قصه ماهی جنجالی از فاضلاب مزارع در چین:

تولید ماهی چینی در یزد کلید خورد

پرورش ماهی جنجالی تیلاپیا که گفته می‌شود در تجارت جهانی به ماهی فقرا مشهور است در ایران کلید خورد.

به گزارش یزدی نیوزحسن صالحی، رئیس سازمان شیلات دیروز در نشست خبری خود اعلام کرد و گفت این ماهی در یزد و در شرایطی تولید می‌شود که به آب‌های آزاد دسترسی نداشته باشد و برای گونه‌های دیگر ایجاد خطر نکند اما این تمام ماجرا نیست.

 
 ماهی تیلاپیا که واردات آن از دولت گذشته سیر صعودی خیره‌کننده‌ای به خود گرفت، به‌عنوان یک ماهی بی‌کیفیت و حتی لجن‌خوار! در رسانه‌های ایران مطرح شد. بنا به گفته منتقدان تیلاپیا، مقالات علمی متعددی در دسترس است که نشان می‌دهد این ماهی نه‌تنها کیفیت مناسب و هم‌رده سایر ماهیان ندارد که به دلیل تغذیه نازل و همه چیز خواری ممکن است مصرف آن برای انسان مضراتی نیز به دنبال داشته باشد.
 
ماهی جنجالی که گفته می‌شود از فاضلاب مزارع در چین تغذیه می‌کند حالا قرار است در ایران تولید شود. تولیدی که البته بیشتر ناظر به منافع اقتصادی و تجاری قابل توجه آن است تا مباحث بهداشتی، زیرا تیلاپیا با تغذیه ارزان و کم کیفیت رشد سریع و قابل توجهی دارد و ارزش افزوده اقتصادی بالایی ایجاد می‌کند.
 
به گزارش شهروند، با این حال ارسلان قاسمی، رئیس اتحادیه آبزی پروران به «شهروند» می‌گوید در شرایطی که ایران غنی‌ترین گونه‌های ماهی را در اختیار دارد تولید ماهی بی‌کیفیت چه توجیهی دارد؟ آن هم در شرایطی که مردم ایران از همین گونه‌های موجود نیز به اندازه کافی تغذیه نمی‌کنند و سرانه مصرف ماهی در ایران یک سوم میانگین جهانی است. او البته تولید این ماهی در ایران را وسیله توجیه واردات تیلاپیا می‌داند و به شرکت‌های صوری اشاره می‌کند که در پوشش تولیدکننده واردات انجام می‌دهند.
تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..