ترافیک یزد به ایستگاه بحران نزدیک می شود

به گزارش یزدی نیوزبزرگ تر شدن شهرها و و رشد جوامع شهر نشینی همواره با آثار اجتماعی متعددی همراه است و پدیده صنعتی شدن و ارتباطات الکترونیک پاسخ دادن به نیازهای جوامع با سرعت بیشتر را به وجود آورده است.
حمل و نقل و نیاز به جابه جایی در مسافت های متعدد یکی از نیازهای بشر در دوران متعدد تاریخی است که در هر عصر با توجه به امکانات و شرایط موجود به شکل های مختلفی صورت گرفته و هر روز با سهولت و پیشرفت چشم گیری همراه است.
یزد با تمدن چندین هزار ساله به نام شهر دوچرخه ها نیز شهره می باشد و همواره تردد با دوچرخه در این شهر زبان زد عام و خاص بوده است و اما امروز یعنی در دورانی که از آن سابقه خوشنام سال ها فاصله گرفته ایم، در زندگی مبتنی بر صنعت موضوعات جدیدی را تجربه می کنیم  و نیاز به مدیریت ابعادمخرب آن ها بیش از پیش احساس می شود.

بی انضباطی اجتماعی- ترافیکی یکی از موضوعات معضل آفرین پیش روی این شهر یا بهتر است بگوییم استان است که عواملی چون راه، انسان و وسیله نقلیه با تشدید و یا مدیریت آن ارتباط مستقیم دارند.
اگر یکی از این سه عامل در جایگاه مناسب خود قرار نگیرد و یا به گونه ای نامناسب وارد عمل شود زمینه بسیاری از مشکلات از جمله هدر رفت زمان، مصرف بی رویه انرژی، هزینه های ساختار شهری، روانی، بهداشت و درمان را  برای شهروندان و جامعه رقم می زند.
امروز خیابان های یزد نیز کم کم در حال خداحافظی با آرامش و  زمزمه ترافیکی با حجم بالا در آینده نه چندان دور است و همین روزها نیز برخی اتفاقات کوچک ماشین ها را در خیابان ها به یکدیگر گره می زند و بی نظمی های زیاد با آثار مخرب را به همراه دارد.
تا به امروز بارها راهکارهایی برای حل این موضوع در جلسات متعدد و از نگاه های متفاوت مطرح شده است اما به علت برخی مشکلات زیر ساختی و شاید تبدیل نشدن  ترافیک به بحران جدی اقدام چشم گیری در این زمینه صورت نگرفته است.
به هر حال یزد روز به روز شاهد افزایش حجم ترافیک بیشتر و مطالبات به زمین مانده حوزه حمل و نقل و فرهنگ ترافیک است.این موضوع دیگر نیازمند ارائه گزارش های کارشناسی نیست بلکه هر فردی با چشم خود می تواند اتفاقات و مشکلات ناشی از بی انضباطی اجتماعی- ترافیکی را در شهر مشاهده کند.
شاید بتوان وضعیت موجود را نسبت به سایر شهرهای  بزرگ دیگر مناسب تر ارزیابی کرد اما عدم رسیدگی به هر مسئله ای می تواند آن را به مشکل و سپس به بحران تبدیل کند که حل مسئله در همان قدم اول بسیار آسان تر از حل بحران است.

چرا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی جذابیت ندارد؟

ارزیابی زیرساخت ها و امکانات حمل و نقل عمومی در استان یزد برای افرادی که در حال حاضر از این سیستم استفاده می کنند آسان تر از بقیه جامعه است.زیرا ایستگاه هایی که چند در میان به جایگاه انتظار تجهیز شده اند و اتوبوس هایی که چندین در میان مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند و از همه  مهم تر مناطقی که در ایستگاه های آن باید زمان زیاد را برای سوار شدن به اتوبوس از دست داد یکی بر دیگری پیشی می گیرد.
برنامه های خوبی برای حل این مشکل ارائه می شود و اقدامات اجرایی مناسبی نیز صورت گرفته است اما با توجه به نیاز جدی جامعه  مدیریت کیفی این ماجرا هنوز جای کار بسیاری دارد.
نظارت و زمان بندی حرکت، تجهیز ناوگان به اتوبوس های مناسب تر ، تابلوهای راهنما، ایستگاه های مشخص و تجهیز شده و پایانه هایی که حداقل امکانات رفاهی را برای مردم فراهم آورد رویای مسافران امروز سیستم حمل و نقل عمومی استان یزد است رویایی که تحقق آن کاهش مصرف سوخت و آلوگی های زیست محیطی، آرامش شهری و کنترل ترافیک و تمام معضلاتی که هرج و مرج حمل و نقل شهری به همراه دارد را امکان پذیر می سازد.
و تا زمانی که امکانات و شرایط مورد قبول جامعه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد اقدامات فرهنگی و اجتماعی در تشویق مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و حل معضلات ترافیکی اثر قابل توجه ای را به همراه نخواهد داشت.

فاطمه شریفی/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..