سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان:

یزد پیشگام در پرورش ماهیان خاویاری در دل کویر

با توجه به این که معمولاً برداشت ماهیان گرمابی در فصل پاییز انجام می‌شود، آمار دقیقی از میزان تولید سالجاری ماهیان گرمابی استان در دست نیست.

به گزارش یزدی نیوزسرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد با اشاره به برنامه‌ی این مدیریت برای رهاسازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای کشاورزی استان، بر ضرورت آگاه‌سازی کشاورزان استان در مورد شیوه‌های صحیح آبزی‌پروری و فواید آن در راستای افزایش ظرفیت‌های آبزی‌پروری در این استان تاکید کرد.

"سید‌یحیی سادات‌اخوی"  با اشاره به این که در ابتدای امسال‌ بیش از ۴۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در قریب ۲۰۰ باب استخر کشاورزی استان رها‌سازی شده است، اظهار کرد: با توجه به این که معمولاً برداشت ماهیان گرمابی در فصل پاییز انجام می‌شود، آمار دقیقی از میزان تولید سالجاری ماهیان گرمابی استان در دست نیست.

وی اضافه کرد: البته برخی آبزی‌پروران استان نیز تمایل به نگهداری ماهیان کپور تا پایان سال را دارند که با توجه به مقاومت بالا و سازگاری گونه‌هایی مانند کپور، فیتوفاگ و آمور، این امکان با رفتن ماهیان به عمق آب و عدم تغذیه وجود دارد لذا تا پایان سال نمی‌توان آمار دقیقی از تولید ماهیان گرمابی استان ارائه کرد.

سرپرست شیلات استان با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرد سال و آغاز دوره پرورش ماهیان سردابی، تصریح کرد: مدیریت شیلات استان در نظر دارد رهاسازی بچه ماهی قزل‌آلا را با نظارت بیشتری پیگیری کند و بر مواردی از قبیل دپوسازی بچه ماهی، ارائه گواهی سلامت بچه ماهی توسط توزیع‌کنندگان، قیمت و وزن رهاسازی نظارت بیشتری را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شیلات استان یزد در نظر دارد امسال تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا را در استخرهای استان رهاسازی کند.

این مقام مسئول در همین رابطه تحویل بچه ماهی دارای گواهی سلامت مورد تایید دامپزشکی با وزن مناسب ۱۵ تا ۲۰ گرم و در تعداد مناسب، همچنین ارائه دستورالعمل پرورش و ارائه مشاوره به آبزی‌پروران توسط کارشناسان شیلات را از جمله مواری برشمرد که کشاورزان و آبزی‌پروران باید در زمان خرید بچه‌ماهی به آنها توجه کنند.

سادات‌اخوی با تاکید بر توزیع هرچه بهتر و سالم‌تر ماهیان پرورشی استان با اعمال نظارت دقیق، بیان کرد: خوشبختانه کارشناسان، رابطین و ناظرین شیلاتی در هر شهرستان و مراکز کشاورزی روستاها، آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان پرورش ماهی هستند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی پرورش و مصرف ماهی را از دیگر برنامه‌های مدیریت امور شیلات استان ذکر کرد و گفت: البته دوره‌های آموزشی ویژه کشاورزان استان نیز در دستور کار داریم و آشنایی و ارتقای سطح آگاهی کشاورزان با اصول صحیح آبزی‌پروری و فواید بی‌شمار آن را در این دوره‌ها دنبال خواهیم کرد.

این مقام مسئول در همین رابطه متذکر شد:افزایش بازدهی اقتصادی، تاثیر روی تولیدات کشاورزی از طریق غنی کردن آب مصرفی این بخش، اشتغال‌زایی و تولید غذای سالم، از جمله فواید آبزی‌پروری در کنار فعالیت‌های کشاورزی است.

سادات‌اخوی در مورد تولید خاویار در استان نیز به خبرنگار ایسنای یزد گفت: هر چند تولید ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی با اهداف تولید گوشت و خاویار پیشینه چندانی ندارد اما با این ‌وجود، از استان یزد می‌توان به ‌عنوان پیشگامان این بخش یاد کرد.

وی  ادامه داد: آب‌های لب‌شور شهرستان بافق که شوری مشابه دریای خزر دارند، فرصت مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری در این استان است.

سرپرست شیلات استان با اشاره به سابقه‌ی ۹ ساله‌ی یزد در نگهداری فیل ماهی که از گونه‌های ماهیان خاویاری است، خاطرنشان کرد: این طرح از ابتدا به عنوان یک طرح آزمایشی با هدف تولید گوشت ماهی در استان آغاز شد ولی در حال حاضر به مرحله استحصال خاویار در استان کویری یزد دست یافته است.

این مسئول در پایان با تأکید بر افزایش ظرفیت‌های تولید خاویار در استان، گفت: در همین راستا ساماندهی استخرهای پرورش ماهیان خاویاری، معرفی سایر گونه‌های ماهیان خاویاری و انجام طرح‌های تحقیقاتی در این رابطه را در برنامه‌های آتی مدیریت شیلات استان داریم.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..