر ۴ نفر هستند که به جز مسعود زریبافان افراد دیگری از تشکل‌های مجموعه اصول‌گرایی هستند. او با بیان این‌که مسعود زریبافان جزو کاندیداهای مورد بررسی جبهه یاران انقلاب است، بیان کرد: ما احتمالا در جلسات آتی که جبهه یاران در مورد کاندیداها برگزار می‌کند، این موضوع را در کمیته سیاسی تحلیل می‌کنیم و در شورای مرکزی برای تصمیم‌گیری این موضوع طرح می‌شود.
حمیدرضا حاجی بابایی و رستم قاسمی هم دیگر وزرای احمدی‌نژاد هستند که نامشان دیروز به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شد. محمدحسینی، سخنگوی جبهه یکتا به ایسنا گفته: ما اسامی این دو نفر را به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام کرده‌ایم و جبهه مردمی قرار است از بین افراد مطرح ۱۰ نفر را به عنوان کاندیداهای مرحله نهایی در نظر بگیرند. حسینی درباره سایر کاندیداهایی که از جریان اصول‌گرا آمادگی خود را برای انتخابات اعلام کرده‌اند اظهار کرد: مهرداد بذرپاش (رئیس سازمان ملی جوانان احمدی‌نژاد)،‌ محمد مهدی زاهدی (وزیر علوم دولت نهم)، محمدعلی‌آبادی (سرپرست وزارت نفت احمدی نژاد) و مسعود زریبافان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند اما از جبهه یکتا تنها همان دو کاندیدایی که اعلام شد، مورد نظر هستند.
تاجرنیا: طیف احمدی‌نژاد می‌خواهد فضای رسانه‌ای را از دست ندهد
علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه احمدی‌نژاد برای انتخابات ۹۶ چه برنامه‌ای دارد به همدلی می‌گوید: سابقه آقای احمدی‌نژاد نشان می‌دهد به قول و گفته ایشان نمی‌شود اطمینان کرد. نمونه یکی از حرف‌های او که رسانه‌ای شده و او آن را تکذیب کرده ماجرای هاله نور است. نماینده مجلس ششم با اشاره به سابقه ماجراجویانه احمدی‌نژاد می‌گوید: شخصیت آقای احمدی‌نژاد به گونه‌ای است که نمی‌تواند نسبت به تحولات بی‌تفاوت باشد. احمدی‌نژاد فردی است که اگر به فرمان رهبری تمکین می‌کند به این خاطر است که حضورش پس از نهی شدن در انتخابات هزینه زیادی برای او خواهد داشت. به عقیده این فعال سیاسی هدف اصلی جریان احمدی‌نژاد این است که اولا سعی می‌کند به جریان اصول‌گرا بقبولاند که یک جریان سیاسی است تا در خلاء وجود چهره‌های مطرح از حمایت‌های اصول‌گرا برخوردار باشد و حتی اگر فضا فراهم باشد به صورت مستقل فعالیت کند. تاجرنیا ادامه می‌دهد: اسامی که این روزها از سوی طیف احمدی‌نژاد مطرح می‌شود با هدف انتخابات ریاست جمهوری نیست. بلکه هدف این طیف این است که با طرح نام چنین افرادی فضای رسانه‌ای را از دست ندهند. نماینده مجلس ششم می‌گوید: بقایی نه رجل سیاسی است، نه سوابقش نشان می‌دهد در انتخابات تایید صلاحیت می‌شود و نه افکار عمومی او را می‌شناسند. او حتی توانمندی احمدی‌نژاد برای جلب آرای مردم را هم ندارد، اینکه جریانات سیاسی بخواهند از فردی حمایت کنند به تنهایی کافی نیست چرا که فرد در انتخابات بسیار اهمیت دارد. تاجرنیا بر این عقیده است که با مطرح شدن نام بقایی ممکن است مجموعه‌هایی از درون جریان احمدی‌نژاد بخواهند خود را مطرح کنند یا بخواهند سهمی جدی از منتخب جریان اصول‌گرا بگیرند. 
احمدی‌نژاد دنبال مجوز حضور در انتخابات است
علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز به همدلی می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد با خود فکر می‌کند که اصول‌گرایان قابلیت‌ خود برای رقابت با اصلاح‌طلبان را از دست داده‌اند و فقط اوست که به خاطر به اصطلاح سرمایه اجتماعی بالایش در بین توده‌های مردم می‌تواند در برابر جریانات سیاسی بایستد. 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اعلام کاندیداتوری بقایی یا رستم قاسمی و حاجی بابایی جدی نیست. او می‌گوید حاجی بابایی را بیشتر از آنکه می‌توان به جریان احمدی‌نژاد منتسب کرد باید از جریان اصول‌گرا دانست اما بقایی هرچند که قابلیت‌های احمدی‌نژاد را ندارد، کاملا دست راست احمدی‌نژاد بوده و حتی اگر احمدی‌نژاد قسم قرآن هم بخورد آقای بقایی وابسته به او نیست کسی حرفش را باور نمی‌کند. به این ترتیب اعلام کاندیداتوری بقایی با بیانیه بی‌طرفی احمدی‌نژاد در انتخابات مغایرت دارد و بقایی نماینده احمدی‌نژاد در انتخابات است. 
صوفی در پاسخ به اینکه «کاندیداتوری مشایی در انتخابات۹۲ با کاندیداتوری بقایی چقدر قابل مقایسه است؟» می‌گوید: احمدی‌نژاد می‌خواست با کاندیداتوری مشایی سیستم مدودوف را اجرا کند؛ به این معنا که بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، مشایی سر کار بیاید و پس از او نیز دوباره احمدی‌نژاد بتواند به ریاست جمهوری برسد. این مسئله با کاندیداتوری مشایی در دست اقدام قرار
گرفت. 
وزیر دولت اصلاحات ادامه می‌دهد: احمدی‌نژاد فکر می‌کرد شورای نگهبان مشایی را ردصلاحیت نخواهد کرد، چرا که این کار هزینه بالایی خواهد داشت. با این حال ردصلاحیت آقای هاشمی کاملا ردصلاحیت مشایی را ممکن کرد. در واقع آقای هاشمی آمده بود تا موانع پیش روی ردصلاحیت مشایی را برطرف کند. 
صوفی با بیان اینکه کاندیداتوری بقایی و مشایی با هم متفاوت است، می‌گوید: بقایی اساسا رجل سیاسی نیست و شورای نگهبان او را تایید صلاحیت نخواهد کرد. مضاف بر آن او پرونده‌ای قضایی دارد که استعلام از نهادهای چهارگانه تایید صلاحیت او را کاملا منتفی خواهد کرد. 
صوفی در تحلیل کاندیداتوری بقایی می‌گوید: طیف سیاسی احمدی‌نژاد می‌خواست در انتخابات موجی ایجاد کند که با نهی رهبری این موج متوقف شد. این طیف اکنون می‌تواند این موج را دوباره فعال کند تا نام احمدی‌نژاد در انتخابات وجود داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین می‌گوید: ما می‌دانیم که احمدی‌نژاد نهی رهبری را با جان و دل نپذیرفته است و تنها تمکین کرده است. شاید احمدی‌نژاد هنوز امید دارد که بتواند در آستانه ثبت نام مجوز حضور در انتخابات را کسب کند.

بخش نظردهی بسته شده است..