محمد رضا عارف:

طرح اعتماد سازی و گفت‌و‌گو میان اصلاح طلبان و نظام را ادامه می دهم

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید و رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان است و شاید به همین دلیل گفت‌وگو با او چندان سهل‌الوصول نیست.

به گزارش یزدی نیوزمگر در فرصتی که او گهگاه در راهروی مجلس در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد تا سوالات‌شان را بپرسند. این گفت‌وگو هم در همین فرصت کوتاه انجام شد. اما عارف در همان چند دقیقه از تلاشش برای اعتماد‌سازی میان اصلاح‌طلبان و نظام خبر داد و اینکه اقداماتش در این راستا به نتایج خوبی رسیده است هرچند توضیحات مفصل‌تر در این باره را به گفت‌وگوی مبسوط با «اعتماد» موکول کرد. او همچنین از پیشنهاد حداد برای گفت‌وگو میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای توافق بر سر اشتراکات و حل اختلافات هم استقبال کرد و گفت‌وگو بر سر حل اختلافات فرهنگی و چگونگی حل مشکلات معیشتی را از اولویت‌های این گفت‌وگو‌ها خواند.

آقای حدادعادل در گفت‌وگویی که با روزنامه اعتماد داشت شما را به عنوان نخستین چهره اصلاح‌طلبی معرفی کرد که می‌تواند طرف گفت‌وگو و مذاکره با اصولگرایان برای حل اختلافات و توافق بر سر اشتراکات قرار بگیرد. شما درباره این پیشنهاد چه ارزیابی دارید؟

ما همیشه آمادگی برقراری این گفت‌وگو را داشتیم و داریم. اتفاقا با آقای حداد هم مرتبا گفت‌وگو می‌کنیم. ما همدیگر را در جلسات مجمع می‌بینیم و به فراخور موضوعات مختلف گفت‌وگوهایی هم با هم داریم. بنده هم عمیقا به این گفت‌وگو‌ها و ضرورت انجام آن اعتقاد دارم. بنده هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را اصیل می‌دانم. هر دو جریان را در داخل خانواده انقلاب می‌دانم و قطعا گفت‌وگوی هر دو جریان به نفع منافع ملی و به نفع امنیت ملی و به نفع هر دو جریان خواهد بود.

فکر می‌کنید چه اولویت‌هایی باید محور این گفت‌وگو‌ها قرار بگیرد؟

باید نشست و گفت‌وگو کرد و این اولویت‌ها را مشخص کرد. اما به اعتقاد من مهم‌ترین مسائل بحث‌های کلی مربوط به زندگی و معیشت مردم است و اینکه باید چه کنیم تا بتوانیم بهتر به نیازهای اساسی مردم پاسخگو باشیم. علاوه بر این بخش فرهنگ را داریم که واقعا نیاز است دیدگاه‌های‌مان را در این زمینه به هم نزدیک‌تر کنیم و بعضی اختلافات که منجر به سوءتفاهم‌هایی هم شده را از بین ببریم. به اعتقاد من اختلاف نظرهایی که در زمینه‌های فرهنگی داریم باید محور این گفت‌وگو‌ها باشد. من مطمئن هستم در این قبیل نشست‌ها حل اختلافات و سوءتفاهمات فرهنگی می‌تواند به نتیجه برسد. به هر حال ما در مسائل فرهنگی باید بهتر و جدی‌تر در راستای ارزش‌های انقلاب کار کنیم. باید بپذیریم که در این زمینه کم‌کاری داشتیم. این قبیل گفت‌وگو‌ها می‌تواند در این زمینه‌ها باشد. همچنین آسیب‌های اجتماعی که متاسفانه کم‌کم به چالش‌های جدی تبدیل می‌شود می‌تواند محور این گفت‌وگو‌ها باشد.

من شنیدم که شما بانی حرکتی برای اعتماد‌سازی بیشتر میان اصلاح‌طلبان و نظام و رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده میان آنها شده‌اید. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

بله. این روند تا اینجا خیلی خوب بوده است.

ممکن است جزییات بیشتری از این اقدامات و نتایج آن بفرمایید؟

باید مفصل‌تر درباره آن صحبت کرد. اما در همین حد بگویم که ذهنیت‌ها و پیش‌داوری‌هایی وجود داشت که خوشبختانه مسیر خوبی را رفتیم و به نتایج خیلی خوبی در حل آنها رسیدیم. الان خیلی از آن ذهنیت‌هایی که بر مبنای اختلاف نظرها ایجاد شده بود حل شده است و این مسیر را حتما ادامه می‌دهیم.

اعتماد

بخش نظردهی بسته شده است..