جاده‌های ابرکوه؛ نیازمند پایگاه امداد و نجات

به گزارش یزدی نیوزرونق گردشگری در شهر ابرکوه باعث شده تا فعالیت‌های امدادگران جمعیت هلال احمر بیشتر مورد توجه باشد.
«خلیل اکرمی» حدود ۵ سال است که مسئولیت شعبه جمعیت هلال احمر ابرکوه را بر عهده دارد. او با شور و اشتیاق از فعالیت‌های هلال احمر در این شهرستان سخن می‌گوید اعتقادش بر این است که ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف استان به ویژه در شهرستان میبد همکاری نزدیکی با جمعیت دارند.
اکرمی از ۸ سال پیش همکاری خود را با جمعیت هلال احمر شهرستان آغاز کرده و به عنوان عضو شورای اجرایی برتر شهرستان انتخاب شده و از سال ۱۳۹۰ تا به امروز به عنوان رئیس شعبه هلال احمر شهرستان ابرکوه مشغول فعالیت است.
وی بحث آموزش را مهم می‌داند و برای آموزش کارکنان ادارات و موسسات هم برنامه ریزی کرده است. پای صحبت‌های او نشسته ایم تا از اقدامات این شعبه در شهر تاریخی و گردشگری ابرکوه برایمان بگوید.

  • درباره اهمیت امداد و نجات در شهر تاریخی و گردشگری ابرکوه توضیح دهید.

شهرستان ابرکوه یکی از ۱۴ شهرستان نمونه گردشگری کشورمان است که در مسیر استان‌های جنوب غربی به استان خراسان رضوی قرار گرفته است و به طریق الرضا مشهور است. این شهرستان با ۵۰ هزار نفر جمعیت، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری از جمله سرو ۴ هزار ساله ابرکوه را دارد که باعث شده خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید کنند. شهرستان ابرکوه در مسیر یکی از جاده‌های اصلی کشور قرار گرفته است. از این رو یک پایگاه امداد جاده‌ای ثابت در این مسیر قرار دارد که حوادث جاده‌ای را پوشش می‌دهد و به مسافران و گردشگران خدمات امدادی ارائه می‌کند.  با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در مسیر جاده اصفهان- خاتم، به دلیل تحمل ترانزیت اصفهان به بندرعباس، لازم است که یک پایگاه امداد جاده‌ای جدید در این مسیر ایجاد شود. قرارگرفتن ابرکوه در یکی از مسیرهای اصلی جاده‌ای کشور، فعالیت و مسئولیت امدادگران و نجاتگران این جمعیت را دو‌چندان کرده است و آنها با جان و دل در پست‌های موقت ودائم در حال خدمت برای امدادرسانی در سوانح و حوادث هستند.

  • فعالیت‌های هلال احمر شعبه ابرکوه به‌چه صورت است؟

ارائه خدمات در پایگاه‌ امداد و نجات جاده‌ای با توجه به قرار گرفتن شهرستان ابرکوه بین استان‌های جنوب غربی به شمال شرقی، از فعالیت‌های شاخص هلال احمر شعبه ابرکوه است.  علاوه بر این با توجه به این‌که این شهر گردشگری در ایام نوروز پذیرای جمعیت کثیری از مسافران ایرانی است، پایگاه‌های راهنمای مسافران نوروزی نیز در ایام نوروز در این شهرستان دایر می‌شود و جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان در این پایگاه‌ها به مسافران نوروزی خدمات ارائه می‌کنند.  از دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال احمرشهرستان ابرکوه، تحقق هدف اصلی جمعیت یعنی ارائه آموزش‌های عمومی به ویژه آموزش کمک‌های اولیه به گروه‌های مختلف اجتماعی و اصناف است تا در مواقع مورد نیاز به جمعیت کمک کنند. در این بین افرادی که علاقه بیشتری به دریافت آموزش‌ها دارند، آموزش‌های تخصصی را نیز فرا‌می‌گیرند و در قالب تیم‌های تخصصی به کمک جمعیت می‌آیند.

  • چه اقداماتی در حوزه امداد و نجات انجام داده اید؟

جمعیت هلال احمر شهرستان ابرکوه در حوزه امداد و نجات اقدامات شاخصی انجام داده است که از جمله آنها برگزاری دوره‌های تخصصی امداد و نجات ‎  ٌ، امداد و نجات پیش بیمارستانی، دوره‌های تخصصی نجات و جستجو در جاده است. بیش از ۵۰۰ نجات دهنده و امدادگر درجه بندی شده در این فعالیت‌ها شرکت کرده و در تیم‌های امداد و نجات شهرستان مشغول فعالیت هستند که با توجه به آموزش‌های ویژه در امدادرسانی به حوادث و سوانح شرکت می‌کنند.

  • شعبه ابرکوه از نظر آموزش امداد و کمک‌های اولیه و آموزش‌های تخصصی در چه سطحی است؟

بخشی از فعالیت‌های شهرستان به ارائه آموزش‌های عمومی کمک‌های اولیه اختصاص دارد که شامل دوره‌های ۲۲ ساعته امداد و کمک‌های اولیه است. برگزاری دوره‌های عمومی نجات به مدت ۸۰ ساعت، آموزش‌های تخصصی از جمله پیش‌بیمارستانی، امداد و نجات جاده؛ امداد و جستجو نیز در زمره فعالیت‌های این شعبه قرار دارد.

  • در حوزه داوطلبان چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
در حوزه جوانان در زیرمجموعه‌های تشکیلاتی در سنین مختلف از جمله غنچه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان، روستاییان و گروه‌های آزاد به جذب داوطلبان اقدام شده است. جمعیت هلال احمر شهرستان ابرکوه این افتخار را دارد که فعال‌ترین کانون روستایی جمیت هلال احمر استان است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..