پیرو درج مطلبی:

پاسخ مدیرمسئول نشریه سی و سه به یک یادداشت در یزدی نیوز

پیرو درج مطلبی از سوی نیلوفر صالحی کارشناس موسیقی اداره ارشاد یزد در سایت یزدی نیوز،سعیده السادات درخش - مدیر مسول دو هفته نامه سی وسه جوابیه ای را ارسال کرده است.

به گزارش یزدی نیوز پیرو درج مطلبی از سوی خانم نیلوفر صالحی کارشناس اداره ارشاد یزد در سایت یزدی نیوز، خانم سعیده السادات درخش – مدیر مسول دو هفته نامه سی وسه جوابیه ای را ارسال کرده است.

حاشیه ای بر حاشیه های یک گفتگو
خود شکن، آینه شکستن خطاست!
توضیح پیرامون تیترپدر موسیقی پاپ یزد
نشریه سی و سه در شماه ۱۲ خود با بابک آباد، آهنگساز و خواننده موسیقی پاپ یزد مصاحبه ای به چاپ رساند. در این گفتگو، بابک آباد خود را بواسطه حضور ۱۷ ساله در موسیقی پاپ یزد، شروع آهنگسازی از سنین نوجوانی، برگزاری اولین کنسرت موسیقی پاپ تمام یزدی در این شهر و آهنگسازی برای بسیاری از خوانندگان پاپ یزدی، خود را «پدر موسیقی پاپ یزد» معرفی کرده بود. آباد همچنین از وضعیت موسیقی در استان انتقاد کرده و افزایش موزیسین های کم سواد و پرمدعا و وجود جو رقابتی ناسالم را آفت این هنر در یزد دانسته بود.
انتشار این گفتگو با واکنش برخی از اهالی موسیقی ، شبکه های اجتماعی وبرخی مسئولان ارشاد یزد مواجه شد که در کنار طرح انتقادات سازنده یا تایید بخش هایی از مسائل مطرح شده در این مصاحبه، برخی از هنرمندان یا فعالین عرصه موسیقی ایراداتی را به گفته های بابک آباد وارد دانسته و در خصوص اطلاق واژه پاپ به موسیقی وی تا ادعای پدر بودن برای پاپ یزد انتقاداتی مطرح کردند.
در میان نقدهایی که بر این گفتگو شد، نیلوفر صالحی، مسئول دفتر موسیقی اداره ارشاد یزد در گفتگویی که با  یکی از سایت های خبری داشت و نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شد به طور غیر مستقیم و البته با اشاراتی کاملا واضح به این نشریه تاخت و مصاحبه را مورد هجمه قرار داد. او در این گفتگو که توسط سایت یزدی نیوز منتشر شد ضمن زیر سوال بردن هنر و پیشینه بابک آباد، خبرنگار و نشریه سی وسه را به ناآگاهی در عرصه موسیقی و جوسازی در این زمینه متهم کرد و گفت افسوس می خورد چرا درختان به کاغذی شوند که مطالبی چون مصاحبه با بابک آباد در آن منتشر می شود.  
در اینجا ذکر چند نکته برای مخاطبان این نشریه ضروری به نظر می رسد:
۱-  نشریه سی وسه در شماره ۱۱ خود مصاحبه ای را با جلیل صالحی، استاد سازنده تار وسه تار کشور و پدر نیلوفر صالحی انجام داد و در آن مصاحبه این نشریه و خبرنگار آن متهم به بی دانشی و بی سوادی در موسیقی نشد و متن مصاحبه مورد تایید ایشان واقع گشت. حال جای تعجب است که وقتی همان خبرنگار اقدام به مصاحبه با بابک آباد می کند، توسط خانم صالحی به نداشتن سواد موسیقی متهم می گردد.
۲-  هنرمندانی در موسیقی یزد بودند که نسبت به این مصاحبه گله و انتقاد داشتند و در صحبت هایی که با آنها شد؛ خواسته شد تا استدلال های خود را در نقد سخنان بابک آباد برای چاپ در نشریه ارسال کنند. اما تاکنون پاسخی از آنها دریافت نشده است.گویا متاسفانه قرار نیست جامعه موسیقی استان از نخوت و گوشه نشینی و انفعال به درآید و تحرک و بالندگی را پیشه سازد. چنانچه به جای اتحاد و همدلی یا حتی رها کردن یکدیگر و توجه به پیشرفت خود، تمرکز برخی از آنها به ایراد گرفتن از یکدیگر و جلوگیری از پیشرفت دیگر هم صنفان خود متمرکز شده است.    
۳-  با انتشار این گفتگو بسیاری از موزیسین های کهنه کار یزد از حرکتی که نشریه سی و سه با چاپ این مصاحبه و گفتگو با جلیل صالحی, استاد سازنده تار و سه تار شروع کرده، تقدیر کردند و معتقد بودند عرصه موسیقی یزد نیاز به نقد جدی و طرح معضلات و آسیب هایی را دارد که سالهاست در پس روی درواسی ها, منفعت یا عافیت طلبی ها, باندبازی ها و هیاهوی غیرحرفه ای ها پنهان شده و مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت و تعالی موسیقی استان بوده است.
 بی شک مصاحبه بابک آباد تنها شروع این جریان است و کسانی که ادعای دلسوزی یا اشراف به موسیقی و فضای موسیقی یزد دارند باید از این قبیل اقدامات نشریات استان حمایت کنند تا زمینه ای برای بهبود این وضعیت اسفبار فراهم شود.
۴-  خانم صالحی دل به حال درختان و جنگل ها سوزانده اند که حیف است درختان به کاغذ روزنامه تبدیل شوند و فی المثل مصاحبه ای چون گفتگو با بابک آباد در آنها چاپ شود. خانم صالحی همین درختان توسط بزرگوارانی چون پدر شما با صرف وقت و هزینه بسیار به ساز تبدیل شده، ولی بواسطه نبود برنامه ریزی مشخص و سیاست گذاری اصولی توسط دفتر موسیقی اداره محترم ارشاد یزد, در دست جوانان این شهر چند صباحی این سازها خودنمایی می کند و سپس در گوشه خانه یا زیرزمینی طعمه موریانه ها می شود. آیا نباید برای درختانی که اینچنین همانند رویاهای جوانان این شهر در موسیقی پر پر می شود هم مویه کرد؟ چه پاسخی برای نابودی سازهایی دارید که در نبود استراتژی مشخص از طرف جایگاه خود شما برای موسیقی یزد ناکوک زده شده است؟
