نوحه‌های سنتی یزد هنوز طرفدار دارد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: نوحه‌های سنتی یزد در کشور طرفداران بسیاری دارند و با وجود اینکه برخی مداحان یزدی دیگر در قید حیات نیستند، هنوز سبک و صدای آنها مشتاقان بسیاری دارد.

 حجت الاسلام سید محمدشریف حسینی کوهستانی در همایش رهروان مکتب حسینی که با حضور روسای هیئت های مذهبی یزد، مداحان و شاعران آیینی و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار داشت: مداحان قدیمی یزد که سبک و سیاق خاصی در مداحی داشتند و همواره اشعار پرمحتوا و حماسی برای نوحه های خود انتخاب می کردند، هنوز در میان مردم جایگاه خوبی دارند.

وی افزود: افرادی همچون مرحوم سعادتمند از مداحان بسیار خوب و صاحب سبک یزد بوده و هستند و دلنشین بودن و معنوی بودن سینه زنی ها و مداحی های مداحان برجسته آنها را در میان مردم ماندگار کرده است.

کوهستانی با اشاره به اینکه سبک عزاداری های یزد نسبت به بسیاری از نقاط کشور مانند گذشته حفظ شده است، بیان کرد: لازم است نظارت روسای هیئت های مذهبی قویتر شود تا فضای معنوی بر هیئت ها حاکم باشد.

وی با تاکید بر اینکه تقدس مراسم و عزاداری های اهل بیت (ع) باید حفظ شود، عنوان کرد: روسای هیئات مذهبی تلاش کنند از اقداماتی که معنویت را در هیئت ها مخدوش می کند، جلوگیری کنند.

کوهستانی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) بیان کرد: ایشان در حدیث خود ویژگی های انسان رستگاری که ائمه اطهار (ع) در دنیا و آخرت همراه او هستند، در این حدیث بیان کرده بنابراین باید تلاش کنیم این ویژگی ها را در خود احیا و حفظ کنیم.

وی از جمله این ویژگی ها به محبت همراه با اخلاص به اهل بیت (ع)، شناخت و معرفت به امام، عمل به دستورات ائمه (ع)، دوری از آنچه توسط ایشان نهی شده و تقرب جستن به واسطه آنها به خداوند متعال اشاره کرد.

منبع: مهر
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..