بحران کسری در دو دشت ممنوعه آب در استان یزد

no-thumbs

دشت‌های ابرکوه و یزد- اردکان به عنوان دو دشت ممنوعه استان یزد، از کسری بیش از پنج میلیارد مترمکعبی رنج می برند.

به گزارش یزدی نیوزرئیس اداره منابع آب ابرکوه با اشاره به دشت‌های ابرکوه و یزد- اردکان به عنوان دو دشت ممنوعه استان، از کسری بیش از پنج میلیارد مترمکعبی این دو منبع اصلی آب استان خبر داد.

 «محمدحسین باقری» با  تشریح عملکرد شش ماهه نخست اداره منابع آب شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: دشت ابرکوه و دشت «یزد – اردکان»، دو دشت ممنوعه و بحرانی استان یزد هستند به نحوی‌که افت سطح آب، هجوم لایه آب شور و فرو نشست و فرو چاله‌ها، وضعیت این مناطق را با شرایطی بحرانی مواجه کرده است.

وی گفت: دو دشت مذکور با کسری تجمعی بالغ بر پنج میلیارد مترمکعب یعنی حدود ۷۰ درصد کسری مخزن کل استان یزد را شامل شده و ادامه‌ی این روند تهدید جدی برای آینده ساکنین این مناطق محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه ادامه داد: در همین راستا دشت ابرکوه جزو  86 دشت پایلوت کشور در زمینه اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون ضمن توقیف ۱۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز، اقدام به پر و مسلوب‌المنفعه کردن ۹ حلقه چاه غیرمجاز، جمع‌آوری منصوبات و انسداد دهانه ۱۵ حلقه چاه غیرمجاز و تقلیل آبدهی  به میزان ۷۴ لیتر در ثانیه شده است.

این مسئول هم‌چنین با اشاره به بیشترین میزان نصب کنتور در ابرکوه نسبت به سایر مناطق استان، گفت: انتخاب دشت چاهگیر به‌عنوان پایلوت در سطح استان جهت طرح شارژ و کالیبراسیون  کنتورهای هوشمند است که با توجه به نصب ۱۰۰ درصدی کنتورهای هوشمند در دشت مذکور از ابتدای فروردین‌ماه این امر اجرایی شده است.

باقری در خصوص اجرای طرح کنتور هوشمند روی سایر منابع شهرستان نیز گفت: از شهریورماه، شارژ و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند کل شهرستان برای خاموشی یک ماهه چاه‌های کشاورزی که قبلاً در شورای حفاظت منابع آب شهرستان به تصویب رسیده، در دستور کار اداره منابع آب ابرکوه قرار گرفته است.

تابناک

 

بخش نظردهی بسته شده است..