۵-  در مصاحبه بابک آباد، وی جشنواره موسیقی کویرنشیانان را مورد انتقاد قرار داد. جشنواره موسیقی کویرنشینان قدم هایی ابتدایی جهت رونق موسیقی در یزد بود که نکات مثبت و منفی مختلفی داشت اما از نظر این نشریه اقدامی قابل تقدیر در رشد و پرورش موسیقس کویر به شمار میرفت، ولی این جشنواره قطعا مهمتر یا بزرگتر از جشنواره موسیقی فجر نیست؟ همه ساله در حاشیه جشنواره موسیقی فجر و یا سایر فستیوال های بزرگ هنری چون اسکار، انتقادهای فراوانی از نحوه برگزاری یا خصوصا جوایز اهدا شده وجود دارد که مسئولین برگزاری؛پاسخ هایی را به افکار عمومی حسب وظیفه خود می دهند. حال در عجبم که شما کوچکترین انتقاد نسبت به جشنواره کویرنشینان را برنمی تابید و آن را نقد غیرتخصصی و از سر جایزه نگرفتن می دانید. به فرض محال اگر چنین هم بود وظیفه شما به عنوان کسی که حقوق بگیر دولت است و جشنواره را با هزینه بیت المال برگزار کرده این است که به همه انتقادات پاسخ بدهید و با سعه صدر شبهات را برطرف سازید. اینکه در جواب هر نقد درست یا ناصحیح، منتقد را متهم به غرض ورزی یا بیسوادی کنید ممکن است خدای ناکرده به عنوان طفره رفتن از بیان حقیقت به نظر آید.
۶-  خانم صالحی، آیا هیچگاه شده است از پشت میز اداره تان به درون شهر بیایید و ببینید که چه تعداد آموزشگاه بصورت غیرمجاز در حال آموختن موسیقی با قیمت های گزاف هستند اغلب هم دانش کافی ندارند؟ آیا شده نظارتی بر بازار فروش ساز بکنید که به هرقیمتی در این شهر فروخته نشود؟ چقدر تلاش کرده اید تا برای گروه های جوان و حرفه ای موسیقی یزد که از کمترین حمایت ها محروم هستند و حتی محلی برای تمرین ندارند، فضای تمرین یا شرایط مناسبی فراهم کنید؟ انتقادات فراوانی اتفاقا توسط اهالی موسیقی و پیشکسوتان این عرصه به حوزه کاری شما وارد است. چرا هیچ وقت پاسخ نمی دهید؟
۷-  مطبوعات عرصه اظهار نظر و تضارب آرا و اندیشه هاست و یکی از امور معمول در تاریخ مطبوعات، پاسخگویی به مطالبی در نشریه  است که یک صاحبنظر با آن مخالف است. ای کاش خانم صالحی بجای انتقاد از سی و سه در شبکه های مجازی و انتشار آن درگروه های معلوم الحال، پاسخی فنی و کارشناسانه به نشریه سی و سه می فرستادند تا حرمت مطبوعات با سبک و سیاق خودش رعایت شود. 
۸-  بابک آباد یا هرکس دیگری حق دارد حرف بزند و یا ادعایی را مطرح کند. این از اصول ساده آزادی بیان است و ای کاش دیگر متولیان و اهالی موسیقی هم بجای خاموش بودن همیشگی، به فراست بیفتند و در عرصه مطبوعات یزد حاضر شوند تا موسیقی به فلاکت رفته این شهر جان تازه ای بگیرد.
 آنچه در مصاحبه  آقای آباد آمده تماما صحبت های ایشان است اگر پاسخی خانم صالحی دارند حتما ارائه کنند تا متهم نشوند که به جز سکوت یا انتقاد صرف، حرف دیگری ندارند. 
۹-  بابک آباد نسبت به خانم صالحی انتقادهای تندی نیز مطرح کرده بود که برخی از آنها را چاپ نکردیم.  بد نیست ایشان هم مشخص کنند چقدر از انتقاداتشان به بابک آباد شخصی است و چقدر ان شاءالله تخصصی؟ 
۱۰-مطبوعات محلی اگر هم مطالبی را با ایراداتی چاپ کنند بازهم دل شیری دارند که در این وانفسای مشکلات اقتصادی و پایین بودن سرانه مطالعه مردم به رسالت خود هرچند غیرکامل عمل می کنند و شجاعت منتشر شدن را دارند. بخش موسیقی اداره ارشاد یزد که شجاعت دفاع از مجوز برگزاری یک کنسرت را ندارد، بگوید چه گلی به سر موسیقی یزد می زند؟ بهتر نیست گزارشی از عملکرد دفتر موسیقی اداره محترم ارشاد یزد ارائه کنید؟
۱۱-  بابک آباد از سال ۱۳۸۰ به صورت حرفه ای در عرصه موسیقی فعالیت می کند و تا به امروز بیشمار آهنگ ساخته و خوانده است و فارغ از اینکه نوع موسیقی وی چه اشکالاتی دارد، هنر وی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. حال سوال این است که سرکار خانم صالحی که تحصیل کرده رشته موسیقی بوده و عهده دار دفتر موسیقی اداره ارشاد یزد هستند تاکنون چند کار پژوهشی در زمینه موسیقی، آهنگسازی و یا آموزش موسیقی انجام داده اند؟ بابک آباد بیش از یک دهه هنر موسیقی خود را به جامعه عرضه داشته است، شما خانم صالحی چقدر در عرصه موسیقی یزد تولید محتوا کرده اید؟ یا اگر امروز در کارشناسی ارشد رشته ادبیات تحصیل می کنید، آیا شده است که دفتر شعر یا اثری در حوزه ادبیات به جامعه عرضه کنید؟
 
