تیر سال آینده:

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در یونسکو

پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تیرماه سال آینده در لهستان قضاوت خواهد شد و ارزیاب سازمان یونسکو امروز با مدیران این استان دیدار کرد.

به گزارش یزدی نیوزمعاون سازمان میراث فرهنگ کشور با اعلام این اطلاعات گفت : صدور رای نهایی یونسکو در خصوص ثبت جهانی مقدمه‌ی ثبت دیگر شهرهای تاریخی کشور است.
آقای محمدحسن طالبیان در نشست مسئولان استان یزد با ماریا کورن ارزیاب یونسکو افزود چند پرونده برای ثبت جهانی در اختیار میراث فرهنگی کشور جهت ارسال به یونسکو وجود داشت ولی همت و عزم همگانی مسئولان استان یزد برای ثبت جهانی این شهر تاریخی باعث شد علی‌رغم مشکلات ثبت جهانی یک شهر، پرونده یزد به یونسکو ارسال شود.
او گفت : این پرونده نهایتاً در سال گذشته برای بررسی ساختاری به یونسکو ارسال و سپس برای بررسی بیشتر در تمام جوانب در اختیار ایکوموس که یک انجمن غیردولتی و بازوی یونسکو در ثبت محدوده‌ها و سایت‌های تاریخی جهان است، قرار گرفت.
طالبیان افزود پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد پس از بررسی‌های ایکوموس،  در تیرماه سال آینده در صحن علنی کمیته ثبت جهانی یونسکو در کشور لهستان مورد قضاوت قرار می‌گیرد و نتیجه نهایی تعیین می‌شود.
او گفت: وضعیت شهر یزد برای ثبت جهانی در مقایسه با دیگر شهرهای کشورمان مناسب‌تر و بیانگر توسعه پایدار در زندگی ساکنان گذشته این شهر با توجه به نحوه زندگی در کنار کویر، استفاده از آب و آشنایی نسبت به مصالح بومی بوده است.
طالبیان افزود: زندگی ساکنان این دیار کاملاً مطابق با موضوع اقتصاد مقاومتی و الگویی برای نسل‌های کنونی و آینده هستند.
معاون میراث فرهنگی کشور در رابطه با اهمیت ثبت جهانی یزد تاکید کرد: اگر یزد موفق به ثبت جهانی شود، دیگر شهرهای کشورمان به ویژه شهرهای خشتی نیز می‌توانند با استفاده از تجربیات یزد موفق شوند لذا این خدمت نه تنها برای یزد و یزدی‌ها بلکه برای همه ایرانیان حائز اهمیت است.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..