حال ناخوش پیست موتورسواری یزد

 

 سمیه رضایی/همشهری
موتورسواری از جمله رشته‌های ورزشی مفرحی ‌است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.
این رشته ورزشی که هیجان بالایی نیز دارد، عموماً مورد علاقه کسانی است ‌که هیجان‌طلب و البته از آمادگی بدنی کافی برخوردار هستند.داشتن وضعیت مناسب و ایده‌آل، قدرت عضلانی خوب، انعطاف‌پذیری مناسب و تعادل بدنی و داشتن تطابق کافی با موتور برای کنترل بهتر آن، از ویژگی‎‎های ورزشکاران این رشته است.در استان یزد با وجود کمبودهای زیاد این رشته ورزشی به ویژه به لحاظ پیست اختصاصی برای تمرینات، شاهد ورزشکارانی در رده‎‎های بسیار بالای کشور هستیم، به طوری که نام برخی از آنها در تیم ملی نیز دیده می‎‎شود.
«امیر ملک‌پور» قهرمان موتورسواری کشور از جمله اعضای دعوت شده استان به تیم ملی است که به همراه «علیرضا گیلک»، «احمدرضا کریمی»و «رسول نجفی» از شهرستان بافق به اروهای تیم ملی موتورسواری کشور دعوت شده است. همشهری با این قهرمان ورزشی استان گفت‎‎و‎گویی ترتیب داده است که مشروح آن را در زیر می‎‎خوانید.

  • از چه سالی ورزش موتورسواری را آغاز کردید؟

اولین حضور من در پیست موتورسواری مربوط به سال ۸۱ است و تا زمانی که قدرت بدنی مرا یاری کند این ورزش را ادامه می‌دهم.

  • خانواده شما مخالفتی در مورد این انتخاب شما نداشتند؟

برای شروع این ورزش با مخالفت شدید خانواده مواجه شدم و همه از خطراتی که این ورزش داشت و ممکن بود در حین ورزش برایم اتفاق بیفتد، ابراز نگرانی می‌کردند ولی وقتی اصرار و تلاشم را در این رشته ورزشی دیدند، با حمایت‌هایی که از سوی خانواده شد، توانستم در این ورزش موفق باشم.

  • اولین حضورتان در تیم ملی مربوط به چه سالی است؟

اولین حضورم در تیم ملی در سال ۸۳ و پس از قهرمانی در مسابقات موتور کراس کشور اتفاق افتاد و اکنون به مدت ۵ سال است که در عضویت دائم تیم ملی هستم و در مسابقات مختلف کشوری و آسیایی شرکت کرده‎ام.

  • از عناوین برون مرزی خود در این رشته ورزشی بگویید.

در مسابقات آسیایی که در کشور فیلیپین برگزار شد، به صورت تیمی مقام اول را به دست آوردیم و به صورت انفرادی مقام نهم را کسب کردم که برای یک ورزشکار موتور کراس در ایران، کسب چنین مقامی خوب است ولی قطعاً در صورت حمایت‌های بیشتر از این ورزش می‎‎توانیم عناوین و جایگاه های بهتری برای کشور به‌دست آوریم.

  • حمایت خوبی از این ورزش صورت می‌گیرد؟

رشته ورزشی موتور کراس در بین سایر رشته‌های ورزشی مورد بی‎‎مهری قرار گرفته است و آنچنان که باید از سوی مسئولان حمایت لازم از این رشته به عمل نمی‌آید. پیست‌ موتورسواری شهر یزد از نظر فنی با مشکلات فراوانی مواجه است و پس از ۱۵ سال استفاده با خرابی‌های فراوانی روبه‌رو شده است و مسئولان هم با وجود ورزشکاران با انگیزه‌‌ای که در استان وجود دارد، باز هم توجهی به این مساله ندارند،  به نحوی که هر روز شاهد  خرابی بیشتر آن هستیم.
البته با مسئولان هیات هم در ارتباط بودیم اما توجهی که باید از سوی آنها صورت نمی‌گیرد و توجه به بخش‎‎های دیگر در این هیات در اولویت قرار دارد.

  • با توجه به این‌که موتورسواری ورزش بسیار پرهزینه‌ای است، تامین هزینه‌های ورزشکاران در این رشته به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اگر یک ورزشکار بتواند به صورت حرفه‌ای ورزش کند در جذب حامی مالی نیز می‎‎تواند موفق عمل کند اما با توجه به دوری چند ساله از ورزش حرفه‌ای، درحال حاضر تامین هزینه‌ها کاملاً به صورت شخصی انجام می‌شود. همانطور که گفتید رشته ورزشی موتور‌کراس بسیار پرهزینه است و تنها تعویض لاستیک موتور که باید به صورت هفتگی انجام شود، به هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ هزار تومان نیاز دارد، در حالی که خود موتور کراس نیز قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارد و اقلام دیگر مانند لباس اختصاصی این ورزش و سایر امکانات نیز هزینه های خاص خود دارد.

  • بنابر این فکر می‌کنید یک ورزشکار در این رشته نیاز به حمایت بیشتر از سوی مسئولان ورزشی دارد؟

معمولاً ورزشکاران در این رشته همیشه در تنهایی به سر می‌برند و همیشه ورزش‌های گروهی در اولویت هستند اما با توجه به این که مسابقات این رشته در تلویزیون کشور پوشش تصویری دارد و صنایع زیادی در کشور در حوزه تولید موتورسیکلت فعالیت دارند، به راحتی می‌توان روی حامی مالی این مسابقات و حمایت این کارخانه‌ها از موتورسواران برای تهیه لاستیک و موتور در کشور سرمایه‌گذاری کرد، هر چند این مهم مورد توجه لازم قرار نمی‌گیرد.

  • با توجه به این‌که در شهر یزد پیست در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، برای تمرین و آماده‌سازی خود چه برنامه‌ای دارید؟

پیست موتور کراس در شهر یزد هر روز با تغییر و تحولاتی مواجه می‌شود و فضای تمرینی برای موتورسواران کاملاً از بین رفته است و مجبور هستیم برای تمرین و آماده‎‎سازی مسافت طولانی تا پیست موتورسواری بافق یا اردکان را بپیماییم. البته مسافت زیاد این شهرها تا مرکز استان نیز غالباً باعث می‎‎شود که بیشتر تمرینات خود را در بیابان‌های اطراف شهر یزد انجام دهیم که با مشکلات فراوانی در این مورد نیز مواجه هستیم و حتی حمایتی در این مورد نیز صورت نمی‌گیرد.

  • برای آینده ورزشی خود چه برنامه‌هایی دارید؟

با توجه به این که چند سالی از ورزش دور بودم و ۱۰ ماهی است که مجدداً به صورت حرفه‌ای به ورزش می‌پردازم، سعی دارم با آمادگی بیشتری در مسابقات شرکت کنم و در تمرینات تیم ملی هم تمام تلاشم را برای کسب عنوان‌ انجام می‌دهم. البته در حال حاضر مهیا کردن پیست مناسب برای تمرین در رشته موتور کراس در شهر یزد و تهیه فضای مناسب برای ورزشکاران تیم ملی این رشته در دستور کار هیات شهرستان قرار گرفته که امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات رفع شود تا با خیالی آسوده برای تمرینات تیم ملی و کسب عنوان در مسابقات خودم را آماده کنم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..