۱۲-  در پایان از همه کسانی که وقت گرانبهای خود را برای مطالعه نشریه سی و سه و طرح نظرات یا انتقادات خود صرف می کنند کمال تشکر را داریم. بدیهی است همواره ایراداتی به نشریه وارد است و سی و سه به عنوان تنها نشریه که آمده است در عرصه مطبوعاتی استان یزد حامی زنان و خانواده  باشد در تلاش است تا با همفکری اهالی مطبوعات و نظرات مخاطبین خود روند تعالی را طی کند. این نشریه آمادگی خود را برای چاپ نظرات و گلایه های تمامی صاحبنظران و دلسوزان استان یزد را دارد و امیدوار است صاحبنظران و اندیشمندان هم بجای طرح کلی و مبهم انتقادات خود آن هم در شبکه های اجتماعی، در ابتدا موارد را با ذکر مصادیق و نگاهی تخصصی در این نشریه مطرح سازند تا چراغ راه آینده ما و مطبوعات استان گردد.     
۱۳-  گفتنی است پاسخ این نقد کارشناس موسیقی ارشاد نیز به سایت یزدی نیوز ارسال شده است که امیدواریم طبق ماده ۲۳ قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام شود.
شورای سردبیری و سیاستگذاری سی وسه

بخش نظردهی بسته شده است..